Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2341 ggr
Volpes
2016-01-05 22:05
0

Andning

Hej. Ibland när min katt andas så hörs det, ibland kan det liksom "klicka" till när han andas in och sedan ut, och ibland liksom snarkar han till. Han har haft det sedan han var liten men då hörde jag det bara någon gång,  tycker att det har blivit mer. 

Han är väldigt aktiv av sig och han verkar inte få svårigheter med att andas, blir andfådd eller så, när han springer runt och leker. Det låter mest när han ligger still och vilar, dock inte när han sover.

Han har lite perser i sig, men han har ingen tendens till plattnos eller vad man ska säga, men kan  han ha lite trånga näsgångar? Eller kan det vara någon sjukdom? Borde jag kolla upp det med vet?

OberonsMatte
2016-01-05 22:12
0

Nä, det där tror jag inte är något att oroa sig för. Har någon veterinär undersökt och lyssnat på honom någongång t.ex.  i samband med t.ex. vaccination och kastrering?

Sajtvärd Katter iFokus

habibiguppy
2016-01-05 22:26
0

Min katt har också detta :O Men tror bara de är för att han är fet och lat haha😂

Volpes
2016-01-06 00:07
0

Ja de lyssnade ju på lungorna och så både när han skulle vaccineras och kastrerades och de sa ingenting om det. Ja, jag kanske bara oroar mig i onödan, som vanligt 😛 Men tänkte att det var bäst att fråga, så känner jag mig tryggare sen. 🙂 Det är just det habibiguppy att min katt varken är fel eller lat annars hade jag anat varför 😃 Tack för svaren.

MiiaaK
2016-01-12 12:38
0

Det är säkert trånga luftrör eller liknande. Har min katt också, men det är ingen fara sa veterinären.  Han snarkar mycket när han andas.

LoAEmma
2016-01-12 13:26
0

Min kisses mamma är perser men han är inte plattnost, men låter ändå när han vilar å så. Tror inte det är nån fara alls!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

nypisnina
2016-01-13 12:42
0

Min ena sphynx snarkar ibland också, och när han ligger och myser ibland så kommer alla möjliga grisljud från honom. Det är mest när han är riktigt avslappnad  och njuter. 😃

Rafflan
2016-01-13 23:38
1

Jag har en brittisk korthår, inte trubbnosig men låter på andningen, inget vi brydde oss om, sedan sövdes hon för att fixa tänderna och efter det blev hon jätte hostig i 1 vecka efteråt, bokade veterinär tid, när vi väl kom ditt var hostan bättre men tog en röntgen bild för säkerhets skull, hon hade förändringar på lungorna, såg lite ut som astma, men då hon var "frisk" vis besöket så valde veterinären att inte sätta in behandling, men noga koll på henne hemma och informera vid ev sövning i framtiden. Så även fast veterinären inget hör kan det finnas gömda fel, men så länge katten verkar frisk är det ju inget man behandlar :)

Volpes
2016-01-13 23:44
0

Okej, tack för den lilla varningen Rafflan, det ska jag tänka på 🙂

Ja han är annars frisk som en nötkärna, nästan lite för livlig ibland 😛