Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1564 ggr
Jessicahagstrom94
0

Erfarenheter?

Av kattrasen bengal? Berätta allt ni vet :)

Belimas
0

Jag har bara träffat en, långhårig, och han var hur mysig som helst dock verkade han inte vara så aktiv som man har hört att bengaler kan vara. Nu bodde han visserligen med ett gäng ragdolls så han kanske anammade deras temperament lite ^^ Utifrån de bengaler jag har sett på utställningar så verkar de gilla att prata en del, det verkar dock vara en trevlig ras och hade jag inte föredragit pälstroll så hade de säkert kunnat vara en tilltänkt kandidat 🙂

annzoo
0

Vad vill du veta? =) Jag har ett helt gäng mysiga bengaler

Jessicahagstrom94
0

Hur är dem? Livliga? Kända sjukdomar? Livslängd är det som på en vanlig huskatt 15-20 år? Naturligtvis individuellt men ang. Siameser tex så är medelåldern nere på 7 år tyvärr. Pris? Behöver de bo stort? Vill ha kattkompisar?

Jessicahagstrom94
0

Jag har en siames och två huskatter som hade blivit kompis till bengalen om jag skaffar en sån sen när man har skaffat sig ett hus :) annars tänkte vi på balines, men sambon är så förtjust i snöbengaler.

annzoo
1

#3 Då jag skaffade min första bengal bodde vi 2 personer och en stor schäfermix i 45kvm och de gick hur bra som helst. nu bor jag drygt på 70kvm och har nu bara 4 katter(har haft fler). Min första bengal var 1 år innan jag köpte en kompis. Har sålt flera katter som ensamkatt med uppmaning att de bör ha ett sällskap om de ser att den behöver de. De märks då en bengal blir uttråkad. Bengalen har ju inte funnits alltför länge i Sverige med jag har läst om flera katter över 15år.

Kostnad: Ca 8-9000kr för bengal till sällskap, avelskatterna oftast mer än de dubbla sällskapspriset. Äldre eller omplaceringar brukar kosta några tusenlappar.

Plussidan: (utgår från mina katter) De är helt underbara och intelligenta katter. Älskar höjder och  vatten :P Medelaktiva, axelkatter, älskar att vara i centrum. Ligger gärna i sängen och myser både i och under täcket. Älskar värme.

Nackdel: Högfertila (dvs löper ofta och tätt), både honor och hane kan revirmarkera och båda könen råmar högt efter brudar/killar. Men dessa beteende försvinner då man kastrerar. =) måste barnsäkra(läs bengalsäkra), Lär sig öppna dörrar :P gillar dopp i toaletten (iaf vissa), snabba..

Kända sjukdomar: HCM (hjärtsjukdom som alla raser har), PK-def/PK-brist (blodanemi). I dagarna kom de även ut ett DNA test för PRA för bengalen (ögonsjukdom som orsakar blindhet). PK-def och PRA kan man använda bärare i aveln med dessa får endast paras med katter som ej är bärare. Är man intresserad att köpa en bengal var inte rädd att fråga vilka undersökningar som är gjorda.

Jessicahagstrom94
0

Tack för den infon :) låter lik siamesen i temperament, sjukdomarna är väl sånt man testar på båda föräldrarna och förhindrar bäst det går på ungarna? Katten är främst tänkte som kastrerad sällskapskatt och förmodligen utställningar då jag tycker det är roligt, naturligtvis bara om katten verkar gilla det också. Jag trodde de var dyrare! Snöbengaler då, kostar de lika mycket (lite)?

annzoo
0

#6 i södra Sverige kan sällskapskatterna vara lite dyrare av någon anledning, kanske färre uppfödare.  Snökatter brukar kosta samma och att få tag på en nu verkar vara lätt då de fött många snöbengaler just nu.  Vet flera kullar.

Båda föräldradjuren ska testas mot dessa sjukdomar. Men tyvärr struntar vissa i de :(

Aktivitetsmässigt liknar siamesen och bengalen varandra iaf min erfarenhet. Min ena hanes bästa kompis är en kastrerad siames =)

Jessicahagstrom94
0

Min siames låter precis som en bengal när du beskriver dom haha :) han är kastrerad. Jag bör alltså be om att få se bevis på att föräldrarna är testade? Hur vet jag annars om jag kan lita på uppfödaren.. Har sett att det har fötts några, de är så vackra! Är verkligen sugen men 4 katter på 55 kvm? Jag vet inte? Är också lite orolig vad folk i min närhet ska säga om att jag ska ha ännu en katt. "Duger inte 3" kommer de bland annat att säga.

Caifig
0

#8 Äh vem bryr sig vad andra säger! Har själv fått höra det när jag berättade att två av mina jourkatter stannar hos mig så har nu fyra härliga pälsklingar! Min mamma är den som gnäller mest, tills hon kommer hit och gosar ;) då blir det genast tyst.

Jessicahagstrom94
0

Har flera i min närhet som skulle börja med sina pikar :/ känns tråkigt men mitt liv mina beslut! Sambon är ju så kär i denna ras, han vill verkligen ha en snöbengal och jag tycker också att dom är vackra :)