Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1039 ggr
[nevamisse]
0

Torrfoder, en eller flera sorter?

Ni som ger era katter torrfoder, serverar ni ett och samma foder eller har ni alltid flera sorter?

[nevamisse]
0

Vi ger en och samma, Acana. Men vet att många blandar sorter eller alltid har 3-4 olika framme.

Fridaaaa
1

Ger samma de få gånger de får torrfoder. Blir acana. Extremt få spannmålsfria som inte innehåller kyckling. De har ej fri tillgång.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tarotstollan
1

Jag har oftast 3-4 olika sorter framme åt gången. Inte mycket i skålarna men de får välja själva vilket de vill ha och det står alltid framme.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Splatter
0

Ger endast Hill's Feline Ideal Balance No Grain Chicken & Potato i nödfall som extra krydda på färskfodret eller blötmaten. Eller om vi behöver åka bort med bilen och katten, för då vet jag att han äter mat under resan. Blandar inte olika foder hela tiden, inte bra för magen. 
Vill ej ge regelbundet för torrfoder är inte optimalt, och om han skulle få det hela tiden skulle han även vara konstant hungrig och gnälla om mer mat eller äta tills han spyr varje gång han ser torrfodret om det var fri tillgång. Sen bli extremt överviktig.

Nellieragdoll
0

Jag häller alltid upp rekommendationen av hur mycket katten ska få i sig per dag, så får de stå så går hon o äter hela dagen sen mot kvällen e de antingen tomt eller tre fyra stycken kvar. Har en Ragdoll och torrfodret hon äter är applaws kitten hon är 6 månader. Hon får även 2 gånger per dag en matsked bozita kyckling blötmat

91Marran
1

Ger samma torrfoder varje dag. Blötmat 2ggr/dag. Fri tillgång på torrfoder, då katter ska äta lite och ofta. Ger i aktiveringsleksaker.

Mvh
Mig

Fridaaaa
1

#6 Nja det är en myt som lever kvar. Att ha fri tillgång till mat är en stor bidragande orsak till överviktiga djur, speciellt i kombo med dålig mat (som t.ex friskies), sedan är torrfoder något katter egentligen inte behöver :)

91Marran
1

#7 Veterinären som rekomenderar torrfoder till denna katten. Katten såg väldigt fin ut igår sa veterinären. Den behövde lite mer muskler dock. Så vikten är inget problem. Hur ofta anser man nu för tiden att de ska ha mat då?

Mvh
Mig

Fridaaaa
3

#8 Väldigt få veterinärer som kan något om kost för katt. Ingår knappt i deras utbildning ens. Märks med på skitfodret de säljer (rc t.ex).

Vissa ger fri tillgång andra inte. Jag personligen kör mat ca 3-5 ggr/dag: I regel max 3 ggr på en dag. Nästinpå bara blötmat. Råa ben emellanåt för tänderna.
(behövs egentligen när man ger torrfoder med)

Hullet osv betyder itne att kosten är bra. Katten kan vara fet på insidan t.ex. 
SKa man ge torrfoder bör man ge spannmålsfritt med hög kötthalt. Men torrfoder kan orsaka sjukdomar hos katt pga att många katter dricker för lite (många kattägare tycker att deras katter dricker tillräckligt men egentligen gör de inte det, så får de problem med t.ex njurar och urinstenar)

Ominous
5

Jag ger inte torrfoder överhuvudtaget, eftersom det inte är gjort för katter skull, utan människors.

I wish I could write as mysterious as a cat

Bhagavan
0

Jag fick order utav min son för många år sedan att inte ge blötmat, så nu har han fått torrfoder köper det bästa från Hemfoder brukar byta i bland, så de ej skall äta samma torrfoder hela tiden.

Gör jag fel? vad skall ha få som är bäst. Han är äldre nu och har Mjäll också. Vad kan ni ge mig för råd, för övrigt är det en underbar katt på alla sätt och vis. Tacksam för goda råd

Fridaaaa
2

#11 Blötmat, utan spannmål & socker, är bättre.
Egentligen all blötmat bättre torrfoder för katter :)

Ominous
2

Information om katters föda har gått väldigt hit och dit. Förr sa man det, nu säger man något annat. Det är inte lätt. Själv hoppas jag att vi blir mer och mer kunniga, inte bara hittar på nytt. Jag kan endast basera på logik och det informationen som sprids.

En katt äter olika smådjur, tex gnagare i det vilda(vilket är öken). En mus innehåller mycket vätska och dessutom skelett och organ, mm. Torrfoder innehäller väldigt lite vätska och oftast väldigt mycket spannmål. Torrfoder är alltså väldigt långt ifrån deras naturliga föda. Så är det lätt för mig att förstå att det antagligen inte är lämpligt. Ökendjur får dessutom oftast i sig all sin vätska från födan, eftersom det inte finns vatten tillgänglig hur som helst.

Torrfoder är väldigt enkelt, smidigt för oss människor, det är därför inte svårt att räkna ut att det tagits fram med oss(som vanligt) i syfte. Hantera kött är typ det äckligaste jag vet, och då är torrfoder mycket enklare. Men handlar inte om mig.

Självklart finns det dålig blötmat också. Men bra blötmat slår "bra" torrfoder med hästlängder. Tex på bra spannmålsfri, sockerfri blötmat är mjau och bonzita. 

Sen finns även BARF, både att göra själv, och att köpa färdig.

91Marran
0

#13 Vart kan man köpa färdig barf?

Mvh
Mig

[nevamisse]
0

Tack till er som svarat på ursprungsfrågan!

Karmatarerskanise
0

Torrfoder ger inget.

Visst, veterinären som rekommenderar det den säljer tjänar på det. Men kattens njurar förlorar.

Men vill man tvunget ge torrfoder rekommenderar jag att man blötlägger det med mycket vatten.

Ominous
0

Mush finns tex, det brukar gå att köpa i vanliga djuraffärer. Har de inte kan man säkert be dem ta hem.

ElisabethB
0

#14 Det kallas färskfoder och har du ingen djuraffär som kan ta hem såg jag att man kan beställa hos www.vetzoo.se , klicka på katt följt av färskfoder.

#0 Min ena äter bara Mjau och Bozita blötmat, men min andra äter torrfoder eftersom hon vägrar äta något annat. Jag har bara en sort torrfoder till henne eftersom det är ett helfoder behöver hon inte flera sorters torrfoder. Personligen hade jag föredragit om hon åt blötmat eller helst färskfoder, men hittills har hon vägrat så då ger jag det bästa hon går med på att äta..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[eliinmeyer]
0

Är alltså blötmat bättre för katter? Vad för märke rekommenderar ni som man kan köpa i affär som inte är allt för dyrt? Hur ofta ska de ha sån mat? Det torrfoder vi har nu låter vi våra katter ha fri tillgång till, men de vet att när vi ger dem blötmat så är de lite som godis så de äter gärn allt på en gång, så det hade nog inte funkat att ha framme blötmaten hela tiden xD

Karmatarerskanise
0

#19 Mjau är ett bra märke som finns i de flesta butiker. Och ja det ät bättre än torrfoder eftersom det innehåller vätska.

Jag ger två gånger per dag och de äter upp allt på en gång. Däremellan får dom lite godis.

Hur mycket man bör ge om man ger som helfoder står på förpackningen.

[eliinmeyer]
0

#20 morgonen och kvällen? Ska man ge 2 påsar om man har två katter eller ska de dela på en?

Karmatarerskanise
0

#21 Jag ger från burk.

Portionspåsar blir ju en per katt.

Jag ger morgon och kväll.

Fridaaaa
0

#19 Undvik de med socker tex pussi.

[eliinmeyer]
0

Tack! :)

[nevamisse]
0

#19Jag ger Bozita i tetrapak, ibland Mjau som kan vara lite lättare att få tag i.