Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 599 ggr
Mill4
0

Lättsmält foder för brpkig mage

Min katt som vart påkörd förra året har haft väldigt bråkig tarm… veterinär rekommenderar såklart Royal canin (den som är för känslig mage), men vad jag hört är deras foder skräp.
Så jag vill gärna höra tips på lättsmält foder eller om jag bara borde lyssna på veterinär.
Han har ätit mjau burkmat i 1 år, men efter vi flyttade för 3 månader sen fick han återfall pga. stress tror dem… så jag har prövat med mjau tetra packen (sås/gele). Och han får inte äta torrfoder enligt veterinär.

burmamys
0

Har du provat att ge probiotika som t ex Fortiflora? Mjau är ett bra blötfoder, om du kompletterar med snälla bakterier för tarmen så borde det vara betydligt bättre än veterinärfoder som tyvärr innehåller alldeles för mycket kolhydrater (som ju belastar immunsystemet). Annars är det många katter med känslig mage som mår bättre av att äta rå föda, alltså barf. MUSH vaisto cat är ett väl balanserat helfoder av råa köttbullar som du kan köpa, om du inte har möjlighet att göra egen barf. Själv barfar jag mina katter och ser att de mår utmärkt på den kosten! 😊

burmamys
1

Du bör dock utesluta parasiter, stress och sjukdomar först, och det kan veterinären såklart hjälpa dig med! Tyvärr har de flesta veterinärer väldigt lite utbildning i katters näringslära, och det lilla de får tillhandahålls av de stora torrfoderföretagen Royal canin, Hill's och Purina. Positivt att din veterinär iallafall rekommenderar blötmat 😊

burmamys
0

Du kan även prova att minska kattens stress med att plugga in Feliway i väggen, och rent allmänt se till att det är lugn och ro och fasta rutiner för mat och sovtid, gott om möjligheter till frivilligt gos och lek, många viloplatser på höga platser med utsikt över de platser där ni oftast befinner er samt fönster, och gömställen, m.m

SuperLimm
0

Blötmat tycker jag är bra. Jag har en katt med känslig mage som bara kan äta blötmat i paté form. Bitar i sås och gelé går bort, då blir hon dålig i magen. Ica basic kyckling och kalkon (100g förpackning enbart) och Sheba Classic och finesse funkar fint för min katt som äter blötmat. Den andra katten som har ännu känsligare mage äter BARF och mår hur bra som helst.

Mvh Linn