Ovänner och vänner
Hej!
Jag har en ragdoll på 4 1/2 år och en brittisk korthår på snart 2 år. De här två damerna kan verkligen gå varandra på nerverna. Ibland sover de nära, nära varandra för att sekunden senare slåss så pälsen flyger.
Båda två är steriliserade och båda katterna kom till oss när de var kattungar, de har alltså inte varit i något annat hem med andra katter förutom sina syskon och föräldrar.
Det är inte den ena katten som är värre än den andra. Dvs ingen är rädd för den andra. Ibland är det ragdollen som flyger på den lilla, ibland tvärtom. Den minsta är otroligt tuff och bryr sig inte om att hon väger hälften av ragdollen. Ofta börjar bråken med att de ligger och tvättar varandra på huvudet för att eskalera i vilt slagsmål. I mina ögon ser det ut som någon form av maktkamp, att ingen av de två kan låta den andra få bestämma. De har aldrig slagit så mycket att de skadat varandra, men ibland skriker de till.
Tips? Råd? Blir glad för allt!
Det verkar som att du har två relativt självständiga damer!😉 Förmodligen ingen fara, så länge inte den ena är rädd för den andra och så länge de ändå myser tillsammans och bara småbråkar ibland.
Men om du gärna vill att de ska bli mjukare med varandra kanske du kan testa att leka med dem tillsammans så de förknippar varandra med positiva känslor.
Du kan även lära dem några tricks tillsammans (t ex "sitt", "vacker tass", …) som du belönar med något smaskigt, så de får godsaker tillsammans. Minska successivt avståndet mellan dem så de vänjer sig vid att få godis nära varandra, då belönar du dem för att vara nära varandra samtidigt som de också kommer att uppfatta varandra som en källa till godis och uppmärksamhet.
Försök även berömma dem med ljus glad röst när de är nära varandra utan att bråka. När de bråkar, sätt en hand eller, om du är rädd att de ska riva dig, en kudde emellan dem. Säg ingenting, fya inte, utan hindra dem bara så de kommer av sig.
Att uppleva äventyr tillsammans kan också göra att de blir mer nära vänner, om du t ex ska hälsa på en vän där du vet att det är lugnt (absolut inte fest och massa folk utan bara ni) och där du kan låta katterna vara ifred i rummet där du ska sova, ta dem med dig!
Lycka till!🙂
Mina två katter gör samma sak, dock inte lika ofta nu som när de var yngre. De är jämngamla (snart 6 år), uppväxta tillsammans (dock inte syskon utan kusiner) och ungefär lika i rang, även om den ena (lite större) är lite mer dominant emellanåt. Den lite mindre är mer undergiven, men om det är något hon verkligen vill så viker hon sig inte för den större.
Jag brukar låta dem hållas och göra upp själv, men skulle det bli för våldsamt brukar jag försöka avleda deras uppmärksamhet, precis som burmamys föreslår. Vet inte om det är någon form av rangstridighet, eller om de bara leker väldigt häftigt. De brukar ofta jaga varandra. Ibland är det den lilla som jagar den stora och ibland är det tvärtom. Ofta växlar de under samma "bråk", så att de jagar varandra lika mycket.
När de är klara, och har avreagerat sig, går de oftast och lägger sig och de är lika goda vänner som tidigare.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tack för svar, det lugnade mig att det inte bara är mina som slåss ibland!
Jag bor i norge och tar med mig katterna hem på sommaren och jag märker ju då att de är vänner. De blir lugna när de får åka tillsammans och har ögonkontakt med varandra. När de inte ser varandra så skriker de högt. Jag får bara slå mig till ro att mina tjejer är envisa och bestämda båda två och försöka göra det bästa utav det! :) Tack så jättemycket för bra råd!