Kattsandstest på Plus
I kväll i Plus testar dom Kattsand. Tre olika miljövänliga sorter. http://www.svt.se/plus/kung-av-kattsand
kl 21:00 på SVT 1
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Intressant! Lite extra kul att Cat's Best öko plus (som jag använder) står sig riktigt bra i konkurrensen, med bäst uppsugningsförmåga och näst bäst förmåga att dölja dålig lukt. Och samtliga miljövänliga sorter får beröm för att de inte dammar! Toppen! =) Finns en text lite längre ner på sidan också om det stora miljöproblem som lerbaserad Kattsand faktiskt innebär. Värt att notera, tycker jag! =/
Jag provade Cat´s Best öko plus (enligt konstens alla regler!) i den ena kattlådan men behöll Everclean i den andra. Trots försök över flera månaders tid blev det aldrig mer än en liten, liten kisspöl/dygn i öko plus-lådan. Det var alldeles uppenbart att de föredrog Everclean. När jag till slut gav upp och började använda Everclean i båda lådorna, så ökade användningen av den mindre använda kattlådan igen. Så det var rätt uppenbart vad mina tjejer tyckte om öko plus. Själv tyckte jag dock att det verkade vara en jättebra Kattsand, och jag gillade att den luktade svagt av trä/sågspån. Men den kändes lite vass när jag kände på den och möjligen var det därför tjejerna föredrog den andra lådan? Jag hade gärna använt öko plus om bara katterna accepterat den. Övriga två sorter har jag inte provat.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tappert försök! =) Men ja, så kan det nog vara. Allt är ju relativt, mina katter var vana vid pewee träpellets, och jämfört med det är träfiberströ väldigt mjukt.
Jag testade med öko plus. Katt som kissade utanför som resultat! Nu använder jag Nature's Calling och bortser man från priset så älskar vi den allihop här hemma :p