Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1522 ggr
Lubsan
2016-02-12 21:21
0

Tips inför kastering

Våra honkatter ska kasteras den 3:e mars och jag har lite funderingar inför detta. När jag bokade tiden så frågade jag lite ang om katterna behöver ha tratt efteråt och hon svarade att dom oftast inte behöver det för att dom flesta katter inte bryr sig om att slicka på såret.
Tycker detta låter lite osäkert så fråga nr 1, skulle ni rekommendera att köpa en sån uppblåsbar krage eller en tröja? Någon som har erfarenhet utan den ena eller båda?

Fråga två, hur går det till, själva processen? Vi skulle lämna katterna vi 8.15 och hämta dom vid 15.30, när man lämnar dom är man kvar en stund tills dom är nedsövda eller ska man åka direkt?

Fråga tre, hur ska man göra när man kommer hem? Ska vi lägga dom i  sovrummet och ställa in kattlådan där sålänge? Dom har ingen "kattsäng" eller så utan brukar oftast sova med oss i sängen eller på filtar i soffan eller i sitt klösträd. Hur länge behöver man "övervaka" dom? Kan man åka hemifrån en sväng på lördagen (dom kasteras en torsdag) eller behöver någon vara hemma jämt och i hur många dagar ungefär efteråt?

Jag känner mig supernervös att någonting ska gå fel. Känner nästan samma oro som när jag skulle operera bort gallan, hehe. Men det jobbiga är ju att man inte kan förklara för en katt vad som ska ske och varför. Jag vet att dom kommer må bättre av det i slutändan men ja 😕

[[eskils_]]
2016-02-12 21:38
1

I Kattstatus finns mycket bra information:

http://www.kattstatus.se/sida1.html

Bill&Bull
2016-02-12 21:43
1

Angående processen så behöver du bara lämna katterna. När dom får lugnande så ska det verka en stund så själva ingreppet sker inte direkt du lämnat dom. Efter ingreppet får dom vakna upp och vila ett tag samtidigt som dom observeras innan du sedan kommer för att hämta dom. Men vad du än undrar så ska du kunna fråga det när du väl ska lämna dina katter.

||My Love For Animals Is Immortal||

Lubsan
2016-02-12 22:00
0

Okej, tack för svaren. Ska kika in där :) Utgår också ifrån att dom kommer ge mig all nödvändig information men kände att jag ville vara förberedd 😉

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-02-12 22:28
0

Den info du fått låter fulllkomligt normal. Jag har inte tratt på någon av de katter jag haft, vare sig mina egna eller för katthem , såtilllvida katten inte visar överdrivet intresse för ärret efter kastereringen.

[lillelull]
2016-02-12 22:39
0

Jag har alltid haft tratt, kört uppblåsbar. Den är bra men vissa katter kan ändå komma åt om de så verkligen vill.. beror helt på. Min väns katt hade ingen tratt och slickade å fick en jätteinfektion i såret å hade tratt i 2 veckor sen :/ så jag har alltid haft tratt och har alla gånger fått med mig katten med tratten på hemma sen har ja själv bytt till den uppblåsbara till den katt som kan ha den uppblåsbara

[lillelull]
2016-02-12 22:42
1

Båda mina katter blev groggy av operation narkos och kissade på sig när de kom hem.. den ena ville bara sitta på samma plats efter kastreringen typ hela halva dagen och kissade då på sig. Den andra var förvirrad och kissade utanför lådan. Men de skedde bara direkt när vi kom hem och sen var de okej. Allting kommer gå bra! Har varit med om de massor av gånger, läskigt första gången de är alltid en liten risk med sövning men man ska inte oroa sig allt förmycket

Lubsan
2016-02-12 23:09
0

Okej, skönt att höra. Jag köper nog sån uppblåsbar för säkerhetskull. Provar utan först och om det sedan visar sig att dom slickar på såret så sätter jag på en sådan.

Men är det någonting speciellt man ska tänka på eller göra dagarna efter (tänker mig två-tre dagar efter)? Är katterna återställda ganska snart eller behöver man vara med dom hela tiden några dagar efter? Såret bör man väl kolla till regelbundet så att det inte är infekterat men förutom det?

Scorpio97
2016-02-12 23:34
0

Kastrerade hona och hane för typ fem år sedan. Vi hade vanlig plasttratt på honan i fem dagar (tror jag) eftersom hon inte lät bli såret, hon verkligen bet och försökte få upp stygnen. Men sån där uppblåsbar tratt verkar bättre. Dessutom är det en bra sak att ha hemma. 

Vi hade katterna i vardagsrummet med kattlåda nära. Har för mig att dom inte fick äta eller dricka medans dom fortfarande var groggy. Honan var påverkad i några timmar och ville mest sova. Under den tiden hade vi dom under konstant uppsikt. 

Det enda vi fick råd om sen var att hon inte skulle leka för våldsamt eller vara för aktiv närmsta dagarna, för att inte riskera att såret gick upp, samt att ingen av dom fick gå ut så länge såret var oläkt (vilket är självklart). Hon fick även smärtstillande tabletter som vi skulle ge två-tre dagar. Annars var det inget speciellt, utan vi fortsatte som vanligt förutom att vi kollade såren några gånger per dag såklart.

Jag var också väldigt nojjig när dom skulle kastreras, men allt gick superbra (:

//Jessie

[lillelull]
2016-02-13 01:08
0

När vår hona kasterades så hade hon smärtstillande via flytande oralt som vi sprutade i munnen, smidigt. Och sen var jag hemma några dagar och hade henne under uppsikt då hon bor med sin kastrerade kille och de leker rättmycket så då ville jag ha extra koll, jag tog av och på tratten ibland och kliade henne lite å lät henne äta utan den men då hade hon en body också som man även den kan köpa hos veterinär ev bara fixa själv av ex en gammal tröjärm eller leggings. sen kan katter hitta på lustiga saker.. har haft en katt som lirkat sig ur en tratt trots att den satt fast med halsband.. så ha uppsikt! Man vill inte ha en hona som pillar på sitt sår! Det finns katter som också kan lyckas skrapa med tratten på såret, därav gillar jag sen uppblåsbara varianten.

[lillelull]
2016-02-13 01:12
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på min kille när han haft ögoninflammation med sin uppblåsbara tratt, väl investerade pengar! Mät runt halsen och rädgör dig med ev veterinärbutik så du får rätt storlek. Sen kan man blåsa upp de hårdare eller mjukare allt eftersom hur den ska sitta. Sen är den enkel att tvätta! :) En sak som min hankatt hade besvär med men plastratt var att han när han gick på lådan å skulle gräva ner sin bajs så råkade han skopa upp lite av de med tratten.. å de va inge kul!!

Lubsan
2016-02-13 01:17
1

Tack för alla råd :) Våra katter är innekatter så blir ingen utevistelse för dom alls. Jag är ledig tor(när dom ska kastreras)-söndag, min sambo ledig under helgen så hoppas det räcker för att hålla koll på dom :) Det enda är att vårt jobb såklart satt en jobbfest (vilket sker typ en gång var femte år) just den lördagen, hade vart kul o gå på den men tänker att någon kanske bör vara hemma med dom när det är så nära inpå, om vi båda ska iväg så är vi ju borta kanske 6 timmar. Men vi märker väl hur snabbt dom återhämtar sig och får ta ett beslut då. 🙂
 Eftersom båda blir kastrerade samtidigt så antar jag att båda kommer va rätt groggy och trötta och förhoppningsvis bli lite piggare ungefär samtidigt, dvs ingen risk för att an annan katt tar initiativ till lek som kan vara till skada.

[lillelull]
2016-02-13 01:36
1

Jag är trots ( jag fått utstå en del kastreringar) lite mesig så jag stannar alltid hemma de första daganrna. Men ni märker hur katterna mår så får ni ta de beslutet men de flesta katterna piggnar till ganska fort, min senaste kastrerade kille var det fullt ståhej på dagen efter så jag ville gärna vara hemma med honom. :)

[lillelull]
2016-02-13 01:39
1

Tänk bara på att ta bort allting som skulle kunna göra att katten fastnar med tratten när ni inte är hemma så den inte råkar åka av, för sen kan katten snabbt börja pilla

Lubsan
2016-02-13 02:56
0

Ja, det är lite så jag känner också. Vi får kolla läget helt enkelt :) tack för alla tips och råd. Vad har ni köpt uppblåsbara  trattar? Hos veterinär? såg på en onlinebutik att dom hade en, var storlek xxs bara, den enda som fanns.

[lillelull]
2016-02-13 13:26
0

Jag köpte dom på veterinörbutiken brevid sjulhuset i Lund men de finns också i välsorterade djuraffärer. Sen finns det ocksp här - http://vetzoo.se/uppblasbar-skyddskrage