Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1446 ggr
Supersyster
0

En katt till??

Sist min jobbarkompis var hem till sina föräldrar ringde hon och frågade om jag var intresserad av en äkta Norsk skogskatt (som visade sig vara en oregistrarad katt) för annars skullen an avlivas. 
Det slutade med att jag fick en jättemysig 3årig katt som inte är det minsta lik det monster som jag fick beskrivit för mig :)

Nu har hon åkt hem igen och fått frågan från föräldrarna till familjen jag fick Rocky från om jag är intresserad av en till och då en 6 åring som vill va innekatt men det orkar inte kattens familj för då måste man ju ha låda….

Jag vet inte om min katt vill ha en kompis men han brukar ju gå ut i trapphuset och träffa grannkatterna utan problem. Och de säger att de har träffats och det har gått bra.

Nu vet jag inte hur jag ska göra, ska jag ge det en chans och kanske ha 2 goda kattkompisar  eller kanske få 2 katter som inte vill vara tillsammans i min 2:a?

En sak är då nästan säkert att nästa gång hon far hem så får hon inte komma med den tredje katten familjen har oavsett om jag tar den här katten eller inte.

Praefatio
3

Du kan inte få möjlighet att ta hem den nya katten på prov i en vecka?

Supersyster
0

Håller på att kolla upp det lite, men får inget veta förän tidigast i morgon.

Praefatio
0

Ja, gör det, det känns ju som ett bra alternativ för alla inblandade.

[sakring]
0

Man kan inte ta en katt på prov en vecka. Det fungerar inte så med katter. I synnerhet inte med två vuxna katter.

IceJossan
3

Nej jag håller med sakring och menar på att det behövs en längre prövotid. Låt det bli på en månad. Det kan gå skitbra på en vecka redan men det tar oftast en sådär 3 veckor iaf innan två vuxna katter accepterat varandra.

Och ta reda på mer om katten: Aktivitetsnivå, sätt att busa på, hur/om han leker med andra katter, om han vill gosa med andra katter och sova med dem, osv. Det är viktigt att katternas aktivitetsnivåer och intressen matchar varandra för att de ska ha bra förutsättningar för att trivas ihop.

Praefatio
0

Okej, ber om ursäkt :) Har bara haft syskon när jag haft mer än en katt, så jag har inte satt ihop två okända katter tidigare.

Supersyster
0

Jag tackade nej efter att ha hört mer om katten.
Eftersom de träffats förr så har vi försökt få reda på hur de fungerade ihop då, och det var tydligen inte så bra.
Så då känns det ju inte som en bra idé att ha 2 katter som inte fungerade så bra ihop när de båda var utekatter som innekatter i en lägenhet.
Så nu kan jag ju testa lite om Rocky trivs med mammas katt när vi åker hem över jul. Han kanske inte alls vill ha en kattkompis, fast nog verkar han intresserad av grannens katter när de träffas i trapphuset.
Ibland tror jag att det vore bra om han hade någon att busa av sig lite med.

Supersyster
3

Fick en annan kompis till Rocky för ca 3 år sedan , och det funkar riktigt bra nu. 
Det tog ca 2 år innan de började härja riktigt mycket men nu står inga möbler säkra här hemma :)