Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 789 ggr
mariesdotter
2016-03-07 22:43
0

Tips på torrfoder

Hej! Jag funderar lite över vad som anses vara det bästa torrfodret? Nu vet jag att blötmat är det ultimata och mina katter får blötmat 3 ggr/dag, men till problemet; Min honkatt är konstant hungrig (inga fysiska fel!) Hon äter allt, både sin egen mat och grabbens. Det känns som att hon tycker att hon måste äta så mycket hon bara kan för att inte bli utan. Där hon bodde förut hade de typ 10 katter och jag antar att det var konkurrens om maten, så jag skulle vilja testa ha torrfoder framme som fri tillgång, så att hon känner sig trygg i att hon har mat som inte tar slut. Kan tillägga att de får tillräckligt med blötmat, så tror bestämt att hennes ständiga hunger sitter i huvudet på henne. Kruxet är min hankatt som är på diet, dock är han nästan nere på målvikten så jag funderar på om man kan börja ha bra torrfoder framme eller om han bara kommer att gå upp i vikt igen (trots att han inte är en storätare). Det är ett dilemma, så att säga… någon som kan ge oss lite tips och råd? Tack på förhand! :)

Fridaaaa
2016-03-07 22:45
1

Rekommenderar regelbunden utfodring, ej fri tillgång.
Min ena katt är med jämt hungrig men får bara maten ändå spritt under dagen ej fri tillgång. 

Bra torrfoder om man måste ge: orijen, canagan, acana, taste of the wild, porta 21 :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

skruttelutt
2016-03-08 09:34
0

Acana ger vi. Annars orijen.

Caifig
2016-03-08 09:58
1

Jag hade istället introducerat MUSH barf och råa kycklingvingar. Mina håller sig mätta bättre på kött och kycklingvingar tar ett tag att äta upp och håller henne sysselsatt.

mariesdotter
2016-03-08 12:36
0

Jo, jag vet att det håller dem mätta fysiskt, men detta sitter ju i hennes huvud. Kattpsykiatri är inget jag är så kunnig inom, så tips på hur jag ska få henne att chilla lite med maten vore kanon. Hon har varit såhär ända sedan hon kom till mig förra sommaren, men verkar nästan bli värre istället för bättre med tiden. Kan tillägga att hon är i perfekt hull, enligt veterinär.

Wand
2016-03-08 17:44
0

Jag barfar inte mina katter av några orsaker, men en av dem är att jag, för att vara ärlig, inte har råd. Jag har inte heller kunskap eller energi nog till att lära mig alla livsviktiga beståndsdelar, utfodringsmängder mm som ska till. Sedan tycker jag att mina kattungeköpare ska ha rätt till att välja, för den delen.

Mina katter har fri tillgång till orijen cat&kitten, det är absolut mitt råd till alla. De fick applaws förr men efter det nya receptet började de kräkas massor av det, så orijen får det bli nu och för alltid. Utöver det så får de blötmat 1 gång om dagen.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Nellieragdoll
2016-03-08 19:28
0

min katt äter aplars torrfoder och bozita blötmat

Ominous
2016-03-09 18:55
0

Som andra har nämnt är orijen ett foder som är rätt bra för att vara torrfoder. Men jag tycker det låter som att du borde mata henne separat så hon lär sig, inte ge henne mer mat. Fri tillgång brukar väldigt ofta leda till övervikt. Min mormor hade en hund som kom från ett hem där han tävlade om maten med två andra hundar(därför han omplacerades), väldigt snäll och försiktig hund. Han var som du beskriver din katt att vara. Han var orolig, kastade i sig maten och la tassarna runt skålen. Tillslut märkte han att han fick ha sin mat i fred och slutade oroa sig. (Katten kunde dock sno hans mat framför honom utan problem, om det var tillräckligt gott)

Föder du upp katter men har inte råd att köpa "bra" mat till dem?

I wish I could write as mysterious as a cat

Eveo
2016-03-09 23:17
1

Kan meddela att det inte behöver vara dyrt att ge blötmat och färskfoder :) Det gäller att etablera en kontakt med en återförsäljare och förhandla om mängdrabatt. Fri tillgång är aldrig bra. Som tidigare nämnt är regelbunden fodergivan att föredra. Positivt med blötmat/färskfoder är att man kan fylla på med extra vatten för mer mättnadskänsla. Eftersom det är ett beteende hon har så får du räkna med att det kommer ta tid för henne att bryta det.

No time to waste, only time to treasure.

mariesdotter
2016-03-10 01:05
0

De äter redan separat, den andre katten snor aldrig mat från henne då han inte är så matglad som hon. Dessutom övervakar jag alltid deras måltider, då honan har en tendens att jaga bort hanen och sno hans mat är slut. Ang. bra blötfoder så får de ett ganska nytt foder, vars märke jag inte minns, men det är 95-99% kötthalt i det och de trivs bra med det. Att fri tillgång leder rill övervikt kan jag skriva under på, eftersom jag som sagt bantar hankatten som fick fri tillgång på torrfoder förut. Är det alltså inget jag kan göra för att hjälpa henne med den här matstressen? Att ge henne mer tid är ju en idé men då jag haft henne i snart ett år och hon bara blir värre, så ser jag inget större hopp i att bara vänta.

[HundochKatt]
2016-03-10 03:18
1

Svårt det där med katter som hetsäter. Men det finns ju små knep som gör att det tar tid att äta och då kanske hon inte hinner äta av den andra kattens. Och kanske att hon hinner känna mättnadskänsla också. 

Servera klickar av maten i en tom äggkartong, aktiveringsbricka typ en sådan här: http://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/funboard-aktivitetsbrada.html 

Ja, det finns nog fler sätt men det var det jag kunde komma på nu.

mariesdotter
2016-03-10 11:56
0

Tack för svaren, jag ska testa det :) kanske kan sprida ut hennes måltider mer under dagen, att hon får samma mängd men mer utspritt.