Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1132 ggr
Silver83
0

Få bort lukt av kattpiss

Har just fått en present av ena katten… 

En av deras små sovställen i fleece har fått sig ett stänk av kattpiss. 

Försvinner lukten av att "bara" tvätta den i maskinen, eller ska/måste man ha nåt annat för att lukten ska försvinna?

Det är nytt, men dessvärre intorkat. 

Försvinner det inte helt och hållet, så att det bara är de själva som känner det så må det väl vara hänt. Men vill inte ha det så att det stinker piss i hela kåken…

Scorpio97
0

Ättika är bra för att få bort lukter. Spray på fläcken eller ha i en skvätt i tvättmaskinen. Ättika-lukten försvinner när det torkar. 

Det finns även speciella sprayer man kan köpa på djuraffären.

//Jessie

Silver83
0

Tack. Har man även vanligt tvättmedel, eller kör man med bara ättika?

Har inget hemma, så tänkte köra med nån huskur i första hand :) Men funkar inte det så får jag köpa på mig nåt mer beprövat.

Scorpio97
0

Jag har aldrig gjort det själv, men jag skulle tro att man har tvättmedel också som vanligt (:

//Jessie

Fridaaaa
0

#2 Du har tvättmedlet men lägger ättika i samma fack som man lägger sköljmedel :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irrevirr
0

Jag brukar dränka fläcken i ättika och sen köra tvättmedel som vanligt.

kattöga
0

Tvätta som vanligt och ha i nån kapsyl ättika i sista sköljvattnet (då behöver du inte heller ha nåt sköljmedel, för ättika fungerar som sköljmedel också, som du alltså kan använda till all tvätt om du vill).

Även om du tvättar utan ättika så försvinner troligtvis lukten, för oss människor. Men för katterna gör den det inte (deras luktsinne är så mycket bättre än vårt), och risken är då stor att katten fortsätter att kissa där! För dom kissar gärna där det (i deras nosar) luktar lite kiss sen tidigare.

Nåt som jag provat och som verkar fungera bra är också  Simple Solution Extreme Cat stain and odour remover.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
1

Fortsätter katten att kissa på ställen som han/hon inte bör kissa på så bör du titta på möjliga orsaker till det. Det kan va stress pga förändringar i hemmet på något sätt, konkurrens osv, det kan ha med fysiska problem (uvi, njurar osv), det kan va pga toalådan som den inte är nöjd med av nån anledning. Osv.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Sabbekatt
0

Jag brukar använda tvättmedel och hälla ättika (den 24-procentiga) i sköljmedelsfacket tillsammans med en jätteliten skvätt sköljmedel med doft.

Silver83
0

Tack för alla tips! Ska testas med detsamma :)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Använder du bara tvättmedel försvinner kisslukten för dig som människa ,men inte kisse. Så som så många säger, använd ättika. Och ps…. din tvätt kommer inte "stinka" ättika 🙂