Slickar bort all päls?
Hej min katt som är runt 14 år och har varit med mig hela livet har börjat slicka bort en massa päls. Det började att hon slickade på magen men nu så har hon börjat på både benen och armarna. Gör hon så för att hon är stressad eller vet ni varför hon gör som hon gör. Att gå till veterinär är inte direkt ett alternativ. Om ni vet något eller har något tips så lämna det vänligen. Tack för att ni tog er tid att läsa.😊
Kan ta kort om det skulle kunna hjälpa.

Smärta.klåda eller stress.
Stolt ägare till tre La permer
Lägger till OCD/ fix idé och allergier.
Har du ändrat nått hemma som bytt tvättmedel, börjat använda ny deo/parfym/shampo/etc som katten kan komma i kontakt med via dig? köpt nya möbler som kan vara behandlade med mal/antimögel-medel som katten inte tål?
Bytt foder? testat spannmålsfritt?
Har en hona som gör så också, hennes är stress-relaterat och lite OCD. För har hon väl börjat så håller hon på. Har provat att köra spannmålsfritt tidigare och det gjorde ingen skillnad för henne. Senast hon började tvätta sönder sig så var det i samband med att vi hade en inneboende och hennes hund stressade min katt nått enormt då hunden ville leka men katten upplevde bara att hon blev trängd och jagad. När hunden flyttade så fortsatte katten att tvätta sig maniskt. Det har blivit bättre nu, men det är ändå 8 månader sen hunden försvann ur våra liv.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Kanske har klåda? Hur ser huden ut? Är katten frisk förövrigt?
||My Love For Animals Is Immortal||
Kan vara exempelvis allergi (mot foder, kvalster eller något annat), stress, smärta eller parasiter. Googlade lite och fann att det även kan vara tecken på UVI, urinstenar eller andra problem med urinblåsan eller njurarna.
Det är i princip omöjligt att svara på vad det beror på hos just din katt, jag rekommenderar verkligen ett veterinärbesök. Speciellt på en så gammal katt, det är ju inte så ovanligt att gamla katter är lite mer känsliga eller har större risk att få sjukdom och andra problem.
//Jessie
Tack för alla svaren #4 katten är lös i magen, vi har flyttat och hennes syster dog så det har kanske något med det att göra.
Kan va stress men också allergi.
Vår honkatt (som dog i mars) reagerade likadant på pollen. Hon fick anitibiotika som hjälpte.
Jag tycker absolut att du ska ta katten till veterinären, för det är jobbigt för katten! Har hon inte klåda (pga allergi t ex) så får hon klåda av att slicka bort pälsen så mycket. Det är inte rätt mot katten att du/ni anser att inte ett veterinärbesök är nåt alternativ!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Håller med ovanstående att om det är klåda det handlar om så borde det behandlas. Kan man ju bara tänka sig själv hur jobbigt det är att leva med. Hoppas hon ska bli bättre igen! ❤
||My Love For Animals Is Immortal||
Hej, min katt har slickat bort sin päls på magen! Och faktum jag trodde först det var svamp men vet nu att det handlar om urinvägarna och njurarna! Så tips ta din kattt i tid till veterinären! Lycka till