Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 803 ggr
Siastassar
2016-05-02 18:21
0

Sjuk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på torsdag är det tänkt att en kattmamma med sina 3 kattungar på snart 3 veckor ska flytta hem till mig pga ägaren är väldigt sjuk men nu fick jag se denna bilden på en av ungarna. Är hon sjuk typ kattsnuva eller bara smutsig? Nuvarande ägaren säger att det är smuts pga mamman är dålig på att tvätta dom. De andra 2 ser bättre ut då det har blivit mindre "smuts" på dom nu än förut. Jag vill ju inte ha hit dom om de är sjuka & kan smitta min Birma & behöver dyr behandling… Vad tror ni? Ska jag höra med en veterinär imorn?

Gronstedt
2016-05-02 18:28
2

Jag skulle definitivt be en veterinär titta på de kissarna innan jag tog hem dem.

Siastassar
2016-05-02 18:38
0

Ja visst ser det konstigt ut? :/ Ringde nyss Strömsholm & de sa att det är svårt att säga utan att undersöka dom. Hon sa att det kostar ca 1100kr för undersökning av alla 4 sen kostar det ännu mer om de måste behandlas. Känner lite att jag inte har lust med den kostnaden när jag inte ens ha fått hit dom än tyvärr… Sen sa hon att i värsta fall kommer mina andra husdjur bli smittade & då behövs en omfattande behandling av alla djur. Jag har hundar, hamstrar, råttor & en till katt. Hur hade ni gjort? Tänk om det bara är smuts?

Gronstedt
2016-05-02 18:48
1

Jag hade definitivt inte tagit hem dem utan en veterinärkontroll. Men jag hade inte tagit hem några katter, även om de sett helt friska ut, utan veterinärintyg och karantänstid, om jag hade en eller flera katter hemma.

Om du ändå tar hem dem, se till att ha något slags karantän mellan dem och de andra djuren.

Siastassar
2016-05-02 23:10
1

Okej ja jag har bestämt mig för att inte riskera nånting så jag tar inte hem dom! Tack för svar.