Smustigt könsorgan
Hej! Min hanekatt på 10 månader är alltid smutsig i sitt könsorgan, det är allt något svart eller smuts som täcker de och de syns tydligen eftersom han själv är en helvit katt med rosafärgad könsorgan. Är detta farlig eller vad kan de bero på?
Kan nämna även att när han brukar släpp sig så är det verkligen extremt har aldrig upplevt så hemskt när en katt han släpp sig innan. Haft andra katter innan och aldrig haft något sånt problem med dem.
Kan även säga vad jag har trott och de är att han blir könsmogen men just nu är jag osäker och därför frågar er:)
Är han inte kastrerad ännu?
/Maria
försvinner det svarta om du tvättar bort de?
Fisen den högljutt är det mest troligt fodret, vad ger du den att äta?
Nej han är inte kastrerad.
De försvinner inte försökt ett par gånger, nej de fiser utan något ljud. Han äter normal torrfoder från Sheba och kan hända några gånger i veckan sång "kött foder" eller vad man ska kalla de med köttbitar med sås i små påsar också från sheba märket.
Varför har du inte kastrerat honom? Man rekommenderar kastrering 6mån, ibland även tidigare.
Beror antagligen på fodret ja, om han inte har magproblem. Han kan vara känslig mot något i maten, har du frågat vetrinären?
Tror inte Sheba har något torrfoder? Hittar inte. Men typ allt torrfoder man hittar på vanliga matbutiker är skit, fulla med socker och spannmål.
Försöka att fasa över till spannmålsfri blötmat och se om det hjälper. Sheba har två sorter som är spannmålsfria. Jag skulle rekommendera Mjaus blötmat, de innehåller 100% kött.
I wish I could write as mysterious as a cat
Kastrera honom annars kommer han kissa överallt och vråla. Sedan händer de att de går ner i vikt med när de är fertila och mår allmänt dåligt,
Är det runt snoppen han ser smutsig ut är det förmodligen hormonbetingat eftersom han är på god väg att bli könsmogen. Vid 10 månader är det hög tid för kastrering om du vill slippa de besvär det innebär att ha en fertil hankatt och bespara katten de besvär det innebär att vara en fertil hankatt.
Fisarna (om det luktar prutt) beror på fodret. Luktar det något annat fränt kan det vara analsäckarna.
Sajtvärd Katter iFokus
Funderar mycket på att kastare honom just nu, någon som vet bra kliniker att kastera hankatt på i Göteborg som ni skulle rekommendera?
#7 Hankattskastering är ett väldigt enkelt och litet ingrepp så det kan du låta vilken veterinär som helst göra.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag tycker västra Djursjukhuset är bra men som #8 skriver så är det ett enkelt ingrepp så du kan mer eller mindre ta den som har tid först för jag tycker du ska göra det snarast.
/Maria