Blod vid löp?
Jag är ju ny på katter och har bara haft hundar.
Jag vet att honkatter ofta jamar/skriker och blir "överkeliga" och lyfter baken vid löp. Blöder de också som hundar? Och finns det honor som inte visar något alls?
Nej, katter blöder inte vid löp. Det finns katter som har tysta löp som man inte märker något på alls, men vad jag har förstått är det ganska ovanligt.
//Jessie
Okey, tack för svar.
Min hona håller alltid på så med baken och kan inte riktigt jama. Så jag undrar om jag kommer märka något.
Hon kommer kastreras i sommar.
Hittade ett klipp som visar hur löpande katter beter sig. Så gör nog inte din hona nu, va? http://youtu.be/LIYNb2MoSZg
Om en honkatt börjar blöda "där bak" så är det tecken på livmoderinflammation och det är veterinärvård som behövs. En katt behöver inte visa tydliga löp men gör dom de så brukar de visa de väldigt tydligt. Det går som inte att missa :P
Ett tips är att nu i mars/april har flera veterinärer rabatterade priser på kastreringar
Honkatter blöder inte vid "löp" som hundar, då är något på tok.
Vanligen… uppvisar katthonor ett visst beteende vid löp som bland innehåller visa tecken men likväl kan en katthona knalla runt som vilken dag som helst. Har haft båda "sorterna"