Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1113 ggr
[Tibonnanj]
2015-12-01 18:35
2

Adoptera katt

Jag och min sambo har skickat in intresseanmälan för att adoptera 2st katter från ett katthem/förening. Jag har haft katt hela mitt liv till för ca 3 år sedan då vi va tvungna att avliva den brittiska korthårskillen jag växt upp med (han blev 16 år) efter det flyttade jag till egen lägenhet och hade tamråttor, då jag inte fick ha lösa djur för hyresvärden men nu har jag flyttat till större lägenhet tillsammans med min pojkvän och katter kan äntligen bli en del av mitt liv igen.

Det är första gången jag adopterar ett djur och min sambo har aldrig ägt ett djur. Jag vill gärna läsa om era historier, ni som adopterat katt. Både bra och dåligt. Tips och idéer, allt!

Tjeja
2015-12-01 18:41
2

Har du sett sidan "kattstatus.se" ? 😃

Vill bara tipsa då jag själv gillar sidan jättemycket! 

Där finns massor med bra artiklar inför att adoptera katt, samlad info och tips från andra som också har adopterat och fixat iordning för sina kissar! Klickar man på artiklarna kommer dem  upp med bilder och annat att läsa.

Passa på att bläddra runt bland artiklarna där! Tror du kommer hitta många både roliga och intressanta saker så väl som bra tips!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vendelay
2015-12-01 18:48
3

Min sambo och jag adopterade två katter från Stockholms Katthem för ca 1,5 år sedan. Han fastnade direkt för honan och jag blev ganska tveksam eftersom hon var en så kallad "skyggis" och de kom från ett misärhem och hade varit vildkatter ett bra tag. Vi bad volontärerna om massor med råd och bestämde oss för att adoptera dem. Det har gått jättebra! Det är fantastiskt att se hur hon vågar mer och mer varje dag. Första gången hon kom fram självmant för att bli klappad blev jag alldeles tårögd. Hanen var ganska gosig redan från början så det underlättade ju för henne att ha en social kompis.

Det du behöver tänka på är att ge dem mycket tid. Vissa katter kan gömma sig i ett halvår innan de kommer fram och det tycker jag att en måste vara villig att ge dem. På katthemmets hemsida finns massor med bra tips som jag rekommenderar att du läser, exempelvis Tänk efter före.

Tveka inte att skriva om du skulle undra något och stort lycka till! Att adoptera ett djur är bland det bästa en kan göra 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tibonnanj]
2015-12-01 18:58
0

Till Tjeja: Tack! jag ska kolla in sidan nu :D

Till vendelay: Tack för svaret :)  Jag har funderat mycket på om vi skulle få en skyggis. Jag har dåligt tålamod men min sambo skulle kunna vänta i tusen år på något bra. Men jag va katt vakt åt en riktigt skygg katt, han va verkligen livrädd för alla människor föutom sina ägare som han tolererade men bara att bli inlyft i transporturen. Men det tog 2 dagar så vågade han sitta bredvid mig i soffan ( 1,5 meter mellan oss) men för honom var det lek som bröt isen, en papperstuss fastknuten i ett snöre. Jag hoppas att det är nyckeln för många katter. Men får vi en skyggis hoppas jag att den ena inte är lika skygg, som den va för er.

tack igen för att du delade med dig :)

vendelay
2015-12-01 19:00
0

#3 Ni får väl träffa katterna innan ni adopterar dem?

[Tibonnanj]
2015-12-01 19:08
0

En kompis har adopterat från samma förening och hon fick träffa katterna 2ggr innan de tog hem dom. Så ja, vi får nog träffa dom. Men vi har inte hört från föreningen än.

vendelay
2015-12-01 19:17
1

Bra, det är viktigt. Vi träffade våra fyra gånger innan vi fick adoptera dem.

Maria
2015-12-01 19:25
1

Denna julen så har vi haft vår adopterade katt Lakritz i två år. Vi fick adoptera en katt bara för att vi redan hade en annars hade vi fått adoptera två.

Här kommer en länk om honom.🙂

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/52adbe8dce12c43a6500063f-lakritz-har-kommit?participating-1

/Maria