Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3952 ggr
Lubsan
2

Katter och choklad

Hade köpt en liten låda med påskharar (chokladgodis), la i alla utom en i ett påskägg jag ska ge bort. Idag när vi vaknade så såg jag att lådan var tom, min sambo lovar att han inte ätit upp den och jag kan inte minnas att jag skulle ha gjort det, borde ha slängt själva lådan då :P

så min fråga är, OM katterna skulle ha fått i sig den här chokladbiten (mjölkchoklad, typ 3 cm hög och 1 cm bred) skulle det kunna innebära någon direkt fara? Den va ju inlindad i folié så tycker inte att dom bör ha ätit den, möjligtvis jagat runt den på golvet så den har gömt sig på ett ställe. Men tänker OM :(

Azeman86
1

Möjlighet finns förstås och choklad är inte bra för något djur, om katten ev åt den med folie så är det ännu mindre bra.

Lubsan
1

Ja, det är det jag känner också.  :( Jag letade under sängen, bakom dörrar och gardiner men hittade inget. Dock verkade dom som vanligt så jag vet inte.

Jag gissar på att jag antingen ätit upp den, lagt i den sista i påskägget också eller att katterna puttat ner den (känns iofs också lite osannolikt eftersom den låg i en låda och lådan låg kvar på samma ställe) och lekt med den.

Snacka om att ha dåligt minne..

Scorpio97
1

Hur länge sedan kan dom ha ätit den? Verkar katterna som vanligt? Äter, går på toa och beter sig som dom brukar?

Det låter inte som någon jättestor mängd och det är bra att det var mjölchoklad och inte mörk (mer kakao = värre). Men det verkar som att katter reagerar på olika stor mängd så det går såklart inte att garantera något.

//Jessie

Lubsan
1

OM dom ätit den kan det ha vart allt mellan 00-12.00, det va då jag upptäckte det. (jobbar nätter så går upp runt 12) :/

Lubsan
1

Dom fick mat när jag gick upp och åt som vanligt, gick även på toan direkt efter, som dom brukar. Sen va dom med mig på balkongen när jag åt frukost, sen lekte vi i en halvtimme och dom va precis som vanligt

Scorpio97
1

Då har det ju gått åtminstone fem timmar, och eventuella symptom borde ha visats sig. Verkar katterna normala så tror jag inte det är någon fara, men håll lite extra koll närmsta dygnet i alla fall. 

Men är du orolig, så ring din veterinär och hör vad som säger. Agria har också "sjukvårdsupplysning" för husdjur, men då kostar det en slant om jag minns rätt såvida man inte är kund.

//Jessie

molbojse
1

"Chokladförgiftning

Choklad innehåller kakao som bland annat innehåller teobromin, ett ämne som hundar och katter inte tål.

Symptom: Kommer som regel efter 4-24 timmar. Kräkningar, buksmärtor, törst, inkontinens, skakighet, rastlöshet, riklig saliverig och hjärtklappning är vanligt. Vid större mängder kan allvarligare symptom eller dödsfall inträffa..

Farlig mängd: Att räkna ut hur mycket teobromin som ingår i olika chokladkakor och praliner är svårt. Både mängden kakao i chokladen och halten teobromin i råvaran, kakaobönan varierar. Det är dessutom så att olika patienter har olika känslighet för teobromin.

Uppskattningsvis brukar man säga att mer än 20 mg teobromin per kilo kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund.
Mörk choklad innehåller ca 5-15 mg teobromin per gram choklad.
Ljus choklad innehåller ca 2 mg teobromin per gram choklad.
Vit choklad innehåller ingen eller mycket lite teobromin.

Exempel för en hund som väger 10 kg:
En hund kan äta 12 - 40 g mörk choklad utan att få så allvarliga symtom att veterinär eller djursjukhus behöver uppsökas. OBS! Ju mörkare choklad desto mer kakao (och teobromin) och därmed större förgiftningsrisk. Har hunden i stället ätit ljus choklad kan den klara upp till ca 100 g. Praliner, chokladbitar med fyllning, innehåller mindre choklad. Hunden kan då kanske klara att äta ungefär dubbelt så stor mängd utan att allvarliga symtom uppkommer.

Behandling: Om du misstänker att din hund ätit en farlig mängd choklad eller har symptom, kontakta djursjukhuset genast! Man kan genom att ge hunden kräkningsframkallande injektioner få den att kräkas upp chokladen om det sker inom 1-2 timmar. På så sätt kan man undvika att djuret utvecklar några förgiftningssymptom."
Kopierat från Universitetsdjursjukhuset.

Tyvärr gäller det mesta för hund, men tydligen ligger katter i samma riskzon.
Har du inte märkt av något på katterna så ska det nog inte vara någon fara :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Lubsan
1

hittade detta också "En dödlig dos teobromin är ca 100-200mg per kilo kroppsvikt men redan doser på 20mg/kilo kroppsvikt kan ge förgiftningssymtom. Halten teobromin varierar väldigt mellan olika choklad typer men mörk choklad innehåller vanligen ca 10-15mg teobromin per gram choklad medan mjölkchoklad innehåller ca 2mg per gram. Det är alltså farligare att äta mörk choklad än ljus."

Biten motsvarar kanske 1,5-2 Marabou chokladbitar, hur många gram kan det vara tro? 10? Och hur fasiken räknar jag ut, när jag ser siffror framför mig blir jag typ yr i huvudet. Katterna väger kanske 2,5-3 kg nu skulle jag tro

Min kompis skrev att hennes katt hade fått i sig nästan en hel Marabou chokladkaka en gång när dom inte såg och ingenting hände förutom att den bajsade väldigt löst. Så antar att det är väldigt individuellt också.

molbojse
1

#8 Det innebär att katten skulle teoretiskt sett klara av ca 50 mg teobromin utan att det behöver vara direkt farligt. Skulle tippa på att mängden choklad du skrev, innehåller ca 10 mg (snabbt räknat i huvudet så kan ju helt klart räknat fel) teobromin.

Vet ej hur det är hos katt, men hos hund lagras teobrominet då kroppen inte kan bryta ner det. Därför det är giftigt för dom. Alltså byggs mängden teobromin på ju mer choklad de äter, oavsett när i livet det händer.
Vanligast är att de får rännskita, är lite slöa och dricker mycket. Börjar de kräkas och är vingliga bör veterinär konttaktas omedelbart, då kan det handla om förgiftning och behöver komma in snabbt och vätskas upp, alt. kräkas.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Lubsan
1

Okej, då bör det vara lugnt. :) Är ju inte ens säkert att dom fått i sig nått, får kolla extra noga efter jobbet om jag hittar den någonstans, alternativt räkna chokladen i påskägget.
Äter nästan aldrig choklad, är en av få personer som inte är så förtjust i det. Så bör vara lugnt då. Dom få gångerna vi har det ska jag se till att ha det instängt i ett skåp.

Pappa är hos katterna nu och dom mår bra och äter igen lite så verkar inte va nån fara :)

Tack för hjälpen!

[nevamisse]
1

En mycket liten mängd kan vara oerhört farligt. De första symtomen brukar vara hjärtklappning (vilket inte syns så mycket).

Men skönt att det verkar ha gått bra för dina katter!

Lubsan
5

Allt är lugnt! Låg sju stycken i påskägget, åt en igår = alla inräknade. Ingen katt har ätit choklad, Tjohooo :D