Skaffa hund?
Hej!
Det är så att jag har en innekatt på 7 år (han brukade vara en utekatt tills vi flyttade) och jag funderar på att skaffa en hundvalp, helst en Golden Retriver.
Min fråga är alltså om om min katt och hundvalpen skulle passa bra ihop?
Kan även tillägga att när min katt brukade vara en utekatt så kom han inte så jättebra överens med hundar och katter, men han hade dock en kattvän som han brukade umgås med.
Det är bara du som känner din katt :) Ibland går det bra och ibland fungerar det inte.
Finns det något sätt att testa min katt på att få reda på detta?
Eller om jag skaffar en hundvalp och dem inte kommer överens, finns det en chans att dem kommer göra det eventuellt?
Bjud hem en kattvänlig hund och se.
Men en hundvalp är lättare att vänja vid katter, vet dock inte hur katten skulle vänja sig.
Min ena katt älskar hundar, även de som inte älskar honom. Den andra är skeptisk men nyfiken och den tredje bryr sig inte ett smack, så jag skulle lätt kunna introducera en hund i mitt hem. Men det är bara du som känner dig katt som #1 säger. Men testa med ett hundbesök. En lugn hund. :-)
Jag hade en äldre katt när jag fick hem min valp, han var så himla underbar mot valpen så det gick strålande mellan dessa två och de hade verkligen ett underbart band, katten gick och la sig hos hunden eller tvärt om. Men min andra katt som är en riktig surpuppa uppskattade inte alls hunden och jag har försökt i snart fem år att få dom att bli kompisar, men dom funkar helt enkelt inte. Det är väldigt olika! Tänk på hur din katt är mot dig, men även med andra. Är han nyfiken? Eller är han en ganska så självständig katt som håller sig undan?
Med vänliga hälsningar
Jag skulle gärna bjuda in en lugn hund, men känner tyvärr inte någon som äger hund.
Min katt är nog både nyfiken och självständig..om vi har en gäst brukar han inte springa fram till dem men om dem kommer till honom är han nyfiken.
Vad jag är orolig över är att när han var en utekatt brukade han jaga hundar, kanske skulle nämnt det tidigare i mitt inlägg men han har förändrats mycket sen det hände, han är inte lika lekfull längre och är mycket lugnare :)
Jag vill påstå att de funkar i de allra flesta fall. De är skillnad på en katt ute o inne för hundar. Min hund kan vara ettrig på katter ute, men tar jag hem en katt som jag skall vara kattvakt åt inga problem. Den katten som är vår är hon bästa kompis med. Att ta hem en hund o se hur de går de är ju inte den hunden katten skall leva med , säger inget om hur de kommer gå med en annan hund Sen kan de ju vara lite spänt i början men de går över. Att de går kan man aldrig garantera till hundra procent. Så de är ju bra att ha en plan B att hunden kan komma tillbax till uppfödaren tex.
Om din katt tidigare har varit avogt inställd mot hundar skulle jag definitivt lägga energi på att försöka hitta någon med hund som är villig att komma hem till dig. Om du köper en valp och det visar sig att katten inte vill ha det sällskapet hoppas jag att det är hunden som blir omplacerad och inte din trogna familjemedlem katten.
Medarbetare Hittekatter iFokus
tack för era svar. Och nej jag skulle aldrig göra så mot min katt :)
Att ta hem en i några timmar säger inget om hur de kommer gå. Samma sak som att ta hem en annan katt några timmar. De brukar inte komma överens de kan ta flera veckor. Om du har en bra hunduppfödare så kan du ju prova i en vecka innan du köper hunden. Jag kan inte komma på något fall där de inte funkat hund o katt. Bland människor jag känner. Själv har jag haft/ flera hundar o katter.