Fläck på nosen
Hallå! Min katt har fått en stor svart prick på sidan nosen (Se bild). Dök upp för ett par dagar sedan från ingenstans och jag har ingen aning om vad det kan vara. Hon verkar inte besväras av det. Undrar ifall det är någon är som har varit stött på liknande och vet vad det kan vara? Värt att nämna är att hon är både ute och innekatt. Tacksam för svar :)
ljummet vatten, bomullstuss och håll emot så ser du om det släpper.
Vita katter kan få snorkråkor som blir svarta och sätter sig runt nosen på det där viset. ^^ Och just för att de är vita så syns det (precis som snor hos tamråttor är ljust rosa så man tror att de blöder näsblod första gången man ser det då snoret oxiderar och blir rött, och hos katter verkar det bli grått/svart i min erfarenhet)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
http://www.djurcancer.se/9449/Orsaker
Jag tycker att du ska rådfråga veterinär ❤️
Kan det inte vara så att det är pigmentförändringar?
Jag hade en katt som var röd och vit som fick en "prickigare" nos när han blev äldre och veterinären sa att det var vanligt.
/Maria
Eftersom det tydligen dök upp så plötsligt och bara för några dagar sedan har jag lite svårt att tro att det skulle röra sig om pigmentförändring eller cancer.
Prova som sagt att tvätta lite med en blöt bomullstuss för att se om det går att tvätta bort. Kanske kan det även vara en sårskorpa som blivit svart av torkat blod?
Sajtvärd Katter iFokus
Min ljusa katt får såna där dabbar då och då - täckt om det vore cancer men säger som #4, det borde inte gå så fort. Men håll koll. Det går säkert bort med en bomullstuss.
Våran ljusa kisse hade liknande prick ett tag. Försvann med lite försiktigt gnuggande med ljummet vatten och bomullstuss.
Not your mom, not your milk.
Ser ut som torkat snor. Min ena birma får det på båda sidor om nosen. Skrapar bort lite med en nagel och det lossnar lätt.
#7 min ljusa katta hon avskydde när man skrapa med nageln, så fick blöta ^^ Det vart inte heller helt populärt men bättre än första alternativet tyckte hon ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Hej! Min katt hade likande. Det var en stor pormask skulle man kunna säga, grov talgproduktion. Jag försökte tvätta bort den, men lyckades inte. Ville inte heller peta med nått instrument, eftersom jag trodde det var cancer kanske. Jag bokade veterinär och han tvättade rent det med en liten pinne. Han såg direkt att det var talg. Jag kan säga att dessa 500:- var det värt, jag hade inte kunnat göra annat. Jag vart så lättad oxå. Jag bytte foder och nu har inte haft mera sånt. så får du inte bort det, boka veterinär. Lycka till.