Beteende
Hej, är ny kattägare till en nyligen kastrerad hankatt på 8 mån. Är inte alls duktig på detta med kattens beteende. Min katt är rädd och skeptisk mot allt och vågar sällan komma fram till en. Det räcker med att diskmaskinen är på i köket så vågar han inte gå dit, eller om man sätter på vattenkokaren så flyr han och gömmer sig. När man väl tar upp honom så spinner han, vill slicka en i ansiktet och verkar älska att bli klappad på huvudet. Fråga 1: hur får man honom mera säker? 2: nyss när jag klappade honom blev han sur när jag rörde honom vid övergången mellan rygg o länd, som om han skulle bitas. Han har inte gjort så förut och jag förstår inte varför, några idéer?

Bättre att låta katten komma till dig än att 'tvinga' sig på honom. Är det en osäker katt kan den behöva bo in sig några veckor. Så ignorera den så mycket du kan, om du sitter i soffan eller liknande och katten hoppar upp och sätter sig bredvid dig så vill den antagligen bli klappad men ta det i kattens egna takt.
Mina katter var väldigt rädda precis när vi hade flyttat, det kom hem folk hela tiden som borrade med slagborrar inomhus och utomhus byttes fasaden så det lät lika illa där. Varje gång det kom hem någon så sprang katterna och gömde sig och man fick bara låta dem och vara som vanligt, när det sen lugnade ner sig så tog det ytterligare några veckor innan de vågade sig fram när jag fick besök men lek utan tvång rådde bot på det och att säga till alla gäster att ignorera dem - jag sa; låtsas som att katterna inte finns så vågar de sig fram.
Så med tiden och lite lek i trygg miljö så blev de till slut sig själva igen och är nyfikna på allt som vanligt.
Det är ett bra test att ta fram favoritleksaken när katten är rädd för har han lust att leka så är han inte så rädd, är han för rädd för att leka så låt honom vara. Det tog ungefär 2-3 månader för mina. Så ge honom tid men visa att du finns för kel, trygghet och lek när han kommer till dig, annars kan du ignorera honom och försök att låta honom utforska själv.
Det var rätt längesen jag läste om det här med att katter plötsligt kan angripa när man kelar. Det är något med att de går tillbaka till bebisstadiet och plötsligt blir de förvirrade och angriper för de kommer ihåg att du inte är mammakatt.
Något sånt, hoppas någon annan minns det lite bättre och kan förklara.
Min ena katt är väldigt kelsjuk och han kan ofta vända om när det blir för mycket, folk tror att han attackerar men jag ser att hans irritation blir till lek, för han är inte arg.
Det är bra att lära sig läsa av sin katt och veta var gränsen går, oftast tror vi tex att när katter lägger sig ner att de vill bli klappade på kroppen, eller om de lägger sig på rygg att de vill bli klappade på magen - som en hund gör. Men det vet man aldrig så jag brukar ha handen kring huvudet och fortsätta klappa där, katterna visar så väl hur de vill ha det. Man är ju ägd av katten.
När katterna plötsligt bestämmer sig för att leka och min hand hamnar i vägen så blir jag slapp i handen och väntar tills de släpper greppet, sen tar jag ner dem på golvet och säger lugnt men bestämt nej, sen kommer de ofta upp i soffan igen och vill de då fortsätta leka med handen så gör jag om proceduren, är det stopp på leken då och de vill komma upp för att kela så får de stanna kvar.
Tack för idéerna och tipsen! Svårt att ignorera en sötis men får göra det ;)