Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1855 ggr
[Saga SilverTass]
0

MUSH B.A.R.F. Vaisto® Cat

Hej på er och tack på förhand. Jag utfodrar med 1 pack Bozita blötmat per katt  och dag och jag undrar om någon kunnig kattägare kan ge mej råd om hur mycket av

MUSH B.A.R.F. Vaisto® Cat

som jag ska ge istället för en pack 370 g Bozita blötmat.

Eftersom Barf är det nyttigast för mina fyrbenta sötnosar så skulle jag vilja byta till det nu när det finns färdigt för katter.

De äter redan råa kycklingvingar 2 ggr per vecka så rått ska nog inte bli något problem. De är mellan 2 och 4 år gamla kastrerade med lagom hull. 

Jag undrar också om jag kan utöka till en kycklingvinge per dag och katt utöver Mush B.A.R.F.Vasito Cat utan att det blir problem näringsmässigt eller om jag ska fortsätta med 2 per vecka?

Therese
1

Det borde stå på förpackningen hur mycket de ska ha, men man brukar säga 2-5 % av deras vikt om dagen :) Angående benen kan jag inte svara på då jag inte vet hur fodret ser ut riktigt  :)

Leritza
0

Beror på vikt och aktivitet på katten men för en normalstor (4kg) katt är rekommendation 4Bullar per dag. Kycklingvingar skulle jag testa och se hur magen reagerar så länge de inte bli hårda i magen så bör det inte vara nått problem med dagligen även om det inte behövs

[Saga SilverTass]
0

Tack för snabba svar.

Kycklingvingar ger jag för tändernas skull och jag skulle vilja ge mer om det inte förändrar det % näringsbehovet.

Många anser att jag ger för mycket Bozita en pack 370 g per katt men eftersom de inte är tjocka eller ens mulliga så tror jag att de behöver det. De väger tillsammans i genomsnitt 4 kg per katt. Jag vet inte vad som är normalt med hur mycket de rör sig men de sover ganska mycket och busar med varandra ock tokkelar underbart med både mej och varandra. De har klösträd att klättra i och massor av grejor när de vill.

Jag letar efter innehålsförteckning här på nätet på B.A.R.F.Vasito Cat eftersom jag vill hålla samma kalorimängd som de har på sin Bozita men jag kan inte hitta kaloriantalet per bulle.

Mängd Bozita de äter är ca 1100 KJ. Så de borde antagligen äta den KJ-mänmgden även i BARF antar jag eftersom rekomenderad mängd inte gäller för mina sötnosar

[HundochKatt]
1

Det är lite skillnad på blötmat och Barf. Barf behöver man oftast mindre av än blötmat. Generellt säger man en bulle/kg katt (Mush Vaisto Cat) och dag så utgå från det och justera uppåt eller nedåt efter individen.

En hel kycklingvinge per dag, tycker jag låter lite väl mycket. Det blir så mycket som katten missar om den blir mätt på bara vingen. Men du kan ju dela på vingarna och ge en liten bit varje dag istället. Säg att du delar kanske på 3 vingar i veckan, så blir det mer lagom bit varje dag.

[Saga SilverTass]
0

Ja det låter bra att dela på kycklingvingen. Då blir det en halv per dag istället. Men en bulle B.A.R.F.Vasito Cat per katt och dag låter väldigt lite.

[HundochKatt]
0

Per kilo katt och dag, skrev jag.  Alltså, väger katten 4 kilo så ska den ha 4 bullar. 🙂

[Saga SilverTass]
0

Okej då är jag med. 4 bullar och en halv kycklingvinge per dag. Och sen justera efter det. det låter bra. Tack.🐱

[Saga SilverTass]
0

Nu har vi provat B.A.R.F.Vasito Cat . 

5 st bullar gick raskt ner per katt plus en halv Bozita och en halv kycklingvinge. Mer hade det blivit om jag inte stoppat. 

De väckte mej på natten (vilket de aldrig gör annars), de var hungriga så jag hällde upp en Bozita till dem. 

Är det så i början att de äter så mycket? De brukar äta en pack Bozita per katt och dag plus kycklingvinge.

De är normalviktiga 4 kilos kastrerade mellan 2 och 4 år gamla innekatter och de har inte mask.

Någon som vet om det är vanligt att de äter så mycket till en början?

Silvestris
0

Det är inte ovanligt att katter som precis börjat BARFas vräker i sig av maten. Många blir väldigt pepp på BARF och kan äta till synes hur mycket som helst, men det beteendet brukar lägga sig efter ett tag.

[Saga SilverTass]
0

Tack för snabbt svar. Vad bra att det är vanligt med matvrak till en början och att det lägger sig efter ett tag. 

Jag kommer nu att ge dem bara varsin bulle i taget och vänta ett tag tills nästa.

[Saga SilverTass]
0

Nu är jag här igen med en ny fråga om denna mat.

Mina katter vill inte dricka vatten men med 370g Bozita per dag så har de fått sitt vätskebehov tillgodosett ändå. Men nu när de bara ska äta 100 g Mush B.A.R.F.Vasito Cat per dag då borde de ju bli uttorkade. 

Jag känner mej lite orolig över deras vätskebalans nu. Jag har provat att blanda ut nötblod i vatten men de vill inte dricka vatten. Jag har vattenfontän men de dricker inte vad jag än gör.

[HundochKatt]
0

Det är ingen fara. Med Barfmat så brukar de dricka mindre och en stor del av vätskebehovet blir tillgodosett genom maten. Men du kan hälla på en skvätt vatten vid varje måltid, på maten alltså.

[Saga SilverTass]
0

Men de drack inte med blötmat heller. Däremot innehöll 370 g Bozita blötmat mycket mer vätska än 100 g Barf. Vad jag läst mej till så behöver de 2 dl vätska per dygn. 

Jag måste ge dem bullarna från min hand annars skulle någon hinna äta upp allt innan de andra hunnit ens ta en tugga. De äter olika fort. 

Kanske jag kan mixa en paket Bozita med 5dl vatten och ge som kvällsmat utöver Barfen? Det skulle kanske kunna fungera, vad tror ni?  Jag är orolig för urinsten på mina kastrerade hanar.