Avel, raskatter.
Ni som avlar raskatter jag är lite nyfiken på hur det går till osv (inte för att jag själv varken kan eller vill det utan p.g.a nyfikenhet). Hur bestämmer man vilken hane man vill para med? Hur ofta tar man en kull? Vad göra innan, under tiden och efter en katt har blivit parad? Har också läst att honor oftast säljs vidare när dom tas ur avel, som sällskapskatt. Dum fråga kanske men vill man inte ha kvar kissen själv som sällskapskatt? Är det inte jobbigt att skiljas åt? Vilken ras avlar ni och varför valde ni den? :) Med vänlig hälsning, fröken nyfiken :D
Att "välja" hane är svårt. Jag vill ha en hane som själv är sparsamt använd, vars far, morfar och farfar inte har alltför många avkommor, som har bra temperament, är frisk och sund, matchar mina honor utseendemässigt, lämnar avkommor med mycket låg inavelsgrad ihop med mina honor med mera. Sen ska ju den där drömhanen existera. Och vara fertil i lämplig tid för parning. Och inte minst finnas tillgänglig för mig att få låna till min hona. Hanar som lånas ut är oftast inte sparsamt använda i aveln. Här måste alltså prioriteras - det går inte att få allt. Jag är dock strikt med vissa av mina krav och finner jag ingen passande hane så låter jag hellre bli att para än att para med en avelsmatador eller en hane med tveksamt temperament.
Jag kan tänka mig att ta max tre kullar på en och samma hona, sedan tycker jag att hon gjort sitt för aveln och förtjänar att få ta det lugnt. Personligen kan jag tycka att det är bättre att ta två eller tre kullar relativt tätt och sedan kastrera än att hålla honan fertil i många år, med många tomma löp och risk för livmoderinflammation eller med p-piller och ökad risk för juvertumörer. Min ena hona har just haft sin första kull och jag har tänkt para henne igen i slutet av detta året och kastrera henne efter den andra kullen. Min andra hona är tänkt att få en eller möjligen två kullar.
Mina honor kommer inte att flytta när de blivit kastrerade. De är i första hand mina älskade livskamrater och aveln är bara ett plus i kanten. De har samma status som mina två kastrerade huskatter och kommer leva hos mig resten av sina liv. För att kunna bedriva avel utan att samla på mig alltför många katter kommer jag istället att ta hjälp av fodervärdar. Jag har precis satt ut en liten hane på halvfoder och tror att det är den bästa lösningen för alla inblandade. Han kommer att få en kull innan kastrering och får sedan ett lugnt liv som sällskapskatt.
Jag är nybliven uppfödare av orientaliska korthår och föder upp den rasen för att det är den ras jag själv vill leva med. De är aktiva, kommunikativa, vackra, krävande, sociala och mycket underhållande. Att föda upp en kull kattungar är ångestfyllt, dyrt och utmattande, men också lärorikt, givande och helt fantastiskt 🙂
SE*Simbelmynes
Tack för att du delar med dig, alltid kul att lära sig nya saker :) spännande att läsa. Vilket jobb ni gör! Helt fantastiskt :)