Foder vid allergi
En av katterna har fått foderallergi. Han har ätit Mjau och Bozita blötmat. Någon som vet ett bra foder (blötmat eller torrfoder) som är extra bra vid allergier?

Vad exakt är det han är allergisk mot? Lättare att rekommendera ett foder om man vet vad det inte får innehålla.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Säger som #1, första steget är att ta reda på vad han är allergisk emot. Har för mig att Mjau oh Bozita innehåller kyckling, nöt och griskött i samtliga smaker, men är inte helt säker. Om du ska utesluta alla de djurslagen finns det nog inget färdigfoder kvar..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Finns ju olika hypoallergenic-foder som väldigt sällan ska ge allergiska reaktioner. Se t.ex. här från Royal Canin. Vet att Hills också har en variant, och det finns säkert fler märken som också har hypoallergenic-foder. Det är dock rätt dyrt, men finns både som torr- och blötfoder om jag minns rätt.
Har du gjort en uteslutningsperiod på minst 8 veckor där han enbart fick äta en proteinkälla som han inte ätit förr (eller hypoallergenic), för att fastställa att det verkligen är allergi? Isåfall borde du ju kunna fortsätta med det fodret han fick under uteslutningsperioden, och ev testa dig fram med olika proteinkällor - en åt gången - för att se vad han tål och inte tål, och sedan välja foder utifrån det.
Jameswelbeloved blötmat ger jag vår ena som är känslig mot kyckling :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Enligt vår veterinär så är det inte ovanligt att katter är allergiska mot just kyckling. Vår ena ragdoll är allergisk mot detta, och det enda foder som är garanterat kycklingfritt är James Wellbeloved som finns om blötmat med kalkon eller lamm som proteinkälla. Det finns inte att köpa i vanliga matbutiker eller zooaffärer så jag får skicka efter till VetZoo (kanske finns på fler ställen på nätet) . Det är ju inte billigt, men måste man så måste man. Problemet är bara om katten plötsligt börjar tröttna på smakerna! Då finns det inte mycket annat att tillgå. (Finns det något?) De förslag jag fått på detta forum har fallit när jag börjat undersöka ordentligt vad fodren verkligen innehållit. Kyckling ingår som utfyllnad i praktiskt taget varenda foder. Jag skulle tro att de små metallburkar Hill´s i patéform som finns att köpa på veterinärstationer är ännu dyrare än James Wellbeloveds påsar. Min kisse vägrar dessutom att äta annan blötmat än den som finns med sås, så patéer är det ingen idé att jag kommer med!
#5 Arkenzoo (fd grizzlyzoobutiker) fanns jw blötmat, där köpte jag ibland.
Kolla zooplus! De har bra priser :)
Kyckling är supersvårt att hitta utan :(