Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 801 ggr
molbojse
2016-03-23 16:40
0

Klickerträning

Eftersom vi har en väldigt aktiv, mat- och arbetsglad och lyhörd katt så klickertränar jag honom för att få utlopp för hans energi. Han sover som en stock de dagar det blivit mer träning. Dessutom gillar han att klicka ;) När han hör skramlet från klickern kommer han som ett skott! Dessutom är det ju ett specialgodis som serveras när man klickar så då är det ju lite mer lockande ;)

Hittills har jag klickat in sitt, kom och nej. Hopp är på gång, det har han halvdant kunnat innan men tänkte försöka sätta det bättre nu. Även tass, stanna och ligg är kommandon som kommer klickas :)

Har fått för mig att det inte är så vanligt att klicka katter? Har även fått höra att det är djurplågeri! :s
Vad tycker ni om klickerträning med katt? :) Klickar ni själva? Vilka kommandon har ni hittills klickat och har ni något som klickas nu? Hur lång tid har det tagit för era kissar att sätta ett kommando? Vad sattes först? :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Lubsan
2016-03-23 17:30
0

På vilket sätt skulle det vara djurplågeri? Vad har dom personerna som tycker det för argument? En av dom fina sakerna med katter, enligt mig, är ju att dom är väldigt självständiga och gör som dom själva vill. Så om katten inte skulle vara intresserad av klickerträning så skulle den nog antagligen skita i det och göra nått annat istället ;)

Om man har tid och ork så kan det väl vara en bra/kul grej. :)
Jag känner dock inte behovet av att få mina katter att lyssna på kommandon, så som sitt, hoppa osv. Men hade vart underbart om dom kunde sluta hoppa upp på diskbänken när jag lagar mat ;) Eller om man kunde klickerträna dom att sluta vässa klorna på vår nya kontinentalsäng ;) hehe För plocka bort dom funkar lite sådär. 😕

molbojse
2016-03-23 17:36
0

#1 Ingen aning, haha! Undrar också på vilket sätt det skulle vara djurplågeri :s Vill dom inte så vill dom inte, är ju inte svårare än så :p

Haha! Jag har ju all tid i världen att klicka katten :p Är arbetslös och måste jag välja mellan en helkväll ute på stan med alla jag känner eller ligga hemma i sängen framför en dålig film med den chipsstjälande katten på magen så väljer jag katten alla dagar i veckan ;)

[lillelull]
2016-03-23 17:50
0

De har jag aldrig hört att det skulle vara och förstår inte heller hur det skulle kunna vara djurplågeri?
Det låter som dina katter tycker det är roligt och jag ser ingen konstighet i att göra det.
Jag provade att göra det med min katt men han fattar inte galoppen eller han vill inte fatta..
 Men han är ganska bra på att lyssna på både nej och andra saker redan så jag behöver inte direkt få honom att sitta på kommando men jag tycker det är roligt och trevligt om man har tiden och katten lär sig och trivs bra med det.
Så absolut inget fel med det🙂

Lubsan
2016-03-23 17:54
0

Ja, så klicka på du. Er katt verkar ju tycka det är kul så :)

molbojse
2016-03-23 17:56
0

#3 Jag vet inte. Fick höra det från tredje part i en kattgrupp på Facebook. Blev ganska förvånad faktiskt. Jag menar, var skulle det vara plågeri att träna en katt, liksom? :p

Ja! Plus älskar att klicka :D Han är som en hund. Väntar spänt på kommando och gör allt som står i hans makt för att det ska bli rätt :D Får han inte rätt på första försöket testar han allt för att se om nåt blir rätt :'D
Jag går ju hemma om dagarna så har ju massor av tid att klicka :p

burmamys
2016-03-23 18:24
3

Jag klickertränar också!🙂 

Har klickat Simon och Saga sedan i somras och de tyckte genast att det var jätteroligt. Nu har jag blivit fodervärd åt Sindra och naturligtvis får hon vara med på klickerträningen. Jag tror katterna ser det som en rolig lek med godis, jag brukar ha en aktiveringsstund varje kväll (utöver lek med vippa eller boll) vid kl sex och Saga är väldigt noga med att påminna mig när det är dags!😉 

Varierar mellan fodergömmor (äggkartong, aktiveringsboll, glasburkar…), leta godis i lägenheten, koppelpromenad ute eller klickerträning. Så det blir bara ungefär två gånger i veckan vilket innebär att det inte går så fort framåt. 

Men jag märker att de är snabba på att förstå nya tricks redan första gången jag visar dem, men det behövs ett par upprepningar innan de memorerar tricket. När de väl lärt sig så kan de utföra tricket även i andra situationer, vilket är väldigt praktiskt!  På bilden gör Simon "tack" och sträcker fram tassen. 

Saga och Simon har olika favorittricks och olika tricks som de är mindre intresserade av, och det är nog samma sak med Sindra, men än så länge är hon så ivrig att hon inte nekat något trick.  

Roligt är det i alla fall!😃

molbojse
2016-03-23 18:43
0

#6 Åh, vad kul! :D
När jag kommenderar "sitt" hinner jag bara komma till S:et så sitter han. Sen har han nästan inte tid att vänta på godisen, haha! "Vänta" kanske vore bra att lära honom? xD High five är något som skulle vara kul att träna in :D
Vid "hopp" har jag visat honom hur han ska göra genom att låta honom följa godisen, redan efter första försöket förstår han :D Nu fick han prova med att hoppa från sängen till knät och sen från knät till sängen. Direkt han hoppat och han klickat hinner jag knappt få fram nästa godis förrän han hoppat, haha! Så himla kul att se honom så intresserad av det!
Många säger sen att det är ju en katt, ingen hund. Ptja, anatomiskt kan jag väl hålla med, men mentalt? Nä! Han tror han är hund!

burmamys
2016-03-23 18:51
0

Vaddå bara en katt…!? 😣😉 Klart de kan lära sig tricks, de är (minst) lika smarta som hundar, skillnaden ligger i att katter är mer självständiga. Har du testat använda en target stick, dvs en pinne som du kan peka med? Det går bra med en vanlig blompinne. Klicka in att han ska nosa yttersta änden av pinnen så kan du använda den sedan för att peka dit du vill att han ska hoppa.

molbojse
2016-03-23 19:05
0

#8 Eller hur! 😡
Åh! Nej, har faktiskt inte provat target på hundarna heller när jag jobbade med det. Bör man sätta ett kommando när han nosar på pinnen, då? Eller bara belöna när han nosar? Helst skulle jag vilja ha en mindre stock, han är rätt klantig av sig och gör sig lätt illa på små/smala saker xD Häromveckan höll han på att punktera sig själv när klantskallen hoppade ner från ryggstödet på en stol med en vippa i munnen och den åkte rakt in. Tack gode gud att den vek sig i sista sekund, annars hade vi nog behövt åka in och operera bort pinnen ur huvudet på honom…

Tidigare har jag klappat med handen där jag vill ha honom, men target stick måste ju vara betydligt mer praktiskt :D

burmamys
2016-03-23 19:35
0

Jag bara klickade utan att säga något när de nosade, och gav en godis (sa kattens namn först så katterna skulle veta vems tur det var). Då kan jag lägga olika kommandon som t ex "hopp upp" utan att förvirra katten. Nästa steg för oss är att säga ordet för möbeln de ska hoppa till, t ex "stolen", "pallen" osv. Det är det bästa med klicker, att det går att variera hur mycket som helst! 😄 Ser att du hittat Klickerträning iFokus också, vad bra!😉

molbojse
2016-03-23 19:40
0

#10 Okej! :D Hittills har jag bara använt mig av ganska basic saker och enkla kommandon. Har inte haft eget djur innan att kunna träna och shejpa som jag vill, förrän nu.
Jag får helt enkelt leta upp en pinne! :D

Jaa! Kom att tänka på att det antagligen finns en sajt med det ämnet ;)

Volpes
2016-03-24 13:40
0

Jag har inte klickertränat men har lärt min katt tass, sitt och high five. Det gick väldigt fort att lära honom. Jag har testat hopp men det är han inte intresserad av. Han blir väldigt sur när han gör fel och tröttnar väldigt fort 😛Hade jag haft en katt som var mer intresserad av att lära sig så hade jag nog testat klicker.

Carmarino
2016-03-24 16:50
0

Har aldrig klickertränat någon av mina katter, men kan absolut inte tänka mig att det är någon som helst form av djurplågeri att göra det. Ingen katt jag träffat har någonsin gjort något den inte ville göra. 🙂

Har bara haft en enda katt som lärt sig ett trick, och det var helt omedvetet. Förmodligen lärde han sig det när jag lekte med honom. Var bara runt 10 år, och han var 4-5 månader, när jag fick scharlakansfeber och var tvungen att ligga i sängen.  Han var en väldigt tålmodig katt som jag kunde hantera nästan hur som helst, så jag gjorde olika "gymnastiska övningar" med honom på en kudde i sängen. Bl.a. övade vi att stå på händer (framtassar) och sedan mjukt böja in huvudet och rulla ner i en kullerbytta.

Flera månader senare stod jag på gräsmattan utanför huset när han kom fram till mig och strök sig mot mina ben. Sedan vek han in huvudet mot tassarna och gjorde en elegant kullerbytta över mina fötter - dock utan att först stå på framtassarna. 😉 Det stod en hel del folk runtomkring, och de blev mäkta imponerade. Förmodligen märkte han det, för sedan gjorde han om samma trick väldigt ofta, och då inte bara över mina fötter. Han fick inget godis alls, utan nöjde sig med att sola sig i berömmet han fick från alla åskådare.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ominous
2016-03-24 19:30
0

Jag tycker det låter som något positivt om man använder det för att förbättra sin relation till katten, lära sig att kommunicera bättre. Sålänge man gör det med respekt och inte för att förnedra eller endast för sin egen fördel så ser jag inte hur det skulle kunna vara djurplågeri. 

Det är när man börjar lära dem konster och lägga ut på youtube jag tycker det börjar gå lite över gränsen. Man får helt enkelt känna efter själv vad som är lämpligt.

Jag använder klicker till min katt själv, men endast för att säga "bra gjort".

I wish I could write as mysterious as a cat

molbojse
2016-04-05 16:49
0

#14 Ja, jag klickar för att han till hälften gillar det och till hälften för att bygga upp en ännu bättre relation oss emellan :) Har provat lite olika saker, men alla tricks är han ju inte intresserad av, så dom släpper jag i så fall. Har till exempel provat high five och tass, men inget av dom brydde han sig särskilt mycket om så sket i dom :p