Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2708 ggr
E-edlund
2016-04-16 09:30
0

Förlossning!

Hejsan! Min hona fick under morgonen 8(!!!) stycken kattungar. Dom sista två kattungarna fick inte med sig moderkakorna ut utan dom hängde i navelsträngen och hon var flera gånger på väg att gå iväg/sätta sig på dom (omedvetet såklart, eftersom dom satt fast). När hon inte visade några tendenser på att försöka krysta ut dom så hjälpte jag henne att dra lite grann. Sista moderkakan drog jag lite mer och nu blöder hon ur slidan.. Är rädd/orolig att jag ställt till med något.. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det vanligt att kattmamman blöder efter förlossning? Jag tänkte.. Hon har ju ändå fött 8 stycken ungar..

[TanatosNyx]
2016-04-16 09:34
3

Ring och rådfråga veterinär, vänta inte om hon blöder!

E-edlund
2016-04-16 09:59
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick inte tag i den enda jourhavande veterinären vi har där jag bor, därför jag skrev ut här. Men dom ringde upp alldeles nyss och sa att jag kunde ja is i magen, det var inte ovanligt att dom blöder ett tag efteråt.. Så länge hon och kattungarna verkar må bra, och det gör dom. Tittade till min hona nu och hon blöder ingenting alls. Blir bara så nojig att det ska bli några komplikationer för henne då hon är min största ögonsten..

annzoo
2016-04-16 10:20
0

De kan blöda lite men börjar hon tex droppa eller att de är blodigt där hon ligger bör veterinären kontaktas. Är det hennes första kull?
Då de är en stor kull håll stenkoll på vikterna då du ser om honans mjölk är tillräcklig eller om du måste hjälpa till.

OberonsMatte
2016-04-16 10:22
10

Är hon det käraste du har borde du inte ha utsatt henne för en så riskfylld sak som dräktighet och förlossning. Det behövs inte fler huskatter! Huskatter som p.g.a. sitt utseende (och påstådda rasinslag) lockar extra mycket till fortsatt oseriös avel behövs minst av allt.

Ja, det är hårda ord, men det är inga andra än kattägares enskilda beslut som är orsaken till överskottet på huskatter och det lidande för enskilda individer det innebär.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
2016-04-16 10:25
3

Ett bra típs är att ha kontakt med uppfödaren till din katt.

H*n borde kunna hjälpa dig.

Tyvärr är inte veterinärer alltid så kunniga när det gäller kattförlossningar.

Stolt ägare till tre La permer

flis
2016-04-16 13:40
4

#4 Med ditt resonemang borde ingen låta sin hona få ungar. Dräktighet och förlossning är en  riskfylld sak för alla katter oavsett ras. Varför vill någon riskera att ens familjemedlem dör för att ägaren vill ha ungar.

Bästakompis
2016-04-16 21:38
6

#4 du vet väl inte att det är en huskatt? Ser ut som en birma på bilden.

[eliinmeyer]
2016-04-16 21:56
0

#4 varför vore det fel att avla på huskatt? Eller asså brukar de inte ha stamtavla och så? Katt som katt tänker jag. Enligt mig är huskatten den finaste katten :)

[[pimey]]
2016-04-17 10:38
6

Vi har över 150 000 hemlösa huskatter och fler behöver vi inte. Aveln på huskatter är osund, okontrollerad och avelsdjuren är otestade och det kan inte bli mer oseriös än det. Saknar katten i tråden stamtavla så är det en huskatt oavsett hur lik en raskatt den må se ut och kattungarna är huskatter och oavsett hur arg detta gör mig så hoppas jag att de inte marknadsförs som några raskatter vid försäljning! Detta är BYB avel som är också ett problem vi vill få bort!

[[pimey]]
2016-04-17 10:40
7

Vill man ha huskattsungar kan man vara jourhem åt en dräktig hemlös honkatt

[[pimey]]
2016-04-17 10:40
1

Vill man ha huskattsungar kan man vara jourhem åt en dräktig hemlös honkatt

OberonsMatte
2016-04-17 11:06
4

#10 Absolut! Och vill man ha raskattungar kan man köpa sig en avelshona med stamtavla, gå med i en kattklubb och starta en registrerad uppfödning som följer de regler som leder till att även kattungarna kan få sina stamtavlor. Varför inte liksom? Den enda rimliga anledningen som jag kan komma på är att man blivit utesluten och avstängd eller att man tycker att det är för jobbigt och kostsamt.

Sajtvärd Katter iFokus

smellcaramell
2016-04-17 11:07
13

1. Står ingenstans att dessa katter kommer sakna stamtavla, varför är det så många på denna sajt som är så otroligt otrevliga så fort ungar, avel eller liknande kommer upp? Ta reda på alla fakta, och även om dessa ungar skulle råka vara huskatter så hjälper inte alla dessa påhopp ett dugg för att stoppa BYB avel. Informera istället med en vänlig ton, annars lyssnar ändå inte de som behöver ta till sig informationen.

2. TS bra att du kontaktat veterinär, gör som de säger och åk in om allmäntillståndet förändras eller om honan blöder länge. Kontrollera även hur ungarnas vikt förändras då honan kanske inte har tillräckligt med mjölk, dock inte ovanligt att mjölken inte kommer igång riktigt på direkten, men är det någon/några ungar som inte går upp så kan de vara läge att börja stödmata de större ungarna så att de mindre får en chans att äta av mammans mjölk.

[eliinmeyer]
2016-04-17 11:23
0

#9 så huskatt är när katten inte har stamtavla? Jag trodde huskatt var den där typiska katten som alla familjer har som inte ser ut på ett speciellt sätt

Maria
2016-04-17 11:27
4

#14 En huskatt kan se ut på många sätt. De kan vara långhåriga och då tror många att det är Skog(s)katt inblandat t.ex.

De kan variera stort i både päls och storlek.

/Maria

OberonsMatte
2016-04-17 11:31
8

#13 Jag har tagit reda på fakta genom att kolla tidigare inlägg och jag har svårt att tro att TS plötsligt gett sig in i registrerad  avel med en likadan, fast registrerad ragdollhona. Att registrerade katters avkommor utnyttjas i oregistrerad avel i generation efter generation p.g.a. sitt utseende och pengarna som finns att tjäna är otroligt ansvarslöst och det finns tyvärr inga fina ord att säga då.

Sajtvärd Katter iFokus

smellcaramell
2016-04-17 13:05
18

#16 dock tror jag inte ditt budskap går fram i #4 just p.g.a. attityden. Många nykomlingar på denna sajt skräms iväg av den hårda attityden som ger de känslan av att de ska stenas för att de typ har en okastrerad innekatt. Det är förmodligen inte bara TS som läser svaren och för en utomstående som söker svar på samma/liknande frågor gör sådana svar bara att de undviker att fråga här och då kanske katten istället råkar illa ut, och det tror jag ingen vill. 

Jag undviker själv ofta att skriva på denna sajt just för att man ofta blir påhoppad om man inte tycker lika som vissa andra personer, typ om man inte vill ha innekatt utan tycker katter ska vara ute, eller om man ger katten torrfoder, eller har en okastrerad innekatt, eller något annat som någon har "extrema" åsikter(i brist på bättre ord, men som en människa har väldigt starka åsikter om, och som denne inte kan förmedla på ett vänligt sätt).

Ominous
2016-04-17 14:17
5

Jag kan hålla med om att attityden här ibland kan vara lite väl hård. Men när det gäller huskattsavel så går knappt att vara för hård.

Att föda upp huskatter och hålla på med oseriös avel är bland det värsta man kan göra mot katter. Det är väldigt själviskt och oförlåtligt. Man förtjänar betydligt hårdare ord än vad som skrivits här.

Nu verkar det, som jag fattat det, till och med vara planerat. Vilket gör det ännu värre och hemskare. Att folk avlar på rasliknande katter och säljer dyrare än "vanliga" huskatter är ännu värre. Det är bedrägeri om man kallar det för "ragdoll", tex "ragdollblandning" eller "ragdoll, fast utan stamtavla".

Nu vet jag inte om ts tänk göra det, men det är väldigt vanligt. Jag tvivlar iallafall på att hen tänkt behålla alla kattungar själv.

Det finns redan ett överflöd på huskatter som behöver hem, katthemmen är överfulla och folk fortsätter med oseriös avel för att tjäna pengar eller för att det är "gulligt och mysigt" med kattungar.

Det är HEMSKT!

I wish I could write as mysterious as a cat

smellcaramell
2016-04-17 14:26
9

#18 Det jag syftar på är inte att man är för hård, utan att budskapet inte går fram. Människor lyssnar som regel inte på kommentarer/kritik som framförs på ett hårt sätt, som fördömer deras sätt att se på saker eller helt enkelt dumförklarar dem. Däremot om någon på ett vänligt och lugnt sätt förklarar varför något inte är bra så fastnar oftast något iallafall och personen har förmodligen informationen någonstans i bakhuvudet när den ställs inför nya och liknande beslut.

Något extremt få människor vill lyssna till är "vet bäst-are" som tror de har 110% koll på allt och trycker ner alla andra som inte tycker som de, bättre då att kanske länka några olika sidor med statistik på antalet hemlösa katter, på ett vänligt sätt förklara att BYB bidrar till det och kanske visa någon annan källa på det. 

Nu har jag snott TS tråd tillräckligt och tycker att vidare diskussioner kan tas via PM/i en annan tråd, men förhoppningsvis kanske mitt budskap gick fram till någon iallafall. 🙂

Ominous
2016-04-17 14:49
5

Jag tror inte folk som håller på med bedrägeriavel lyssnar oavsett. Det handlar om pengar och egoism. Folk hittar alltid ett sätt att ursäktar sig själva, oavsett hur orimligt. 
Jag tror snarare en noll tolerans bitar mer, och hårda ord. Att be folk snälla respektera katter och inte bidra till överflödet hjälper inte. Det hjälper aldrig när det kommer till djurrätt. Vissa människor ser djur som pengar och objekt. Vi måste få det till oacceptabelt. En människa som tycker det är ok att strunta i att kastrera kan känna sig tvingad om allmänheten ser det som oacceptabelt.

[[pimey]]
2016-04-17 16:15
4

Det finns en anledning till att vi seriösa uppfödare kastrerar innan leverans! Vi blir fler och fler som gör det just pga sånt här! Man vill kunna lita på folk men det går inte då det är ett växande problem

[[pimey]]
2016-04-17 16:17
2

Jag stryker dessutom inte folk medhårs och i dessa fall hjälper det inte då de skiter i vad vi harv att säga utan gör som de vill

[[pimey]]
2016-04-17 16:17
0

Jag stryker dessutom inte folk medhårs och i dessa fall hjälper det inte då de skiter i vad vi harv att säga utan gör som de vill

Bästakompis
2016-04-17 18:59
12

All heder åt dem som kämpar för seriös avel och mot buskavel osv, men om man håller på att gräva efter vilka inlägg trådstartaren har gjort innan, för att se om det kanske är en oseriös uppfödare, då börjar det likna fanatism ärligt talat. Det här hade kunnat bli en intressant tråd om kattförlossningar där man hade kunnat lära sig något nytt. Istället blev det ännu en grälsjuk tråd mot huskattsavel. Man kan faktiskt välja vad man vill fokusera på, det är viktigt att det blir ett trevligt forum också.

OberonsMatte
2016-04-17 19:13
4

#24 De som tycker att buskavel är en bra och lönsam verksamhet att ägna sig åt förtjänar inget annat än negativa reaktioner från ett seriöst kattforum. Kattungarna på bilden kommer förmodligen gå ut som smör p.g.a. sitt utseende och köpas för dyra pengar av oerfarna Ragdollspekulanter som inte förstår vad en stamtavla hit eller dit gör för skillnad.  Snopna blir de när de förstår, och jag HOPPAS att några av dem läser den här tråden innan de väljer från vem de köper sin framtida familjemedlem.

Sajtvärd Katter iFokus

Ominous
2016-04-17 19:19
2

Det hjälper ju väldigt lite att skapa en ny tråd om varför buskavel är fel och skadligt. Om oseriösa uppfödare möts av kritik varje gång de skapar en tråd så tänker de väl förhoppningsvis till tillslut. Dessutom kanske andra läser denna tråden och förstår varför de är fel. Jag hade absolut inte haft all information, och brytt mig lika mycket(eftersom jag inte vetat lika mycket) om jag inte varit på detta och andra forum.

Jag kollade även ts tidigare inlägg, eftersom jag kände igen nicket från en annan tråd. Det är inget konstigt beteende enligt mig.

TS fick svar och hjälp. Vill man ha en intressant tråd om kattfödslar så kan man alltid skapa en.

[[eskils_]]
2016-04-17 23:04
6

Att medvetet utsätta sin honkatt för något så påfrestande och riskfyllt som dräktighet och förlossning, bara för att man själv tycker det är kul, eller för att tjäna pengar, det är ett uselt beteende och förtjänar hårda ord på ett seriöst kattforum.

[eliinmeyer]
2016-04-17 23:10
0

#27 av vilken annan anledning brukar man annars föda upp katter? Seriös avel också då såklart :)

[helga21]
2016-04-17 23:17
3

# 28 Om du föder upp seriöst så ställ det visa krav på dig som uppfödare vilket det inte gör ifall du buskavlar.

OberonsMatte
2016-04-18 07:13
1

#28 Ojojoj, ja, det kan jag svara på, men det kommer att bli en lång text så det får jag skriva när jag kommer hem från jobbet.

Sajtvärd Katter iFokus

[eliinmeyer]
2016-04-18 07:22
0

#30 jag menar det att man oftast brukar föda upp katter för att man då tycker att det är roligt att hålla på med det, även om man tar det seriöst så är väl det oftast anledningen? Inte direkt så att man gör det och tycker det är tråkigt ;)

[[eskils_]]
2016-04-18 09:14
6

#31 Katter är inga leksaker! 😡 

Tycker man om sin katt så är kattens hälsa och välmående alltid prio 1. Precis som med barn.

[[pimey]]
2016-04-18 09:20
2

Seriösa uppfödare föder upp för att bevara rasen och vill driva rasen framåt och de har med i beräkningen att saker kan gå fel och är därför så förberedd

mjoe
2016-04-18 17:02
8

Kan inte det här forumet bara vara en trevlig plats där man kan få ställa frågor utan att bli påhoppad och dömd på förhand? Ingen här vet bakgrundshistorien till katterna på bilden.

[eliinmeyer]
2016-04-18 18:42
1

#32 nej jag vet jag har inte sagt något annat men jag menar mer bara det att när folk säger "du gör det bara för att det är kul??" osv så blir det lite fel för förutom det att man vill föra rasen framåt så tycker man ju att de är intressant och roligt att föda upp.