Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1021 ggr
91Marran
0

Färskmat och tandkräm

Vilken tandkräm till katt använder ni och vad för typ av borste? Veterinären bad oss borsta tänderna på katten varje dag. Vart förvarar ni eran färskmat? Fick tips om att köpa på vetzoo, men 15 kilo som var minimum att köpa, blir 75 förpackningar och då måste frysen tömmas på allt och bara innehålla färskmat till kissen. Vi bor i lägenhet, så en extra frys går inte och mina föräldrar har fullt i sin frys. Någon som vet något annat seriöst ställe att beställa ifrån med bra sorter? Eller är förpackningarna små i storlek och borde få plats ändå? Känner ingen annan som använder och som vill dela på ett lass.

Mvh
Mig

Fridaaaa
0

Ger råa ben så slipper borsta

Ger inte färskfoder till katterna, men ger det till hundarna, har turen att svärmor har stor frys vi kan förvara en hel del i :) 

Är det mush eller vom du ska ha?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

91Marran
0

Spelar ingen roll så länge det är ett mycket bra foder. :-)

Mvh
Mig

Bästakompis
0

Jag tänkte börja använda Bucacat och en fingertuta, ingen borste. Har beställt från Supercat. Hoppas den smakar gott så jag slipper bråka med dem :) Någon djuraffär har du väl inom räckhåll? Det är lite komplicerat att beställa frysvaror på postorder, så därför har inte så många firmor det. Arken Zoo har Mush, eller kan ta hem om man frågar, och de har 75 butiker runtom i Sverige. Jag brukar köpa 2 påsar åt gången men har bara 20 min resväg så jag behöver inte bunkra.

burmamys
1

Jag ger MUSH vaisto cat som jag köper från närmaste djuraffär, och större delen av kosten är barf som jag blandar själv. Enklast är nog att kolla med djuraffärerna i närheten där du bor. Om veterinär ordinerar tandborstning så antar jag att katten har problem med tänderna? Då kanske det inte räcker med att ge råa ben (t ex kycklingvinge). Annars är kelp eller plaque off effektivt mot plack och tandsten. Jag borstar inte mina katters tänder (än) men ger råa ben och kelp. Det finns tandkräm för katt (och hund?) som jag tror heter bucacat.

burmamys
0

Oj har haft sidan stilla för länge, såg inte att Bästakompis redan svarat!

Ominous
1

Jag har en vanlig barntandborste och petosantandkräm. 

Mush har väl ändå ganska små förpackningar, på något kilo iallafall. Måste du beställa, finns det inte att köpa i butik i närheten? Om de inte har kan du säkert be dem ta in.

I wish I could write as mysterious as a cat

[lillelull]
1

Fingertuta funkar bra, jag brukar köra utan tandkräm. Den är inte poppis krämen. Men ingen av våra katter har haft några stora problem med tandsten. 
Honkatten hade lite tandsten och då skulle vi in för ett återbesök och kolla hur det hade gått med den men hon hade under tiden ätit Hills T/D , gett några ploppar av det torrfodret varje dag och så försvann tandstenen så veterinären behövde ej ta bort den. Så rekommenderar den, även om jag ej rekommenderar Hills vet egentligen att äta dagligen men att ge några ploppar om dagen gav ändå resultat

91Marran
0

#7 Ska se till att köpa den i veckan då. Kan ju ha den när jag klickertränar :-)

Mvh
Mig

Silvestris
0

Jag använder en vanlig barntandborste när jag borstar tänderna på mina katter (som även äter köttben). Undviker fingertuta på katter då de har rätt elaka bakterier i munnen och vid en eventuell smärtreaktion vill jag inte ha ett finger i munnen på katten. Been there done that. På tandborsten har jag Dorwest Herbs tandpasta Roast Dinner.

aloizias
0

Jag använder en finger tandborste och bucattandpasta https://www.kattkompaniet.nu/kattvard-halsa/tander-katt