Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1378 ggr
rudyC
2016-01-09 14:32
0

undertiden?

min katt är dålig och vi ska till vetrinären på måndag men finns det nått jag kan göra undertiden ? han äter inte och verkar inte vara intresserad av att dricka heller … ska iväg och köpa kattmjölk och peta i han … ska oxå se om det går att blöta upp lite mat så kan får i sig nått…

kan mannagröt annars vara nått att testa?

nått mer nån kan rekomendera?

annzoo
2016-01-09 14:58
4

äter och dricker inte katten öht hade jag inte vågat vänta tills måndag

Maria
2016-01-09 15:00
2

Jag hade heller inte vågat vänta till måndag.

/Maria

Rumblebee
2016-01-09 16:22
1

Katter lan väldigt lätt drabbas av fettlever, att han inte dricker heller är även det ett allvarligt tecken då redan friska katter normalt sett dricker för dåligt. Så tycker som de andra, att ni bör ta katten till en veterinär omedelbart. Betvivlar att det kommer sluta bra om han måste vänta tills på måndag, och det är idag fredag.

ElisabethB
2016-01-09 16:55
1

Jag skulle inte heller våga vänta tills på måndag. Finns det någon veterinär som har jouröppet?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

rudyC
2016-01-09 20:44
0

det är ju det … ingen har öppet och ingen jour alls … vill inte stressa upp han med att köra 3 timmar till närmaste stad som har det … hade vi haft jour så hade jag inte frågat =) då hade jag varit där förlänge sedan

ElisabethB
2016-01-09 20:49
1

Ok, kanske du kan ringa till Agriaveterinären eller något? Vet inte deras telefonnummer, men kan kolla upp det om du vill.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Kattägd]
2016-01-09 21:13
2

Beroende på kattens allmäntillstånd hade jag nog övervägt att köra de tre timmarna ändå, för de kan bli sämre ruskigt fort. När min hittekatt verkade lite hängig och illamående en kväll lyckades jag övertala mina föräldrar att åka till veterinären på jourtid, trots att de tyckte vi skulle avvakta, och det visade sig att hennes tarmar var gasfyllda och inflammerade så att hon fick lov att bli inlagd ett par dygn. Även de minsta symptomen bör därför inte underskattas!

För övrigt är det jätteviktigt att katten får i sig vätska på ett eller annat sätt. Eftersom orsaken till symptomen är okänd kan det vara riskabelt att försöka peta i honom födoämnen, men om det går alltför lång tid kan man köpa eller göra egen vätskeersättning:
http://www.anicura.se/fakta-och-rad/katt/gor-egen-vatskeersattning-till-katt/

Det bästa är dock att få tag på en veterinär så snart som möjligt.

Lycka till!🌺

rudyC
2016-01-09 21:37
2

hittade en mat- spruta som jag kommer att ge han vatten men då han inte dricker själv

Uppkatten
2016-01-09 22:20
6

Jag håller med de övriga i tråden, om katten inte äter och dricker så behöver den få komma till veterinären snarast. Det är f ö väldigt svårt att få  i katter tillräckligt med vätska med hjälp av en doseringsspruta.

Katten behöver få i sig 0,3-0,5 dl vatten per kilo kroppsvikt och dygn. Det innebär att en katt på 4 kg behöver få i sig närmare 2 dl vätska per dygn  (i form av vatten och den vätska som finns i t ex blötfoder). En uttorkad katt kan behöva få i sig ännu mer vätska.  

Du kan bara ge katten små mängder vätska i taget med en doseringsspruta, därför är det svårt att få i katten tillräcklig mängd vätska. Det är viktigt att inte spruta vätska rakt in i kattens mun, utan man får försöka "droppa" vätska med sprutspetsen riktad mot insidan av kattens kind.

Hos veterinären kan veterinären antigen ge dropp eller spruta in som en vätskepuckel under kattens hud. På så sätt får katten i sig tillräckligt med vätska utan att behöva dricka.

En katt som är uttorkad mår ofta lite illa, och behöver vätskas upp för att kunna börja äta etc igen.

Utan mat bör katten inte få vara mer än högst ett dygn. Därefter finns risk att katten börjar utveckla s k fettlever, vilket är ett mycket allvarligt tillstånd. Katter är betydligt känsligare för svält än vad t ex människor och hundar är.

En katt som varken äter eller dricker befinner sig i en mycket kritisk situation. Mitt råd är att du ringer till närmaste djursjukhus för rådgivning eller kör in katten akut.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

rudyC
2016-01-10 00:53
0

petat i han lite vatten i olika omgångar och han är mycket piggare nu än vad han var igår eller imorrse så ska jag ringa vet det första jag gör då det är försent nu så får vi se vad dom säjer … själv så har jag bara 2 saker jag kan komma på det är att han satt en fågel på tvären eller en biverkning av en medicin

nån som vet hur lång matsmältnings process katten har? alltså från att dom sväljer första tuggan tills den kommer ut?

Uppkatten
2016-01-10 09:14
2

#10 Det beror på vad katten i så fall skulle ha fått i sig. En del plastmaterial kan t ex bli liggandes i många dagar inne i katten innan de ev. kommer ut. "Främmande material" kan kräva operation för att katten ska bli av med det. 

Vad är det för medicin katten kan ha fått i sig, och vad menar du med att sätta en fågel på tvären?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

rudyC
2016-01-10 15:54
0

medicinen är nått som han har fått från vet. för att få ner svulnaden på tandköttet (då han har problem) han har gått på det 2 gånger utan problem och nu gång 3 gick det uppenbarligen inte (gång 2 var innan sommaren) så det var inte nära inpå

fågel på tvären är ett litet skämt då katten är mycket av en inne katt om han spenderar 5 min utomhus är han supernöjd och trött för dagen och sover resten av den =) min andra katt jagar (mycket!) och sist hittade vi fjädrar från en fågel som katta fått med sig in … kan vara så att han fick den då hon tar med möss och diverse in i olika död stadier
tänkte på att det kanske är fjädrar eller nått som sitter fel?

[Kattägd]
2016-01-11 15:10
1

#9 Nu lärde jag mig någonting nytt! Intressant läsning.🙂

Hur har det gått med katten?

Snuttefia
2016-01-11 19:00
1

Om djur tvärt slutar äta och dricka är det akuten som gäller.

M.V.H Snuttefia

rudyC
2016-01-13 07:35
4

hej på er och tack … han fick vara över dagen med dropp och det var /är att han har nån slags infektion i magen då dom tog blodprov men det var inget annat fel på han … inga lever eller njurproblem… tack och lov 😕nu ligger han och gömmer sig helt förnäemad över att vara kan kal om baken då han är jätte lös i magen och klarar inte av att hålla sig ren…
fick en kur på antibiotika och protein pasta så får vi se om jag kan få han att äta igen ska se om det går att peta i han kokt kyckling om det nu kan falla herrn i smaken

håller tummarna att han blir frisk snart

kattöga
2016-01-13 11:24
1

Prova att ge honom en rå äggula med lite kranvarmt vatten nedvispat i. Då får han både bra näring och vätska i sej.  

Hoppas att han kryar på sej snart.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

rudyC
2016-01-13 14:01
2

försökt att ge ägg innan … och det var dock inte poppis…han luktade på det tittade på mig som om jag var dumm i huvvet… 😃

kattöga
2016-01-13 17:05
0

#17 Vad synd. Mina katter gillar det ibland, och ibland inte. Idag var en sån inte-dag….. Och ja, nog får man blickar som dumförklarar en helt och hållet! 

Ren äggula gillar dom inte alls, utan den måste vara uppvispad med lite varmt vatten, så att den blir lite "mjölkig" istället för seg/slajmig.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

rudyC
2016-01-14 06:53
2

puh … han tar sig på kuren han går på! idag var första gången han tvättat sig, fick raka av han pälsen på bakbenen och under svansen för han hade inte ork att hålla sig ren + lös i magen inte kul men nu verkar det gå åt rätt håll =)

kattöga
2016-01-14 10:53
0

Vad bra att han blir bättre nu! Då går det nog fort tills han har återhämtat sej helt. 👍

Meeow! 

Snuttefia
2016-01-19 07:25
0

Härligt att det blev en ljus prognos :)

M.V.H Snuttefia

rudyC
2016-01-19 17:12
0

jo det tycker ja med! ska bara fodra upp han igen då han inte var särskilt tjock till att börja med =)