Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2185 ggr
Mangochanti
0

Uppfödare-Kattunge

Jag söker en ny familjemedlem och tänkte nu ta ytterligare ett steg och hoppas kunna ta mitt stora intresse ett snäpp högre. Söker därför en ljus kattunge av rasen Sibirisk katt/ Neva masquerade. Om förhållanden är gynnsamma kunna avla i hemmiljö, så allt beror ju på kissen och allt som hör till vid avel och uppfödning.

Jag är ingen ungdom, utan intresset för katter har funnits sen jag var liten. Jag har även gjort mina tabbar men man lär sig hela livet. Nu är jag mogen för ett större ansvar som avel innebär och hoppas givetvis det finns kunnigt och erfarna som vill hjälpa med råd och tips.

Jag vill inte ha någon "blandras" utan en renrasig katt.

Ska åka på temadag i April om kattungar vilket känns spännande. Har även köpt och läser nu för fullt böcker om uppfödning/Avel.

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Martyparty
4

Spännande att du planerar att föda upp :)! Om du planerar att starta uppfödning är det en bra sak att börja med att ansöka om ett stamnamn i SVERAK (eller annat förbund om du tänkt föda upp utanför SVERAK). Det brukar vara lättare att få köpa en avelskatt då, eftersom du då förbinder dig till förbundets regler om uppfödning. 

Annars så tycker jag att du ska kolla på din rasklubbs hemsida. Där finns ofta länkar till andra uppfödare. Jag tror att det bästa är att ta kontakt med uppfödare som du gillar. Presentera dig själv, dina tankar kring aveln och vad du söker för katt. Även om de inte skriver ut att de har en kull på gång så kan det finnas längre fram. Låt ditt sökande ta tid, och ta inte första bästa katt. Var kritisk och fråga gärna andra uppfödare om tips och råd om du hittar en kattunge du gillar. Lycka till!

SE*Astinis Ragdoll

Mangochanti
3

Hej!

Tackar för ditt svar. Jag har och jag funderar ännu på vilket stamnamn jag ska använda och ska ansöka hos SVERAK. Har du/ni några tips man ska tänka på?
Vet ni hur lång tid det tar för ett godkännande av namn?

Jag har vänt mig till uppfödare i min närhet och även gått med som medlem i klubben 🐱 =)

Det svåra är nog att vänta, för mitt hjärta vill så gärna ha en kisse. Nu är jag även hemma de närmaste fyra månaderna och därför hade tillfället att skaffa en till familjemedlem varit den bästa tiden.
Jag vill kunna vara hemma och få en fin, djup och stark kontakt med min nya kisse och för att det ska fungera med vår huskatt som nu är 11 år.

/MC

Martyparty
1

Jag valde ett stamnamn som är gångbart oavsett ras. Jag ser gärna ett namn som är internationellt gångbart också, dvs utan åäö, På SVERAK:s sida står följande regler:

Ett stamnamn får inte innehålla:
•  fler än 15 bokstäver eller tecken. Detta innebär att eventuell apostrof, mellanslag och genetiv-s räknas. SE* hamnar framför alla SVERAK-stamnamn men räknas inte med i de femton positionerna.
•  EMS-kod eller någon annan förkortning för någon ras eller rasnamn
•  ordet ”cattery” [”uppfödning”] på något språk
•  enstaka bokstäver eller siffror.
Det får inte heller vara ett skyddat namn eller väcka anstöt.

Det tar ett par veckor innan man får stamnamnet godkänt. Om inte dina första förslag blir godkända kan du behöva skicka in flera förslag. HÄR kan du söka på befintliga stamnamn. Ditt stamnamn får inte likna något som redan finns.

Förstår att du gärna vill ha en katt snabbt, men det lönar sig ofta att vänta. Upprätta en god kontakt med uppfödare. Besök gärna utställningar och prata med uppfödare. Där kan man också se lite hur domarna bedömer katterna och vilken typ av katt som går bra på utställning. Jag köpte min första avelskatt lite för snabbt kan jag inse i efterhand. Jag har lärt mig av mitt misstag och numera låter jag det ta lång tid. Dock begränsar jag mig inte geografiskt. Senaste honan hittade jag i Finland. Det går minst lika bra som att köpa en från grannbyn.

SE*Astinis Ragdoll

Mangochanti
0

Hallo!

Jo, jag har läst på SVERAK och har ett namn jag känner lite extra för. Som inte heller finns med. Så kanske blir det så? Har inte riktigt bestämt.

Tid är aldrig fel, och det verkar ändå som att denna vår finns inga kattungar att köpa i den ras jag vill ha. Så finns det inget urval, så lär jag ju inte få ngn kisse nu. Men visst är det klokt att jämföra mm.

En annan fråga, jag är ju inte så van detta med utställningar, är det ett måste då man har raskatt? Dvs; Visst kommer jag ta min katt och få henne bedömd, men är det ngt man måste göra varje år? Just utställningar är inget jag brinner för, eller är det ett måste?

Men jag får nog försöka besöka ngn kattutställning. Finns dock inga på min ort, men får åka till kusten och hoppas min kattklubb har någon snart.

Temadag för kattungar är i April, så det ska jag givetvis besöka.

/MC

Martyparty
3

Finns det inga kattungar nu så var ändå aktiv och försök knyta lite kontakter. Då har du större chans att få en fin kisse när det väl finns kattungar av din ras :). 

Man måste självklart inte ställa ut. Det är dock ett bra sätt att lära sig mer om rasen tycker jag. Sen får du en objektiv åsikt om vad din katt har för starka och svaga sidor och kan på så sätt försöka hitta en partner som matchar din katt väl. Men det finns många uppfödare som väljer att inte ställa ut av olika anledningar. Alla katter gillar ju inte utställningar heller, och då ska man absolut inte tvinga dem.

SE*Astinis Ragdoll

skruttelutt
0

Måste bara flika in att rasen är fantastisk. :) Köpte vår första Neva i november.

Lycka till med aveln och att hitta rätt katt!

Mangochanti
1

Tack snälla för alla bra svar.

Ja, jag ska nog gå på utställningar, bara jag får nys om några. Men har ju så nyligt blivit medlem i min kattklubb så jag har inte hunnit få så mkt info därifrån om vad som händer och sker.

#6 Känner mig glad för din skull, och hoppas jag finner en familjemedlem i år iaf.
Jag har verkligen den uppfattningen, att dom är mkt härlig katt.

Sen trodde jag det var mer vanligt att få kattungar på våren, än vad som sker. (kanske bara otur) Men menar inte att det skulle vara ovanligt på hösten =) Bara att det är snopet att inga finns nu. Ja,ja.
Allt har sin mening, min tillkommande kisse har inte landat ännu.

🐱/MC

Martyparty
0

Min hona (förvisso annan ras) har inte löpt än efter vintern. Många katter har löpuppehåll under vintern och börjar löpa ungefär den här tiden när ljuset börjar komma åter. Så till sommaren eller hösten borde det komma lite ungar :). Utställningar hittar du info om på Sveraks hemsida. Här hittar du en lista över årets utställningar i Sverige :). http://www.sverak.se/klubbmedlem/utstallning/

SE*Astinis Ragdoll

Mangochanti
1

Tusen tack. 🙂

Skönt att få lite tips. Ser att det är väldigt blandade skurar i landet.

🐱

/MC