Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1696 ggr
[Saltpinne]
0

Katten hostar men annars frisk

Hej, Min katt Oliver har börjar hosta för ca ett par veckor sen. Anledningen till att vi ej sökt veterinär än är för att i början var det lite hosta varannan var tredje dag men har nu ökat till 2-3 gånger per dag. Det låter precis som att han ska kräkas men det kommer inget. Har läst att det kan vara mask och beställt maskmedel som kommer med posten imorgon. Han är pigg och som vanligt förutom hostan. Om det är mask, när slutar hostan isf? Tar det flera dagar eller borde effekten komma direkt? Någon som har en ide vad det kan vara? Kommer ta honom till veterinären senast fredag denna vecka om hostan inte slutar. Eller såklart direkt om han skulle bli allmänpåverkad. Han är vaccinerad och ska ha nästa spruta i mars om jag inte minns fel.

Gaara
0

Hur gammal är han? Kan vara något med hjärtat eller lungorna. Angående avmaskningen så kan du alltid ringa och rådfråga en veterinär om vad denne tror, så får du ett bra svar på när hostan borde försvinna OM det är pga mask.

[Daisy-Moa-Elsa]
1

Är det "hosta"? Så det inte är så han försöker få upp en hårboll, i och med att du skriver att det låter som han skall kräkas? 

Som alternative till att avmaska en katt finns ju även "kola-masken" så man slipper framöver avmaska i onödan.

https://www.apoteket.se/produkt/kollamasken-smadjur-1-st-ask-228993/

[Saltpinne]
0

Han blir 4år till sommaren. Ringde veterinär men hon kunde inte svara något för hon bara var sköterska, bara boka en tid där hon direkt ville söva katten och undersöka halsen på honom. Så jag kollade internet och såg så detta angående mask. Ska ringa igen till en annan veterinärmottagning imorgon och fråga angående mask. Är ganska säker att han har mask för han äter möss ganska ofta.

Jessicahagstrom94
0

Kan vara astma. Två av mina hostade och jag avmaskade, det hjälpte, inte helt men näst intill. Någon host då och då kan jag fortfarande höra. Be veterinären undersöka om det är astma och kolla hjärta + lungor. Är troligtvis bara mask.

kattöga
0

Om han äter möss ganska ofta, så låter det mycket troligt att det är mask. Vår hona kan få såna symptom ibland vid mask, men det var mycket länge sen nu…. troligtvis för att jag numera uppmärksammar att hon har mask långt innan dom symptomen uppstår.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Saltpinne]
0

Hur kan man se att katten har mask utan att den hostar och så? Är det "kolla masken" som gäller?

kattöga
0

#6 På min katt märks det genom att hon börjar äta mer och mer och till slut verkar hon vara omättlig. Om hon inte fått maskmedel nu så vänder det och hon äter nästan ingenting. Och ungefär då så brukar även  nån mask krypa ut (ur rumpan). 

Men eftersom hon är en frigående katt så kan det ibland på sommartid vara svårt att se symptomen om hon bara tittar in små stunder…. Men numera märker jag oftast att hon har mask genom att hon börjar äta "kopiöst".
Min förra katt var en skygg övergiven katt och när han kom till oss så hade han precis såna symptom också, han hostade och hostade. Men det slutade ganska omgående när han fått maskmedel.

("Kolla Masken" funkar inte här eftersom våra katter gör sina behov ute i skogen…. Men annars är nog det en bra metod.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Saltpinne]
0

Tack för alla svar!

[Saltpinne]
1

Nu har båda katterna fått maskmedel och nu hoppas jag på att det inte blir någon mer hosta. =) Annars blir det veterinären på fredag.

kattöga
0

Lycka till med din vän! 🐱 Hoppas det hjälper med maskmedlet!

Meeow! 

Gaara
0

#9 Superbra. :) Håller tummarna för att maskmedlet gör susen. :)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Hoppas det ordnar upp sig nu 🙂

[Saltpinne]
2

Han har inte hostat sen maskmedel. =) håller tummarna att det inte är en tillfällighet!

kattöga
0

Vad bra! Då var det nog mask som gjorde att hann hostade. Håller det i sej, så håll ögonen öppna på symptom som kan märkas tidigare.

Meeow! 

[Saltpinne]
0

Tack för alla svar! Ska avmaskningsmedel honom tidigare nästa gång. =)

[Saltpinne]
0

Avmaska***