Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1226 ggr
Emmahelena
2016-03-08 10:31
0

Blocketannonser

Är det fler än jag som brukar sitta och kolla igenom Blockets kattannonser? Och varje gång blir jag lika irriterad när jag ser en annons som försöker "lura" på köparen "renrasiga", "50% raskatt" och "Birma/Ragdoll/Perser/Skogis"… Nu såg jag en annons där rubriken lyder "100% Norska skogkattungar", i annonsen står det att både mamman och pappan har stam men det står inget om ungarnas stamtavla. 3000kr är priset och vid leverans är dom endast avmaskade! Vad tycker ni är ok eller inte ok att skriva i en annons?

Karmatarerskanise
2016-03-08 10:38
2

Det är inte Okey att vilseleda. Men så anser jag ju att köparna har ett ansvar att kolla upp fakta innan de köper katt. Idag är all information så lättillgänglig på nätet att det inte finns några ursäkter att köpa katter från fulavel.

Emmahelena
2016-03-08 10:39
0

Jag håller med! Men tyvärr tror jag inte att alla människor gör den researchen som egentligen behövs…

Karmatarerskanise
2016-03-08 10:43
0

#2 Nej tyvärr är det många som inte gör det. Därför fortsätter folk med fulavel. Så länge det finns köpare fortsätter det.

Maria
2016-03-08 10:46
0

Två av mina katter jag haft har jag köpt via annons i GP.☺️

Idag skulle jag aldrig göra så men då visste jag faktiskt inte så mycket.

Det mesta om katter har jag lärt mig här på iFokus och givetvis erfarenhet av de katter jag själv haft.

Kan det vara så att folk (köpare) fortfarande inte vet?

/Maria

Emmahelena
2016-03-08 10:56
0

Jag har också lärt mig de mesta med åren (efter jag köpte katt). Mycket av informationen jag tagit till mig har varit efter att intresset med katter väckts, jag har tex aldrig varit inne på katter iFokus innan jag skaffade katt ändå tyckte jag att jag var påläst innan vi valde att köpa katt :) Det jag tycker är dåligt också är att man tar en stor summa pengar för katten så orkar man inte ens anstränga sig att vaccinera, besiktiga och id-märka katten… Tråkigt!

Wand
2016-03-08 17:38
2

Jag tycker att man ska vara ärlig i en annons. Har man inte stamtavla till katterna så är det en huskatt, inget fel med det, men tydligen tycker folk att man ska "förfina" sina katter, allt för att slippa kalla dem huskatter.

Det finns ingen procent i en katt och en blandras är en huskatt. En "renrasig" katt som inte innehar stamtavla är också en huskatt.

Är man bara ärlig så är mycket förlåtet, även om det faktum att man avlar på oseriös väg inte tilltalar mig.

Själv anser jag också att avmaskning är det mest onödiga man kan göra. En katt som inte har mask kan istället utveckla resistens hos parasiter vid överanvändning, och om de avmaskas för att sedan utsättas för maskangrepp om en månad så blir de smittade som vanligt, den enda skillnaden då är ju att den redan har genomgått en behandling helt i onödan innan.

Vaccinationer, chipmärkning och besiktning är det minsta man ska kräva vid köp av katt, oavsett ras eller icke-ras.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Ominous
2016-03-08 21:05
1

Blocket borde ha regler om att katter som säljs måste vara vaccinerade och chippade. De är ändå en sida som underlättar buskavel rätt mycket, de borde ta sitt ansvar.

Finns 9 annonser i mitt och angränsande län om man söker på "Ragdoll"(Sparad sökning), varav alla är huskatter förutom en omplacerings katt där det inte framgår om stamtavla.

Det konstigaste är att folk verkar klämma in så många raser som möjligt i katten, inte bara en eller två. Tycker folk det är bättre ju fler raser det är eller?

I wish I could write as mysterious as a cat