Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1421 ggr
CayKantos
2016-03-04 21:01
0

Kostnader

Undrade hur mycket det va kostar att köpa en "raskatt".

Är ju i tankar och drömmar om en Russian blue, men undrade hur mycket en raskatt kostar, dom kostar ju en del mer än bondkatter och omplaceringar. Hur mycket betalade ni? Vilken ras var det? Hur mycket betalar ni i foder/mån? Leksaker,klätterträd,mm?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ninja
2016-03-04 21:22
1

Pris varierar beroende på ras. 6 000 för min siames, men det är drygt 7 år sedan och de kostar nån tusenlapp till nu tror jag. Kommer lätt bli en till siames eller syskonras, hade gärna skaffat mig en till Elsa (billig huskatt) också men det är svårt att hitta det temperament jag vill ha utan kontrollerad avel. :)
Det är bara att spara ett tag, och under tiden passa på att höra sig för med uppfödare om planer, etablera en kontakt och sedan vänta på sin kattunge. Passa på att åka och kika på kattutställningar för att träffa "sin" ras irl och höra vad ägare har att berätta om rasen. 

Mat och tillbehör kostar som för vilken annan typ av katt som helst :) jag inte inte räknat på matkontot så vet faktiskt inte vad det går på för mig. Har tidigare gett Carnia Lynx 5kg/489kr som räckt i 3-4 månader och ca 1 mjautetra räcker i två dagar för mina två katter..  (letar nytt torrfoder nu så vet inte vad det kommer landa på framöver)

Klösträdet har jag haft i 7 år och det kostade ca 1000 i inköp, börjar bli dags att köpa nytt men det håller absolut ett tag till. Populäraste leksakerna är papperstussar, laserpekare och vippor.. allt billigt. Dyraste är aktiveringssakerna för mat och godis, har en cat activity funboard samt en typ foodmaze som torrfodret serveras i (ingen fri tillgång utan lite jobb).

skruttelutt
2016-03-04 22:11
1

Köpte en  Neva masquerade för några månader sen som kostade 10 000 kr.

Köper en säck Acana torrfoder för ca 549:- som räcker flera månader och mjau och bozita i tetrapak. Försäkring på ca 1650kr/år. Avgift till kattklubb. Vaccineringar. Tillbehör som borstar, leksaker, Kattsand mm.

Klösträdet kostade ca 1000 kr, men eftersom vår katt antagligen blir ganska tung, ska vi investera i ett rejälare klösträd lite längre fram.

Det är ju just kattens inköpspris som skiljer sig mellan olika raser och det går ju att spara ihop till förr eller senare. De löpande kostnaderna är ju ganska lika oavsett katt.

Karmatarerskanise
2016-03-04 22:32
1

Perser 7000

Exotic 7000

Kattsand 250kr per månad

En burk kattmat räcker 2,5 dagar och kostar ca 15kr stycket.

Han ens kastrering 500

Honan kommer kosta 1000

3 kattlådor ca 250kr stycket

Leksaker, borste, kam, fön, schampo, leksaker mm har jag ingen koll på.

Ominous
2016-03-05 08:45
1

Betalade 8500kr för en ragdoll. 

Vet inte hur mycket jag lägger på mat, men ca 500-700kr skule jag gissa på. Sen försäkring på 120kr/mån.

I wish I could write as mysterious as a cat

[[pimey]]
2016-03-05 12:57
2

Spara hellre undan ett tag så du kan ha råd med en renrasig. Stödj inte oseriösa uppfödare som säljer katter med påstådda diverse raser i sig de vill endast tjäna pengar och du vet inte vad katten bär för ev sjukdomar då de inte testar sina djur innan avel, katterna är 100% huskatter och inget annat. Stödj överhuvudtaget inte någon som avlar utan kunskap eller vettig bakgrund. Katthem eller seriös uppfödare om man vill ha katt.