Body, storlek?
Snabb fråga - har en skadad katt som är totalt livrädd för sin tratt men vägrar låta sitt bandage vara när tratten åker av. Ska köpa en body istället, men vilken storlek lämpar sig bäst? Katten ifråga väger kring 3,5 kg.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Var på kroppen finns skadan/såret?
Sajtvärd Katter iFokus
På ena baktassen, så tanken är att tråckla ihop bodyn med en strumpa.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Hm, knepigt… men själva bodyn kanske du också kan fixa själv genom att klippa av ärmen på en långärmad tröja i bomullstrikå och klippa hål för benen.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har lite ont om kläder som passar för ändamålet tyvärr. Lyckades googla mig till att minsta storleken på body borde passa nu dock så jag får dra iväg och handla imorrn :)
Jag brukar alltid ta ett vanligt katthalsband och trä tratten på. Har inte haft en katt hittills som inte lyckats ta av sig tratten när den varit knyten med det där snöret man får hos veterinären.

Att tratten sitter fast gör ju inte katten mindre panikslagen.
TS katt får ju panik av tratten.
Stolt ägare till tre La permer
OK, vet dock inte om en body är en så bra lösning, om hon verkligen vill åt såret kommer hon att försöka tugga sönder den också, precis som hon gör med bandaget. Du får ha koll på henne, lycka till!
#5 Bandaget som höll fast tratten hade jag redan ersatt med en sele i hopp om att nånting som kan sitta lite lösare skulle underlätta. Det hjälpte tyvärr inte.
Tog av tratten en stund före läggdags och Göte skötte sig så bra att jag lät den vara av under natten - han slickar gärna på bandaget och är uppenbart störd av det, men inte så att han sliter i det och nu på morgonen (nåja :P) så sitter det kvar. Fortsätter han som nu så slipper han både body och tratt, återstår dock att se om jag kan bandagera bra nog för att det ska vara möjligt.
Baby "strumpbyxor " som man klipper till så katten kan gå på toaletten och hål för tassarna.
Göte fick en modifierad body igår, med hål för baken och det som återstår håller fast strumpan som skyddar bandaget. Han är inte glad men han slipper tratten iaf 😃 Nu återstår bara att läkningen ska gå fint så han slipper bandaget också.