Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3594 ggr
[Forest]
0

Pixiebobs Mini LoKatt- är det en kattras?

Snubbla in på en annons på blocket och undrar vad är detta för ras finns den eller är det en påhittad "ras" genom att man korsar raser=blandras? 

Billiga var dom inte heller 14 000-16 000 kr 😎

thea_thea
0

Det är nog en blandras😃Sorgligt om någon betalar så mycket😐

Fast nu när jag läser annonsen är den bara konstigt skriven, och pixie bob är en riktig ras

[Forest]
1

Vad jag tänker på är aveln extra tår på flera av ungarna,  har jag för mig är en defekt  🤔 

2 vart hittar du mer om att rasen är en riktig ras? 🙂

thea_thea
0

#3 Inte så svårt, har träffat pixie bobs😎

http://www.tica.org/find-a-breeder/item/252-pixiebob-introduction

Silvestris
2

Pixibob är en erkänd ras inom TICA och uppfödaren verkar aktiv inom TICA så inget konstigt där.

[Forest]
0

5 och 6 tackar. Har aldrig läst om rasen tidigare så tänkte att det var en ny ras 😉

thea_thea
0

#7 Inte lätt!😃Däremot är inte Pixiebobs Mini LoKatt en ras🤔

[Forest]
0

4  Polydaktyli

Polydaktyli är en missbildning som innebär att katten har för många tår. Normalt har katten fem fingrar/tår på varje framtass och fyra tår på varje baktass. Katter med onormalt antal tår tillåts inte i avel eller på utställning.

Anlaget för polydaktyli (Pd) nedärvs autosomalt dominant och medför extratår, vanligen 1-2 st, så att framtassarna får 6-7 tår och baktassarna 5-6 tår. Ibland finns extra tår endast på framtassarna och ibland är de extra tårna så små att de knappt går att se med blotta ögat. Observera att polydaktyli inte får förväxlas med andra missbildningar såsom split foot.

http://www.sverak.se/att-ha-katt/lite-om-sjukdomar-defekter/

thorntagg
1

Hela annonsen är som thea_thea skriver, konstigt skriven. Den är som dåligt översatta engelska texter brukar se ut, och felstavningar som inte borde finnas - en seriös uppfödare borde väl veta att det heter "polydaktyli" och ingenting annat, till exempel.

[Forest]
0

6 Du verkar kunna lite om både avel och rasen. Man får med denna ras göra undan tag mot lagen med avla på katter mer extra tår ? kanske kan du förklara lite så jag förstår :)

Mygohr
0

11 det är inte olagligt att avla på katter med extra tår. Onödigt men inte olagligt.

[Forest]
0

12 jaså det antog jag eftersom SVERK tog upp detta, svagt att dom informerar helt fel om detta eller tolkar jag det helt fel? 

Normalt har katten fem fingrar/tår på varje framtass och fyra tår på varje baktass. Katter med onormalt antal tår tillåts inte i avel eller på utställning.

[lillelull]
0

Är det inte olagligt att avla på katter med polydaktli?

Varför skulle man göra detta trots att det är en missbildning?

Mygohr
0

Inom SVERAK är det inte tillåtet med polydaktyli i avel eller på utställning men det är deras regler (och standard i de flesta raser) inte en lag. Varför man skulle avla på polydaktyli förstår inte jag heller. Men jag förstår inte extremavel på utseende som innebär problem för individer alls.

[Forest]
0

15 Ser att jbv har ändrat lite eftersom dom tidigare tog upp missbildningar och avel på detta var fel. Nu är det ändrat och tar bara upp sjukdom eller funktionsfel. Tack för förklaringen  då hänger jag med även om detta ;)

Splatter
0

"The Pixiebob is the only breed allowed to have polydactyly and the maximum number of toes allowed is seven." http://www.tica.org/find-a-breeder/item/252-pixiebob-introduction

Så enligt TICAs regler så är Pixiebob den enda rasen som man får avla med polydaktyli.

[[pimey]]
1

#17 TICA tillåter dessvärre all form av avel på katter. Kortbenta, flertåiga och katter med vikta/skrumpna öron. Får inte folk avla på vad de vill går de över till TICA tyvärr :/

Splatter
1

#18 Jo, jag har märkt att TICA är lite… speciellt om man ska uttrycka det på ett neutralt sätt. Att avla på defekter borde man inte eftersträva.

[[pimey]]
1

Och uppfödare som stängts av i SVERAK eller annat förbund är välkommen till TICA med :/. skickade in mängder med papper och bevis mot en uppfödare men TICA tyckte inte det var bevis nog trots att det kom från 3 klubbar samt sverak. Så ja man är inget big fan av dom av flera anledningar :/

Bästakompis
1

Jag tycker det är rätt tydligt när man läser annonsen att det handlar om Pixie Bob-kattungar, men sedan har säljaren lagt till "mini lo" som någon slags beskrivning av hur rasen ser ut. En ras utan svans och med extra tår, jag är tacksam om den inte kommer in mer i Sverige.

[lillelull]
0

Ja.. Hon lockar med att de ser ut som små lodjur däravn namnet.. Tycker det låter väldigt konstigt och dåligt om hon nu ska vara en seriös uppfödare. ;(

Splatter
2

Pixie kan vara något litet och bob(cat) är en art av lodjur, så mini lo är en rak översättning. Lite som att vi kan kalla british shorthair för britter.

[lillelull]
0

tycker dock rubriken kunde varit bara Pixie bob och sen kan man ju skriva i själva annonsen att det är en lo liknande katt. men de är kanske en petitess.

Silvestris
4

Nåja, SVERAK tar emot uppfödare som blivit avstängda i andra förbund också så de är inte bättre på den punkten. 

Sedan förstår jag inte varför man jagar efter förbund. Anser man att ett uppfödare bryter mot den lagstiftning vi har och därför inte bör få föda upp är det till Länsstyrelsen man ska vända sig. 

TICA är inte ett förbund som alla andra. De är ett internationellt förbund som för ett genetiskt register, inte en stambok. Detta innebär att du kan registrera precis vilken katt som helst. Du kan bedriva avel på vilka katter du vill och detta är anledningen till att många raser skapas inom TICA och sedan godkänns av övriga förbund. Även av FIFé och således av SVERAK. Man kan tycka vad man vill om den frihet som råder inom TICA men det går tydligen alldeles utmärkt för resten av alla förbund att dra nytta av det avelsarbete uppfödare bedriver inom TICA. Sedan spottar man på oss och anser oss vara sämre även fast vi inte alls per automatik bedriver sämre avel än SVERAK-uppfödare.

TICA har också en genetisk kommitté som består av mycket duktiga människor utbildade på området t.ex. Heather Lorimer (professor i genetik), Lorraine Shelton (biolog som är medförfattare till Robinson's Genetics for Cat Breeders & Veterinarians) och Adriana Kajon som är forskare inom biokemi. En fantastisk kompetenskälla som det inte finns någon motsvarighet av hos SVERAK.