Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2109 ggr
amandajoh
2016-05-13 08:02
0

bästa dietmat?

Hej!

Jag ska köpa bra mat nu till mina katter som dom inte ska gå upp så mycket i vikt av. Min fråga nu är vilken är den bästa maten att köpa till dom? Har tänkt royal canin men ja

Mysisa
2016-05-13 08:30
4

Mjau blötmat

minavitas.wix.com/kennel

Karmatarerskanise
2016-05-13 08:33
4

Royaltyfria räknar jag verkligen inte till bra foder. Däremot bozita och mjau blötfoder.

[Grädd]
2016-05-13 13:12
0

Mina katter rasade i vikt när jag började ge dem mjau blötmat.

Eine
2016-05-13 13:28
4

Blötmat  av god kvalitet(t ex Maju) samt rå mat

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Scorpio97
2016-05-13 16:23
3

BARF, färskfoder eller bra blötmat (Mjau eller Bozita)

//Jessie

Volpes
2016-05-13 16:30
0

Håller med #5

amandajoh
2016-05-17 09:36
0

Satsar på pure nature och färsk fryst mat :-)

crins
2016-05-20 16:31
1

Ja blötfoder så katten får i sig vätska! Men av bra märke! då annars de kan bilda urinsten! Royal canin är bra märke, ge även torrfoder då det kan stå framme, får katten små äta så hålls urinen på den sura sidan! Idalisk urin ph är 6.5, under kan calciumoxelat bildas som måste opereras bort och över 6.5 bildas struvit kristaller som går lösa upp med mat. Så ph 6-7 är normalt, och att få katten dricka! Katter är av naturen ökendjur!

Volpes
2016-05-20 17:46
3

#8 Royal canin är inte ett bra märke! Du skriver att katten är ett ökendjur från början vilket du har helt rätt i. Royal canin innehåller väldigt mycket majs. Skulle en vild katt från öknen äta majs? Nej. Och torrfoder behövs inte. En katt behöver inte ständigt äta, men det är bra om en katt får mat ca 5-6 gånger per dag just för ph- värdet, som du skriver.

Volpes
2016-05-20 18:08
3

Royal canin anses bara vara ett "kvalitetsfoder" för att det är dyrt och att det säljs av veterinärer. Men tyvärr så är det inte så bra, även fast man skulle vilja att veterinärer säljer det bästa fodret.

Karmatarerskanise
2016-05-20 20:46
1

#8 Skit foder skulle jag kalla det. Men för all del. Förklara mer än gärna vad du tycker är bra i innehållet. 

#10 och de flesta uppfödare är sponsrade av rj. Som tur är råder många uppfödare till att man byter foder ; )

Volpes
2016-05-20 21:28
2

#11 Ja det är jättesynd att de är sponsrade. Man ser ju till exempel på blocket annonser att det står "uppväxta på kvalitetsfodret Royal canin"😕 Jättebra att visa råder till att byta, hoppas de blir fler. Vad bra det skulle vara om till exempel Mush kunde sponsra uppfödare.

crins
2016-05-20 21:57
0

Kolhyderater fastän katter inte har behov av kolhyderater är det en bra energiskälla. Då kolhyderater inte retar kattens aptit är det mindre troligt att den äter för mycket och alltså minskas risken för fetma! Tycker royal är bra, även om jag använt högenerg,i har jag vänner som utfodrat sina djur med royal canin och de har aldrig varit sjuka😀, men naturligtvis är det lite olicka från indevid till indevid! Men för mig är de över lägsna! Ni behöver inte tycka som jag men det är min erfarenhet!

Karmatarerskanise
2016-05-20 22:18
5

#13 Märklig kommentar med tanke på att väldigt många katter blir just det, feta av torrfoder eftersom det ofta innehåller det du skriver.

Och om du hade tagit dig tid och läst innehållet i det torrfoder du förespråkar lär du tänka om. Läs på om vad katter faktiskt behöver. 

Är faktiskt ganska sjukt att du förespråkar något som aldrig varit katters naturliga föda.

Angående att "dom aldrig varit sjuka". Det var inte min farmor heller trots cigaretter. Sedan hoppsan,  hon dog pga kol.

När det handlar om katters föda kan du aldrig få det torrfodret till att vara hälsosamt. 

Men jag vet att det är lätt att lyssna på sponsrade.

Volpes
2016-05-20 22:41
2

#13 Nej kolhydrater retar inte kattens aptit, för de behöver det inte. Däremot behöver det proteinet i torrfodret, vilket det brukar finnas ganska lite av, och då äter de sig feta för att de måste äta för mycket för att få i sig allt de behöver.

#14 Bra inlägg!

crins
2016-05-21 02:29
0

dvs kolhyderater, stärkelse och fibrer, stärkelse ger snabb lätt tillgänglig energi och fibrer är viktiga för transporten genom matsmältningskanalen, fast avföring och frisk matsmältningskanal. Tänk typ bantningsfoder är ofta uppbyggda på mera fibrer pga av dessa skapar mättnadskänsla och djuret går ner i vikt. Fibrer är också bra för att motverka hårbollar om katten slickar i sig mycket päls!, Det är kolhyderater det. För mkt kolhyderater borde ge symtom att djuret bajsar ofta. Lite avföring, brukar vara en indikation på bra foder, men jag tror katter behöver fibrer faktiskt, dvs kolhyderater också!

Karmatarerskanise
2016-05-21 07:37
0

#16 Vilken typ av kolhydrater menar du att katter får i sig i naturen?

burmamys
2016-05-21 16:12
5

#16 tråkigt att du gått på royal canins tillrättalagda förklaringar. Katter är obligata karnivorer, dvs de är strikta köttätare. De har dålig förmåga att bryta ner och ta tillvara kolhydrater. Kolhydrater och vegetabiliska proteiner används i kattmat endast för att det är billigare än animaliska proteiner dvs kött. En liten mängd vegatabiliska fibrer tillsätts eftersom de fibrer katten normalt sett får av köttet den äter är otillräcklig i den lilla mängd animaliska biprodukter som oftast används i kattmat. Katter är ökendjur, det har du rätt i, och det innebär att de har dålig törstreflex och därför måste äta råa köttbitar eller blötmat som innehåller c:a 70% vatten jämfört med torrfodrets 5-10% vatten. Torrfoder produceras dessutom genom att ingredienserna hettas upp till långt över 100 grader celcius och pressas under mycket högt tryck genom ett smalt rör och kapas till små kantiga kulor. Under dessa förhållanden förstörs nästan alla vitaminer och även en del av mineralerna, så man tillsätter syntetiska vitaminer och mineraler (som ibland har låg biotillgänglighet) för att kunna skriva att fodret innehåller korrekt mängd vitaminer. Man tillsätter även surhetsreglerande medel, färgämnen och smakförstärkare. Ofta används socker som konserveringsmedel. Det finns en del bra blötfoder, som Mjau, Bozita, och ytterligare några med högre kötthalt, men endast biologiskt anpassad rå föda är det bästa för katten. Idag kan man köpa färdigblandade frysta råa köttbullar från MUSH vaisto cat, så även den som saknar kunskap om kattens näringsbehov kan ge sin katt riktigt bra mat! 

Volpes
2016-05-21 16:17
0

#18 Riktigt bra inlägg burmamys 👍

burmamys
2016-05-21 16:28
3

#19 tack så mycket Volpes! ❤ Vill även tillägga att båda mina katter åt torrfoder när jag köpte dem, de var då c:a ett år gamla. De bajsade varje dag och särskilt Simons bajs luktade surt. Efter en månad fasade jag över till barf, och efter någon vecka märkte jag att: *de bajsade hälften så stora, svarta korvar varannan dag som nu var helt luktfria, så pass att jag får gräva i lådan för att kolla om de har bajsat *pälsen blev mycket mer glänsande och tät *de fick större muskler och blev mer energiska än innan *deras andedräkt blev fräsch Simon hade ätit Royal canin, dels den sorten som ska vara bra för tänderna, och den sorten som har särskilt hög energi. Saga hade ätit olika sorters billiga torrfoder från mataffären.

crins
2016-05-21 21:28
0

Katter kan behöva fibrer i sin mat, om man ger rå köttbaserad föda måste man se till att den får i sig tillräckligt med sener hinner och liknande, som har samma funktion som kostfibrer! Tycker blötfoder är toppen! Problemet att min kräsna katt tycker inte om blötfoder😁, ingen människo mat heller, räkor och ingen barfmat heller, gillar endast torrfoder! Vi har t.om provat mjau, vilket hon inte tycker om😂 så då är man hänvisad till torrfoder, och ja tycker royal är ett bra märke faktiskt! Men ni behöver inte tycka som jag skrev jag förut, enligt testresultat ligger eakanuba 1.och royal 2 och orijon 3, Det viktigaste tror jag dock är få i katten tillräckligt med vätska, kan också nämna att katten kattlåda aldrig någonsin luktar något, men på katthemmet kan jag tycka att många lådor luktar hemskt, så ett foder som fungerar på en indevid, kanske inte fungerar på en annan! därmed har jag kommenterat färdigt!

burmamys
2016-05-22 11:25
3

Det är tyvärr inte ovanligt att katter som äter torrfoder inte vill ha något annat, och det beror på den koncentrerade smaken som uppnås dels genom att man pressat och kokat bort nästan allt vatten ur maten, och dels genom att man tillsatt smakförstärkare. Det bli lite som att erbjuda äpplen till ett barn som vant sig vid att bara äta godis. Ibland kan det vara nödvändigt att ta bort allt torrfoder från lägenheten för att katten ska acceptera mjukmat eller barf, eller att man strösslar lite torrfoder ovanpå, men det är absolut värt besväret när man ser hur mycket bättre katten mår på en näringsriktig kost som innehåller tillräckligt med vatten. Även om du tror att katten dricker bra så är det väldigt få katter som dricker tillräckligt för att kompensera för vätskebristen i torrfodret. Jag hoppas du fortsätter försöka, att äta barf är så mycket nyttigare än torrfoder att det går att jämföra med en hälsoförsäkring. Visst finns det katter som mår bra länge trots att de äter torrfoder, men det stora andelen katter som drabbas av urinvägsproblem och till slut dör i njursvikt kom i samband med att kattägare började ge sina pälsklingar torrfoder. Naturligtvis söker torrfoderföretagen med ljus och lykta efter andra förklaringar, eller påstår att "vi inte vet" vad den stora andelen katter som drabbas av urinvägsproblem beror på. Och eftersom veterinärernas korta utbildning i katters näringslära genomförs av representanter för Royal canin, Purina och Hill's, som dessutom ger provision till djurkliniken när de säljer deras produkter, så är många veterinärer tyvärr väldigt okunniga när det gäller katters näringsbehov. Stora och små vilda katter på Zoo får artriktig mat i form av råa köttbitar, varför ska våra tamkatter då nöja sig med torra och näringsfattiga kulor?

Karmatarerskanise
2016-05-22 11:30
2

#21 Torrfoder är sämst vilken katt det än gäller. Föreslår att du löser på i ämnet så din katt får något bättre.