Veterinär kostnad?
Hej! Har en katt som ska till veterinären idag då han har fått ett sår på huvet som inte vill läka. Men han har dessutom fått tovor på hela magen som måste rakas bort? Vad kan allt som allt tänkas gå på? Undersökning, behandling + rakning på det? Jag ska till en privat veterinär som jobbar ensam hemma på gården om det har någon betydelse?
Hej hej :) Jag vet inte vad det kan kosta men det brukar vara billigare att åka till en sådan som du åker till. Lycka till och uppdatera gärna om hur det gått 👍
Priserna kan variera kolossalt beroende på vilken veterinär man går till så det är omöjligt att säga. En tumregel är dock ju mindre veterinärpraktik desto rimligare pris. Veterinären som du beskriver låter som en sådan som en sådan som tar humana priser, tror inte att du behöver lägga över tusen spänn i. a. f. 🙂
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Det visade sig att katten fått hudallergi av sitt foder. Så det blev en kortison spruta men vetrenären ville avvakta med att raka han. Så allt gick på 580kr vilket jag tycker är ett rimligt pris.
Skaffa en veterinärvårdsförsäkring! Den här gången hade du tur, men nästa gång kan det bli betydligt dyrare och vård som kräver mer resurser än vad man har hemma på en gård.
Sajtvärd Katter iFokus
Katten är försäkrad så det är ingen fara. Veterinären jag var till har ett eget hus på gården där hon har sin klinik, så det är ingen "källar-hobby-veterinär" men hon är betydligt billigare då hon håller till ute på landet (ca 5 mil från stan).
Skicka in en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag. Det kan göra att det blir billigare nästa gång.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#3 tja 580kr för en spruta kortison tyckte jag lät dyrt.
Om de var foderallergi vad fick du för order om att ge för foder då du inte kan fortsätta med de du ger nu.
Jag tyckte att det lät billigt ändå. När vi har gått på utredning med våra katter, där de ska ta prover att skicka till labb har det gått på säkert uppemot 1500kr…
7# för både undersökning och spruta tyckte jag att det var billigt, så evidensia skulle ta runt 700kr för att kolla på han och sedan skulle sprutan kostat betydligt mer. Jag fick order om att byta foder till Hill's Z/D och om 2 veckor ska jag tillbaka me dhan och se hur hans kropp svarat på kortisonsprutan. Sedan blir det en massa hudtester för att komma fram till vad det är han är allergisk emot (men misstänker att det är fågel protein han inte tål)
Jag tycker helt klart att det låter som vettigt pris! Vi for nyligen till veterinären på akuttid under jour (efter fem på eftermiddagen, dagen innan julafton…) och kom ut därifrån ca 3000kr fattigare, men då ingick undersökningen, akutavgift, blodprov, ultraljud och uppvätskning (uttorkad matvägrande katt). Eftersom allt kostar dubbelt på jourtid så gick blodproven på 400 och ultraljudet på 1600. Besök och uppvätskning ungefär 1000 totalt. Inne i stan på djursjukhuset hade det troligen gått på minst det dubbla (de kan konsten att ta betalt, rejält!)
Vi går numera hos en liten mottagning i en mindre stad. Mycket trevligare, betydligt bättre på att hantera katter och med vettiga priser. Vi kommer dock få tillbaka en del pengar eftersom försäkringsbolaget inte kunde direktreglera, så det blir bara självrisken på kring 1700 eller något sådant (har inte siffrorna i huvuddet nu).
# 9 Var det långtidsverkande kortison? Det finns olika foder då fågel inte är ett enhetligt protein och fisk är mycket vanligt vid allergi. Kyckling är det vanligaste proteinet i kattfoder som inte är för allergiska katter. Och det orsakar ofta allergier.
#9 vill du "spara" pengar så brukar man köra strikt allergifoder i 8v dvs inte något annat att äta tex skinka, räkor, rester, möss mm Sedan kan man de gamla fodret för att se om det ger reaktion. Hudskrap är inget tillförlitligt allergitest på katt.
Vilket foder gav du innan allergifodret?
#12 TS skrev ju att katten ska äta Hill's z/d som ju är ett allergifoder… Antar att kortisonet gav för att underlätta initialt för katten.
T.S får gärna var på min fråga själv.