Kal fläck bakom örat?
Upptäckte för någon dag sedan att min katt plötsligt har en liten kal fläck, kanske 1cm diameter, bakom ena örat. Har för mig att det betyder foderallergi, stämmer det? Hon äter Applaws kyckling torrfoder och Bozita kyckling blötmat… Vad tror ni? (Hon är 1½ år, kastrerad, beter sig som vanligt)
Nja, det kan vara en tillfällighet att pälsen råkat lossna om huden ser fin ut. Vid allergi är det oftast sårigt/skorpigt, så jag tycker inte att du behöver ändra något i matinnehållet ännu.
Sajtvärd Katter iFokus
De kan få kala fläckar på magen vid allergi (för att de tvättar bort pälsen), annars blir det som #1 skriver ofta sår, skorpor, rodnad och blåmärken vid öronen och runt munnen, iaf på min allergiska katt. Så du behöver nog inte oroa dig. 🙂
Jaså! Vad skönt att höra, tack!😃Huden ser kanske lite torr men fin ut. Då avvaktar jag och hoppas det växer tillbaka?
Ibland kan kala fläckar kring öronen vara ett tecken på öronskabb.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vill inte skrämma upp dig, men när min katt fick en kal, lite torr fläck av samma storlek var det ringorm. Är glad att jag inte väntade längre med att kolla upp det, då ringorm kan sprida sig snabbt. Förhoppningsvis är det inte ringorm för din del, men det kan vara en god idé att kolla upp det hos veterinär för säkerhets skull.
Jag håller med dem som rekommenderar dig att tala med en veterinär. Skulle det vara ringorm så kan det smitta till människor. Nu tror jag snarare att du skall byta en del av maten du ger, en del katter är känsliga för kyckling och det verkar som om all mat du ger innehåller kyckling. Mitt råd är att du byter ut en del mot mat som inte innehåller så mycket protein. Mina katter får omväxlande fisk-oxkött- kycklingfoder plus Royal Canin Sensible som håller deras magar i god form. Du kan ju testa att byta ut något. Lycka till!
Hej på er! God jul! Oj jag trodde jag hade svarat något här!
Den kala fläcken har växt igen och det ser fint ut.
Nu kanske jag bara är nojig men jag undrar om det inte är nånting fel ändå… Tycker att hon fällt väldigt mycket och att min andra katt har fått väldigt livlös päls och jättemånga småtovor (eller är det bara vinterpälsen??). Undrar om de kan ha mask? Eller ringorm usch. Vad säger ni? Ska jag köpa prover för det? Har inte sett dem klia sig något särskilt och jag har inte fått något utslag eller så. Kontakta veterinär? Finns det någon bra online eller sjukvårdsupplysning? Vet inte om jag bara inbillar mig något 🤦♂️
Så här års blir många innekatter lite "skruttiga i pälsen". Min korthåriga katt fäller mycket just nu, och mer lär det bli inom kort. Den semilånghåriga ser ut så att bara en matte kan älska henne 😉. Den semilånghåriga fäller massor, pälsen ser trist ut och hon får lättare tovor spec. i början av fällningsperioden. Av erfarenhet vet jag att det blir så här varje år (med start ungefär när elementen slås på inför vintern), och att det snart blir vår och nya fina välmående pälsar. Hoppas det är likadant för dina katter!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Om katten slickar sig på magen så har det oftast med urinblåsan att göra har jag av erfarenhet fått lära mig.