Hur ge tablett?
Min katt är sjuk och behöver äta medicin, 1 tablett/dag, dock får tabletten INTE krossas över maten.
funderar på att ge den i en klick bredbar leverpastej, någon som provat det? andra tips tack?
Jag har aldrig lyckats lura i mina katter tabletter via något gott.
Jag brukar sätta mig på knä på golvet och låser fast katten mellan benen så att han är vänd ifrån mig.. Öppnar hans mun och pillar snabbt ner tabletten i svalget. Stryker katten flera gånger över halsen så att sväljreflexerna aktiveras.
/Maria
Jag brukar köra överraskningsmetoden, luta mig över katten och bara öppna gapet och sticka in tabletten, stänga munnen och stryka lite på halsen för att stimulera sväljreflexen. Det går så snabbt och stressfritt att katten knappt hinner uppfatta vad som hände.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag brukar sätta katterna i knäet, öppna munnen och lägga tabletten långt in. Håller igen munnen, lutar huvudet lite uppåt och smeker halsen en stund,så brukar de svälja :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hållet ett grepp med vänster hand över kattens huvud och pressar upp käkarna och stoppar in ett finger på sidan så munnen inte kan stängas. Då mina katter är finurliga på att spotta ut tabletter, så petar jag in tabletten så långt det går och sedan häller jag några droppar vatten längst bak i gommen med en tesked, då åker tabletten ner av farten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1-#4 problemet med "köra-in-i-munnen-metoden" gör att han blir skygg för mig (fd "vild katt") och orsakar stress, och då han ska äta medicin pga urinproblem så är stressen inte alls bra då det kan förvärra urinproblemen :(
#5 Min ene katt är hittekatt och fortfarande väldigt skygg men som #2 skriver så gör man det hela ganska snabbt så att det blir ett överraskningsmoment.
Det kanske funkar jättebra med pillret inlindat i godis för din katt. Du får pröva dig fram.
/Maria
#6 senaste tablett behandlingen fick vi avsluta efter 1 vecka då det inte gick att komma nära katten, han fick panik så fort jag kollade på och honom och flydde fältet, tog 2 veckor för honom att bli sitt vanliga gosiga jag igen, han är jätte känslig, :/
Så vi har gjort så att vi smulat medicinen över godis mat och gett, och det har funkar, men med denna medicin kan vi inte göra så :(
Gillar skyggisen smör? Gör han det kan du ge en pytteliten klick med smör först och sen "trycka ner" en större klick smör som tabletten ligger gömd i.
Våra katter går det inte heller att ge hela tabletter. Hanen lärde sej snabbt i somras när han åkte på två klokapselbrott och en stor operation i käken i somras, att mina händer inte är riktigt pålitliga. Tack o lov kunde vi krossa tabletterna och blanda ut i maten och resten av medicinerna var i flytande form.
Min förra skyggis var jag tvungen att försöka lura med smörklickar också. Det gick sådär….
Kanske överrasknings- eller luring-metoder tillsammans med "tablettgivare" (har bara sett dom på apotek, aldrig provat själv) kan va ett alternativ?
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Har du lyssnat med veterinären om det finns alternativa mediciner (i flytande form t ex) eller annat som kan blandas ner i mat eller dylikt?
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#8 tack för tipset, ska prova smör :)
Veterinären vet om problemet men tyvärr finns inget alt, men han behöver bara få på medicinen ett period, om allt går som det ska kommer vi sedan kunna göra ett behandling som ger permanent effekt och då är katten förhoppningsvis helt frisk efter det :)
Vi ger vår katt tablett 2 gånger/dag. Jag kollade på youtube på hur andra gör, lättare än att läsa. Det fungerar mycket bra, han lärde sig väldigt snabbt. Det viktigaste tipset som jag kan ge är att hålla huvudet ganska rakt uppåt (alltså vinkla det långt bakåt) för då liksom "faller munnen upp" lite av sig självt. Sedan får han alltid beröm och mat efteråt. (Eftersom vi ger 2x dag så får han en tablett till frukosten och en till middagen.
#11 jag vet hur man ger tabletter till katt snabbt, aldrig vart några problem med dem andra katterna, problemet är dock att denna katt mår så dåligt att hela situationen och blir skygg :/
Min katt har nyligen fått diagnosen giftstruma och behöver äta 1 tablett om dagen resten av sitt liv. Provade gömma tabletten i maten men det gick inte! Så jag öppnar munnen petar in tabletten långt ner och belönar henne varje gång med god mat direkt efteråt. Nu kommer hon alltid upp till mig för tablett och god mat. Tar bara en sekund att peta ner tabletten försiktigt. Jag ser alltid till att placera katten så att det är en vägg på ena sidan om henne, så hon inte kan sticka lika lätt.
Ett bra klipp om någon annan läser tråden och undrar :)
https://www.youtube.com/watch?v=aWlpsTh6ddk
Använder du feliway eller liknande? Kanske kan minska stressen mellan gångerna?
#14 jepp, har feliway :)
Har en kompis som just nu behandlar sin katt för struma. Hon blöter upp kattgodis (vet inte vilken sort, men det får ligga i blöt ett tag), och när det mjuknat så trycker hon in tabletten så den kommer in i kattgodisbiten. Det fungerar visst hyfsat att ge på det sättet, med den katten. Hon serverar då ett mindre antal kattgodis-bitar (ca 3 st), varav tabletten är gömd i den ena. Men det är ju svårt att garantera att tabletten sväljs hel, tänker jag, för katter tuggar ju ofta lite på kattgodis/torrfoder.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tryckte ner det i sånadär godis-sticks som säljs överallt. Men det var en rätt liten tablett.
I wish I could write as mysterious as a cat

Vi använder multivitamin pasta i tub vilket katterna älskar, lätt att stoppa i pillet i. https://www.kattkompaniet.nu/kattgodis-kattgras/multivitamin-gimpet-100g?externalsearch=1
Liten smörklick har fungerat för oss också.