Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2356 ggr
Lubsan
0

katten har diarré

Det visar sig att vår ena kisse har fått diarré, väldigt lös diarré. Dock inget blod eller liknande i avföringen. Katterna har fått samma kost i princip hela tiden, hade ett annat blötfoder första tiden bara innan jag blev tipsad om bozita och det har inte vart några problem innan. Hon mår bra förövrigt, leker och busar, kelar, äter mat och verkar må som vanligt. 

Är det någon som har nån aning om vad det kan bero på? Dom har inte fått något speciellt "extra" att äta eller smakat på vår mat. Vad kan man göra för att det ska bli bättre? Eller kan det bli så att katter blir lösa i magen ibland? Det enda jag kan tänka mig är att vi glömt rensa vasken och att det kan ha legat mat där i som hon vart o smakat på, men brukar alltid vara noga med det. 

Hon hoppade upp på spisen när den fortfarande var varm i lördags innan jag hann reagera och har fått små blåsor på tassarna. Hon verkar dock inte berörd av detta och har dessutom fortsatt hoppa upp på spisen (då har den som tur är inte vart varm). Ingen feber, men kan det ha nått samband med diarrén? Känns lite långsökt men.

[lillelull]
1

Min lilla kille hade diarré, flera gångern om dagen i somras..
Jag fick veta genom att de gjorde en undersökning där de går in med en kamera i magen och tar prover inifrån att han har en liten inflammation i magen men det är inget farligt nu och han behöver ingen medicin för det nu längre men då var det en skälig förklaring till varför han var så lös plus att han hade en 15 cm lång hårboll som satt i tarmen som inte veterinären kunde få ut eller se föräns de gjort tre ultraljud och en kontraströntgen och inte ens då var de säkra på att det var en hårboll eftersom varje gång de gjorde ultraljud så verkade den gömma sig och flytta sig som en skugga, de hade hoppats att de skulle få ut den genom instrumentet de förde ner i hans hals men de gick ej.. men blev då rekommenderat att han skulle äta Hills I/D vilket bara gjorde saken 100 gånger värre och sen så tog vi avföringsprover och de visade inget i speciellt iheller men sen så gav jag vätskersättning i form av pulver man blandar ut i vattnet och sprutade in i hans mun med hjälp av en spruta och sen hade han av diarrén gått ner 1 kilo nästan så han fick äta upp sig på hills A/D. 

När vi kom hem efter han gjort undersökningarna och gått igenom 3 veckors av intensivård där han fick komma hem på permisson och sen åka in igen, pga allt som hänt, dropp och diarré och allting så kom den fruktansvärt äckliga värsta hårkorven jag sett i hela mitt liv upp av sig själv. 
Definitvt de värsta jag varit med om. 

Den kom ut halvvägs först och den gick varken ner eller upp och jag panikringer akuten och pratar med dom samtidigt som han försöker ulka upp denna fruktansvärda sak och jag får rådet att varken dra ut den eller försöka göra något själv för de kan bli farligt om man börjar dra i den eftersom vi inte visste hur lång den var. var beredd att sätta mig i bilen å åka in akut men sen kom den upp…
Har aldrig sett en sån nöjd katt i hela mitt liv.

Så om jag ska sammanställa allt.

Frutkansvärd hårboll plus inflammation i magen plus mat som han ej tålde ( trots att veterinären själva satt in honom p denna maten på sjukhuset, de var då HILLS I/D maten) = diarré i mängder.. men han åt och lekte och drack som vanligt trots diarrén precis som din katt verkar göra men han var ju ändå väldigt sjuk i slutändan för sen slutade han äta också efter en tid och det var då jag åkte in direkt.

Nu äter han spannmålsfritt foder och har aldrig haft besvär sen dess. 
Hade jag varit du hade jag kollat det hos en veterinär först och främst och sedan kanske ändrat om kosten. Men gå till en veterinär eller ring en veterinär, agria har gratis telefosamtal om man har de som försäkringsbolag annars brukar jag ringa evidensia i malmö de är ofta duktiga på att ge råd.

För de kan vara så mycket olika saker, då jag varit med om alla dehär jobbiga sakerna så tar jag allting på allvar när det kommer till att han ens uppvisar minsta sjuksymptom. 

Plus att han har otur… Inte nog med allt dehär så fick han av detta en herpes infektion som han sen fick åka in igen för och har nu diagnosen kronisk herpes och jag måste raka/ lejonklippa honom en gång i månaden annars får han hårbollar direkt.. och sen när jag tror allt är frid och fröjd då flyger de in ett bi och han blir stucken i munnen eller precis utanför så får då återigen åka in akut med min lilla älskling, sen fick han urinstopp av stress också så då fick han ligga inne ytterligare 3 dagar. Allt inom loppet av 2 måndader var detta.

Kom säkert jätte OT med detta inlägg men ja jag bara fortsatte skriva här utan att tänka.
Allt dehär kostade mig 70 tusen

Sen är kl 3.00 och jag är urtrött och ursäktar om inlägget är total röra och kanske inte alls till någon hjälp men jag hoppas att det var till någon hjälp iaf.

Lubsan
0

Nämen, stackars kissen :( usch vad jobbigt det måste ha vart. Jag avvaktar nog med att ringa till veterinären tills imorgon. Kan ju trots allt vara att hon ätit någonting ur vasken eller liknande. Hoppas det går bra med din kosse nu iaf :)

Lubsan
0

Kisse* :D

Lubsan
0

Nu såg jag när hon va på lådan, denna gången va det korvar. Små sådana och fortfarande lite löst och ljusbrunt. Men igårkväll va det ju typ som kiss. Så verkar bli lite bättre iallafall?

[lillelull]
1

Det finns receptfria medel man kan köpa mot diarré på Apoteket. Diarnasyl som du sprutar i munnen och sen fortiflora. Jag tycker helt klart fortiflora är bättre för katten tycker den är god och dricker den självmant. Diaranasylen måste jag tvinga i honom :( Jag har alltid båda hemma dock för att ha ett litet apotek så att säga Sen har jag även hills rehydration support hemma också

nypisnina
0

Fortiflora är kanon, men också att vila magen på katten. Är hon ung, gammal?
Om det är en fullvuxen katt så kan du svälta katten under 12 timmar och sen börja ge lite mat åt gången. Det brukar råda bot på dåliga magar hos katt.
Håll koll så att hon inte slickar på blåsorna bara, börjar hon göra det så ta till veterinär. Pratar av egen erfarenhet då katterna hemma gillar spisar….

Lubsan
0

Det ska jag prova, går till apoteket och köper hem sånt imorgon (hinner inte idag innan dom stänger då jag är på jobbet). Antar att dom har sånt "bakom disken" och inte ute i affären? :P

Katten är 5,5-6 mån, börjar tappa kollen på exakt nu, haha.

Hon verkar inte bry sig om blåsorna så mycket än så länge, verkar läka fint också så nån dag till så är det nog som vanligt igen. Trodde dock hon skulle va rädd för spisen efter detta men icke, hon hoppar upp ändå. 🤪

[lillelull]
0

I mina apotek i Lund finns de framme och inte bakom disken, kronan brukar ha mycker djurprodukter tror jag. Vissa apotek har riktigt dåligt med djurprodukter. Bland annat små hjärtat Apotek.

[lillelull]
0

Tycker inte du ska svälta henne sålänge om hon inte kräker, prova att ge lite kokt torsk eller kyckling och låt henne vila från mat någon timme.. De rådet fick ja av veterinär. Däremot om de kräks så brukar de råda att man ska svälta de 12 -24 timmar i vissa fall men se till att hon dricker ordentligt och jag har alltid rehydration support hemma om detta händer då d är elektrolyter som katten behöver typ som resorb för oss människor kan man säga. Detta köper jag dock hos veterinärbutiker http://www.anicura.se/fakta-och-rad/katt/akut-krakning-och-diarre-hos-katt/ Lite tips om diarré kan du nog finna där och lite olika typer av skonkost och även hos agria på ett eget recept på vätskeersättnings man kan göra hemma. Jag tycker de är lättast att köpa de. http://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/krakningar-och-diarre-hos-katt/

nypisnina
0

Det är inte normalt för en katt att äta kokt torsk… Det bästa man kan ge när katter är dåliga i magen är rå färs. Först svälta i några timmar (12-24 timmar - jag har märkt att det räcker med 12 timmar för mina katter) för att nolla magen, sen kan man prova att ge deras vanliga mat i små portioner.
Om de är riktigt dåliga i magen, blod och slem i avföringen så är det bra att svälta och sen ge rå färs i små portioner i några dagar, sen kan man introducera tillbaka maten de brukar äta mycket långsamt.
Min ena kille har kronisk grovtarmsinflammation och han var inte ens halvåret när han bajsade blod och slem och trots hans sjukdom (som man inte visste att han hade då) så kunde jag hålla hans mage i schack på detta sätt. Men när det hela tiden återkom vad jag än jag gjorde och vad jag än provade med för foder och testade honom för parasiter och allt möjligt så fick han bli ordentligt utredd av veterinär.
De sa att jag skulle ge honom kokt torsk, sen skulle jag prova med ett foder som var snällt för magen och jag kan säga att det sprutade ut från  min lilla kille.
Han tålde tydligen inte fisk… Det är ganska vanligt att inte katter gör det.
En hemsk period. Det kan fortfarande hända att han får i sig något olämpligt men nu äter han mat som gör honom bra i magen så han tål lite mer men ibland blir han lös och då gör jag som jag beskrev ovan. Han blir dessutom medtagen och får ont i magen, sitter och kurar, men när jag gör såhär så håller han sig pigg eftersom magen får vila och rå färs är naturligt för katten. Rått kött är ju det bästa.

[lillelull]
0

Det är helt okej att ge kokt torsk vid dessa tillfällen, jag har haft katter som har varit dåliga och gett de. 
Och de gav min katt de när han låg inne på sjukhuset också, och två olika veterinärkliniker jag talade med om detta hade samma förslag. Vit fisk, antingen torsk eller kolja. Inga mängder och inga ben. 
annars ger jag aldrig mina katter fisk alls. Men vid diarré är det ok.

[lillelull]
0

Men såklart går rå färs bra också, såklart nötfärs då.

[lillelull]
0

eller kokt kyckling!

Lubsan
0

Nu var kattens avföring som vanligt igen :) så va nog bara att hon ätit nått ur vasken eller så. Tusen tack för alla tips :D

nypisnina
0

Vad skönt! :-)

[lillelull]
0

Så skönt! :)