Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2037 ggr
mimbus
2016-01-02 17:40
0

Hjärtscanning!

Jag undrar hur vanligt det är att uppfödare av helig birma låter hjärtscanna sina katter?

OberonsMatte
2016-01-02 18:16
0

Det finns inget särskilt hälsoprogram för Helig Birma inom Sverak, dvs inga tester som man måste göra, men eftersom t.ex. HCM är den vanligaste hjärtsjukdomen hos katt är det vanligt att uppfödare (av alla raser) väljer att  testa sina avelsdjur för detta. Vilka tester som Birmasällskapet rekommenderar kan man läsa här: http://www.birma.se/avel/avelspolicy.htm

Sajtvärd Katter iFokus

mimbus
2016-01-02 18:50
0

Kan man se på kattens stamtavla om föräldrarna är hjärttestade, eller ska man fråga uppfödaren?

OberonsMatte
2016-01-02 19:04
0

#2 Det är bara när Sverak har ett hälsoprogram för rasen som man kan se tester i Sveraks stamboksregister (FindUs). De uppfödare som har en hemsida brukar skriva där vilka tester som gjorts, men undrar du är det nog bäst att fråga uppfödaren själv.

Hjärtscanning är dock ingen garanti mot hjärtsjukdomar. En del utvecklar inte sin sjukdom förrän senare i livet och långt efter sin avelsperiod. Birmasällskapet skriver:

"Scanning med ultraljud bör göras runt 1-års ålder eller absolut före första parningen. Därefter bör scanning ske årligen så länge djuret är fertilt och ytterligare en gång när djuret har blivit kastrat efter 8 års ålder.  Det finns katter som utvecklar RCM sent i livet och då har de redan hunnit gå i aveln."

Här kan du läsa mer: http://www.birma.se/halsa/halsoprogram-hjarta.htm

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
2016-01-02 19:05
2

Du kan söka på pawpeds, där syns alla som  scannar innanför programmet

https://pawpeds.com/

mimbus
2016-01-02 21:10
0

Ursäkta en kanske dum fråga, men om man hittar sin katts föräldrar på den sidan är de då hjärtscannade? Jag fick bara upp min katts mammas stamtavla, men är hon hjärtkollad i och med att hon finns på sidan?

annzoo
2016-01-02 21:18
0

#5 står det ett [h] bakom hennes namn så tryck där så ser du om hon är bla HCM scannad..i min ras syns också pk-def resultat där.

mimbus
2016-01-02 21:26
0

Nej, där fanns inget (h). På en äldre släkting fanns det, och där stod normal. Men inte på mamman och pappan. Behöver man vara orolig?

OberonsMatte
2016-01-02 21:44
0

#7 Om man vet att individer med samma släktled drabbats av hjärtsjukdom är oron befogad, men inte annars. Finns ingen anledning att oroa sig över saker som man inte vet något om. Risken för ärftlig hjärtsjukdom är inte större för din katt än för alla andra katter med otestade föräldrar (huskatt som raskatt).

Som uppfödare måste man dock göra vad man kan för att förhindra att hjärtsjukdomar förs vidare.

Sajtvärd Katter iFokus

mimbus
2016-01-02 22:03
0

Går det att hjärtscanna sin egen katt och på så sätt få veta något om eventuella risker? Vad kostar en scanning?

annzoo
2016-01-02 22:09
0

#9 alla kan HCM scanna sina katter, på länken nedan hittar du vart scannarna som är ansluten finns: https://pawpeds.com/healthprogrammes/vetlist.html (går ner till sweden så ser du alla inom Sverige)

mimbus
2016-01-02 22:29
0

Okej, nu kommer flera dumma frågor:

1. Är vissa raser mer utsatta för hjärtfel än andra? I så fall, vilka?

2. OM man scannar sin katt och får veta att den har förhöjd risk för hjärtfel, finns det något att göra åt det då?

3. Scannar majoriteten av uppfödarna sina katter, eller hur vanligt är det?

mimbus
2016-01-03 09:53
0

*puffar*

[[pimey]]
2016-01-03 10:55
1

1. Ingen ras är mer utsatt än någon annan katt men vissa som tex Maine coon och ragdoll har ett hälsoprogram där hjärtundersökning ska göras innan parning 2. Min hona scannades om nyligen och fick nu veta att hon har hjärtfel i form av läkage och förtjockning men det är i mild grad och ingen medicinering behövs. Däremot vill dom att man återkommer mellan 6-12 månader efter undersökningen för att göra ett nytt ultraljud och se hur det utvecklar sig. Vissa saker kan man göra något åt andra inte. Vill tillägga att förra årets hjärtundersökning var hennes hjärta U.A 3. Raser som har det i hälsoprogram scannar vanligtvis. Andra menar på att det inte är någon mening då hjärtat kan vara friskt ena dagen men ändras dagen efter, att scanna ger inga garantier men du får veta hur det är just då. Som sagt min hona var frisk förra året och är nu sjuk så hon ska kastreras för det är inget man vill avla på. Hade jag inte scanna hade jag inte veta om hennes fel. Så för mig är det viktigt att scanna. Inom min ras scannar man vid 1,2,3 och 5 års ålder

OberonsMatte
2016-01-03 11:11
0

#11 Har dina tidigare katter drabbats av hjärtfel eller varför är du så orolig nu?

Sajtvärd Katter iFokus

mimbus
2016-01-03 11:30
0

Tack för era svar! Nej, jag har inte haft någon hjärtsjuk katt. Faktum är att jag först nyligen läste om hjärtscanning av katter, så jag har inte ens känt till att man gör detta. Ingenting jag frågade uppfödaren om heller. Men när jag började läsa om hjärtfel blev jag orolig. Har aldrig hört talas om detta bland katter (som sagt, jag är ny kattägare), och plötsligt fick jag intrycket att det är vanligt förekommande.

OberonsMatte
2016-01-03 11:53
0

#15 Eftersom hjärtscanning bara görs inom raskattavel kan man få för sig att hjärtsjukdomar är vanligare hos dessa raser än bland vanliga huskatter, men så är det inte. Hjärtscanning görs i ett försök att minska den allmänna risken för hjärtsjukdom hos eventuella avkommor, men inte ens det ger egentligen några garantier.

Hos de raser där man upptäckt förekomst av särskilda ärftliga sjukdomar finns dessa med i rasens hälsoprogram för att hejda att de förs vidare, men hos Birma finns inga sådana rasspecifika tester. Friska katter är dock alla seriösa uppfödares viktigaste mål och då är tester uttryck för uppfödarens engagemang och ansvarskänsla.

Sajtvärd Katter iFokus

mimbus
2016-01-03 11:59
0

Tack för ditt svar. Då tror du inte jag behöver vara orolig för min lilla "chokladnos"? Har ju aldrig haft raskatt förut, men har nu blivit så förälskad i den här lilla att inget får hända henne.

OberonsMatte
2016-01-03 12:35
2

#17 Jag kan känna igen mig i den oro man känner inför blotta tanken att något kan hända, men försök att tänka bort den oron och njut av livet med din lilla vän!

Vilka anlag katten har fått är det bara uppfödaren som kunnat påverka. Som kattägare kan man t.ex. göra följande för att öka chansen att katten ska få ett långt och friskt liv:

1. Skaffa en rejäl veterinärvårdsförsäkring som behåller ersättningstaket livet ut. Blir katten sjuk eller skadad är det en stor trygghet att vården iallafall inte måste begränsas av ekonomiska skäl.

2. Omvaccinera katten mot kattsnuva varje år och var tredje även mot kattpest.

3. Ägarregistrera id-märkningen i SKKs och Sveraks id-register. Låt kontaktuppgifterna vara synliga för den som söker på id-numret och glöm inte att ändra om du byter namn, adress eller telefonnummer.

4. Kastrera katten. Dräktighet och förlossning är visserligen naturligt, men även en stor hälsorisk. Fertilitet innebär även risk för t.ex. livmoderinflammation och juvertumörer.

Sajtvärd Katter iFokus

mimbus
2016-01-03 12:52
1

Tack snälla för ditt svar. Alla punkterna är uppfyllda!!! 🙂