spannmålsfritt foder?
På senare år har det dykt upp flera foder utan spannmål. Acana, Orijen och Applaws är tre som jag kommer på på rak arm.
Mina katter äter idag Royal Canins Sterilised 37 då jag tidigare hade problem med att hålla vikten på en kastrerad hankatt ( han bantades ner med bantningsmat sen var det detta som vi höll oss med), nu har han omplacerats och jag har bara mina flickor kvar (och en halv säck med ovan nämna RC-foder) och jag funderar på att gå över till ett spannmålsfritt foder.
Min oro är ju då att flickorna kommer gå upp i vikt, eller rata maten helt. Samtidigt så fundera jag på att lägga till färskfoder (mush då jag gett det till hundarna och katterna har visat STORT intresse för detta, samt att min stora hona hon vart utekatt en gång i tiden så hon har ju ätit rått kött förr, samt min lilla har gärna försökt stjäla färskfoder när det legat framme och tinat på diskbänken)
Men som det är just nu så är min stora hona väldigt glupsk, så ska avmaska bägge tjejerna här och se om det hjälper lite.
Men vilka torrfoder som är spannmålsfria känner ni till mer? och vilken skulle ni rekommendera? Tjejerna äger ca 3-4 kg.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ger endast Mush Cat till min katt, så om du vill gå över till endast det så behöver du inte torrfoder alls. :) Skulle egentligen inte rekommendera torrfoder alls, då de äter för mycket av torrfoder för att bli mätta som då orsakar övervikt. Färskfoder ger en bra mängd energi per vikt och mättar mycket bättre.
Torrfoder är svårt att hitta spannmålsfritt, och de är ju egentligen framtagna för människans bekvämlighet snarare än för kattens.
Blötfoder är på alla sätt bättre för dina katter. Dels får de i sig bra näring som de kan ta till sig, dels får de i sig vätska och så får de mer naturlig mat.
Mjau är en av de sorter som är bäst på blötmatsfronten. Tror även Bozita och Applaw är bra (inte helt hundra på de andra märkena, så kan vara värt att kolla upp), men Mjau vet jag iaf.
Ska du byta foder så byt inte helt från det ena till det andra, utan introducera lite i taget, så du minskar mängden torrfoder och ersätter den biten med blötfoder, byt ut mer och mer tills torrfodret är borta, så hinner katterna också vänja sig.
Aktiverar du katterna på något sätt? Är de inne- eller utekatter?
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Enligt mig finns det inget riktigt bra torrfoder, bara bättre och sämre. Personligen skulle jag aldrig ge torrfoder till en katt, om det inte är absolut nödvändigt (pga sjukdom eller liknande).
Rekommenderar istället BARF, färskfoder eller en bra blötmat (Mjau eller Bozita), i den ordningen. Det är bra foder, och bra foder utan massa kolhydrater och vegetabilier är dessutom ofta viktnormaliserande. Alltså att katten förmodligen får en bra vikt "automatiskt", oavsett om den var under- eller överviktig innan. Så jag tycker inte du ska oroa dig för att katten går upp, jag tror snarare att det kommer bli mycket enklare för katterna att hålla en bra vikt om du byter till BARF/färskfoder/blötmat.
//Jessie
#0, här är länken till barf http://barf.ifokus.se, det finns mycket information och många kunniga inom det området.
Det finns en bok av Matilda Eriksson om barf som man kan läs, jag läser själv det boken just nu.
Precis som #3 sa, barf är bäst katten och hjälper den att hålla i form.
Här är en länk jag brukar titta på: barfmycat.se, blogg, kurser (dyra så jag rekommenderar barf.ifokus.se i första hand) men väldigt matnyttiga information.
Här är en väldigt bra länk om barf till katter: http://www.mushbarf.com/sv/kattexperten
Det bästa du kan ge till din katt är barf. Barf med ben är dessutom bra mot kattens tänder. Lycka till! :)
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
#2 jo, det är ju bekvämt att ha torrfoder. När jag hade illrar så fodrade jag ju med orijen + barf. Hade alltid torrfoder tillgängligt medan köttet serverades en gång om dagen och de åt ju med god aptit även om de åt torrisar också.
Mitt största problem med barf är att jag själv är vegetarian (av hälsoskäl) och vill inte hålla på och kladda med dö-kött, inävlor mm då jag under de gångna 8 åren som vegetarian har jag utvecklat stark aversion mot lukten. Mush går bra om den inte stått framme för länge, men rå kyckling mm så vänder det sig i magen på mig av bra lukten. Och jag har inte orken att sätta mig in i att helbarfa mina katter utan behöver hitta en bra balans + att jag är inte säker på var i min närhet jag kan köpa mush heller. Bor ute på landsbygden och kan inte alltid ta mig till en välsorterad djuraffär i tid innan det tar slut på färskfodret.
Men övergångsbyta är ju något som jag gör, har haft häst i många år och där byter man inte foder hursomhelst utan av/invänjningsperioder. ^^ Och det är också därför jag rådfrågar NU när jag ändå har en 5 kg torrfoder kvar så det är gott om tid att byta ^^
flickorna är innekatter, men vi bor på 88 kvadrat och de har tillgång till alla rum. Nyss inflyttad men det kommer byggas lite klätterställningar, väghyllor för katt mm, samt så ska balkongen hägnas in så vi inte riskerar fallolyckor. Varje morgon mellan 5.30-7 så kör tjejerna rally här. De leker mycket och aktiverar varandra, så just nu så är jag inte så involverad i deras lek och aktivering. Byter ut leksakerna med jämna mellanrum så de får variation där. Har också planer på att längre fram bygga ett katthjul eftersom det finns plats för det i lägenheten som jag bor i nu. :) så jag skulle väl vilja påstå att de har en ganska så bra grund-aktivitetsnivå. Tjejerna är inte tjocka och inte smala heller utan ganska så lagom.
#3 Precis, det finns mindre bra och dåliga torrfoder.
# tack för länkarna! jag ska kika men som jag skrev tidigare här så behöver jag hitta ett mellanting som är bättre för katterna men som också fungerar utifrån de premisserna jag lever i. :)
Vi har kört Applaws, Canagan och nu för vi på Orijen. Samtliga är spannmålsfria, men de två senare har frigående höns (vilket för oss är en viktig del, då det inte ska vara bara djuren som äter som har det bra). Applaws skulle jag personligen inte rekommendera då man inte riktigt vet var för ställen köttet kommer ifrån.
(Vi har fri tillgång till torrfoder och ger blötfoder minst två gånger dagligen, vilket passar våra katter urmärkt.)
Sedan finns det även 'Taste of the Wild' som verkar vara ett bra, spannmålsfritt torrfoder.
Att ge katterna icke-spannmålsfritt kan ju bidra till övervikt/fetma… bland annat.
Bozita har ju en speciell blötmat: "Indoor & Sterilised: För innekatter, äldre katter och kastrerade katter. Hjälper till att hålla vikten genom en optimal fettförbränning. Med kyckling som är lätt att smälta."
Mush eller dylikt som #1 nämnde skulle säkert vara bra med. Har tyvärr ingen erfarenhet av det med katt, däremot har liknande foder (vom, vet inte om det finns för katt) räddat vår hunds mage (hon var väldigt ofta dålig i magen men ända sedan vi bytte har hon gått super).
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Mush+våtfoder fungerar bra här. Jag förstår dilemmat med att vara vegetarian och kladda med rått kött. Men färdiga Mush-bollar kan jag acceptera som vegetarian sedan 20 år. De får varsin boll morgon och kväll som de måste äta upp innan de får mer mat (Mjau eller Pussi då). För jag vill inte ha rått kött liggandes som de inte äter upp, bara för att det är så himla äckligt :) Kycklingben förmår jag mig inte till att ge dem. Tänk om dom börjar dra runt det i lägenheten på mattor och allt :/ Jag åker in till stan och köper påsarna var 14:e dag. Finns på Arken Zoo, som är en kedja med många butiker, så ganska stor chans att du kan hitta en.
Har alltid Acana framme, andra katten vi ger Acana och det har fungerat bra på båda. Utöver det ger jag våtfoder en gång om dagen. Och då och då köttfärs och äggula.
Jag ger torrfodret Acana som alltid står framme. Det är spannmålsfritt, liksom Orijen och några till som nämns i tråden. Torrfoder är inte så bra för katter eftersom de ofta dricker för lite och kan få problem med tex proteinproppar i urinröret (hanar). Våra katter får också Bozita blötfoder av olika sorter. Ibland Mjau och ibland någon annan sort som omväxling. Jag häller alltid på lite extra vatten i blötfodret för att de ska få mer vätska i sig.
Någon nämnde det spannmålsfria torrfodret Applaws. Det ger jag heller inte och det efter att jag läst om några katter som dött efter att ha ätit av det (i ett engelskspråkigt kattforum)
Acana och Orijen har aldrig haft några återkallningar av foder, så jag ger helst av deras sorter när det gäller torrfoder (de har samma tillverkare - Champion Petfoods).
#5, förstår, blir för mycket för en vegetarian.
Det går att beställa stor pack mush via http://www.foderboxen.se/foderkategori/mush-farskfoder/ till din dörr så slipper du åker å köpa i affären men det förutsätter att du har en stor fryst =)
The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.
Jag ger applaws och mina katter älskar det och båda mina honor är kastrerade och är fina i formen till och med att dom gått ner några gram eftersom blivit kastrerade på de fodret. Jag tycker det är riktigt bra. Att bara ge blötmat resulterar att katternas tänder blir förstörda snabbare om de har lite att tugga på så kommer inte tandstenen lika lätt.
#11 det är anledningen till att jag vill behålla torrfodret iom att det är tandrengörande och som det är nu så har ingen avmina tjejer tandsten värd att nämna.
#10 ska kolla upp det där. har ju ingen fullfrys utan en såndäringa halv en av den mindre sorten… Och vill ju gärna få plats med både min och djurens mat där ;)
#10 #12 De har inte Mush Cat, och om man inte bor relativt nära Stockholm, Mälardalen eller Uppsala kostar det 250 kr i frakt.
#11-12 Torrfoder rensar inte tänderna. Det är som när vi tuggar knäckebröd. Har ingen positiv påverkan på tandsten.
Rena tänder får man enbart genom tandborstning och ben.
#13 tar en butik in hund mush, så kan de ta in katt mush också. Djuraffären på överby köpcentra i trollhättan/vänersborg har både hund och katt. :) Däremot så är det ju inte säkert de kan ha det via den här hemsidan som länkades till.
#14 Tror det är ett sånt ämne som kan stötas och blötas i långa längder. Äter jag mjukt bröd till frukost så upplever jag att mina tänder är "smutsigare" än om jag äter knäcke till frukost. Så beroende på vad man tuggar så kan de ha påverkan på tandhälsan i större eller mindre utsträckning.
Kan bara jämföra med nakenhunden, när han åt torrfoder så visst han hade tandsten, men när han bara fick mush så exploderade tandstenen trots daglig tandborstning med eltandborste och flertalet tuggleksaker/ben. Men det är inte detta diskussionen handlar om :D
Det bästa mot tandsten är råa ben. Så vill du ge blötmat/färskfoder så kan du ju tillsätta råa ben, kycklinvingar & revben t.ex.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#16 jag har tur iom att mina katter inte har nån tandsten värd att nämna. Så förhoppningsvis ska jag slippa tillsätta mer dött hemma än nödvändigt. Som jag sagt tidigare försöker hitta ett mellanting som fungerar mellan katternas behov och min aversion mot rått dött djur. :)