Burvila
Ena katten drog höften ur led i söndags och måste nu ha burvila 10 dagar. Kan lugnt säga att det inte uppskattas av damen som annars är väldigt aktiv. Någon som har haft katt i burvila? Hur gick det för er? Hon får inte leka med leksaker men jag har lekt lite med laserpekare. Bara så mkt att hon slår till med framtassarna lite. Har ni tips på väldigt lugna aktiviteter?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag har haft katt i burvila (brutet ben). Inte uppskattat!😝 Jag tog ut katten med sele och lät henne ligga i mitt knä så ofta som möjligt. Selen gjorde att hon inte kunde smita, vilket hon försökte.
Veterinären lät lite skeptisk när jag undrade om hon kunde ligga i knät i soffan. Hon tyckte att hon skulle vara i buren hela tiden. Benet är inte stabiliserat på något vis så hon får inte göra ryckiga rörelser, då kunde den hoppa ur igen om man hade otur.. Men ligger hon helt stilla i knät borde det väl inte göra något.. Är så nervös att något ska gå fel. Vill linda in henne i bommul typ :p
Min katt fick inte heller röra sig eftersom det var risk att huden/op.såret skulle spricka upp. Hon hade brutit alla mellanfotbenen och dragit hasen ur led. För oss funkade det med sele och kort koppel så att hon bara kunde ligga i mitt knä. Hon hade över 2 månader burvila men skötte sig fint.
Okej tack! Ska ta och höra med veterinären igen. Just nu ligger hon och sover men ibland står hon och skriker i högan sky.. Brukar gå att lugna ner henne men ibland ska hon bara ut.