Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1356 ggr
Annisen
0

Chippa och tatuera?

Hade inte hört om det här med att tatuera fören jag började hänga här.. Hur funkar det? (hur ser det ut? Vart gör man det? Vad kostar det?)

Och vad kostar en chippmärkning? På ett ungefär naturligtvis.

Pia
0

Det var verkligen evigheter sedan jag tatuerade en katt, minns inte alls vad det kostade, gjorde det i samband med kastrering då sövning krävs. De stämplar/färgar in ett nummer i örat.

Tyvärr blir det ofta extremt dålig kvalitet på tatueringen, fördelen är att det syns att det är en märkt katt även utan avläsningsmaskin - som man behöver för ID-chip. Om katten skulle springa bort.

Att chippa en katt är enklare, kostar runt 2-300 kr, beroende på var man bor osv. IDchip i nacken, brukar inte alls uppskattas av kattungar, men vuxna katter reagerar vanligtvis inte.

Både tatuering och chipning görs av veterinär. Chip kan man även få hos certifierade "chippare", vet en del kattuppfödare som gått utbildning i det.

Falanna
0

Fördelen med öronmärkning är att vem som helst kan se märkningen. Hittar man en öronmärkt katt så är katten registrerad i Svenska Kennelklubbens ägarregister där vem som helst kan gå in och söka på märkningsnumret. Nackdelen är som Pia säger att märkningen försvagas med tiden. Är kattens öron svarta så syns inte färgen alls.

Idag kan man registrera sin katt hos Smart Safety. Katten får då sitt registreringsnummer tryckt på en bricka att hänga i halsbandet. Läs mer här: http://smartsafety.se/kampanj/kattregistret/

Nackdelen med den metoden är om katten tappar ID-brickan men du som ägare har ju ändå ett registreringsbevis.

kemikal
0

Tillägger att en chipmärkt katt också ska vara registrerad i SKK, men då behöver man en chipavläsare för att få reda på numret. Man måste dessutom som kattägare i båda fallen se till att skicka in uppgifterna till SKK:s register (blankett fås från veterinären då man märkt katten).

ferretgirl
0

Jag får snart en mis, kanske rent av 2. Dessa kommer att chipas och vaccineras oavsett vad dom tycker om det. Har själv illrar som är chipade, föder upp valpar, och chip och vaccinering ingår i priset för valpen. Och en illervalp är så mycket mindre än vad en kattkälling är, så för min del blir det inga problem att handtera källingen under själva chipningen. En valp blir chipad vid ca 9 veckors ålder, dvs en vecka ungefär innan den nya familjen hämtar sin valp.