Bortsprungen katt
Trodde aldrig jag skulle behöva skriva ett sådant här inlägg. Nu gäller det inte min katt men berörs ändå när jag ser hur orolig matte är över att hennes älskling är borta.
Har någon något tips om vad Matte/vi andra kan göra ytterligare än att kontakta polis, fråga runt bland grannar/närboende, sätta upp lappar, skicka ut efterlysningar i facebook grupper som i närområden.
Vad vi skulle behöva få veta är om det är en innekatt som kommit ut av misstag eller en van utekatt som inte kommit hem som den brukar, om katten är kastrerad o s v.
Van utekatt: Sökfrågan är då: Vad hindrar katten från att komma hem. Lägg fokus på att kolla om katten har blivit instängd någonstans av misstag. Det är mkt, mkt vanligt och vanligare än vad folk tror. Kolla varje dörr, fönster och lucka som kan ha stått öppen och sedan stängts. Det innebär att kolla garage, källare, förråd, uthus, lekstugor, föreningslokaler, växthus, vindsförråd o s v. Kolla först av den egna fastigheten och be sedan att SJÄLVA få söka igenom grannarnas i en allt vidare cirkel. Instängda katter ropar sällan på hjälp!!! Istället blir de vanligtvis tysta och gömmer sig. Därför räcker det inte att öppna stängda dörrar och locka lite. Man måste istället leta igenom stängda utrymmen NOGA och gärna flera ggr om. Har någon granne rest bort i samma veva som katten försvann? Det är relativt vanligt att katter tar sig in i bostäder/garage när grannen packar bilen för att t ex åka på semester och att katten sedan blir kvar där inne när grannen reser iväg. Då måste man kolla genom fönster, i brevinkast, be ngn med nyckel att gå in och kolla o s v. Katter som skadas/insjuknar ute gömmer sig ofta och ligger och trycker. Därför bör man söka av området där katten brukar vistas mkt noga. Se er om "med kattögon" efter kryp-in för en rädd o stressad katt. Kolla också uppåt så att katten inte har blivit uppjagad i ngt träd. Finns andra revirstarka katter i området? D v s kan katten ha blivit ivägjagad? I så fall måste man leta längre bort än där katten normalt brukar vistas och då är det bra att söka i skymning-mörkrer-gryning.
Är kompisens katt istället en innekatt som kommit ut av misstag så är sökfrågan: Var gömmer sig katten? Dessa katter blir ofta kvar i husets närhet det/de första dygnen. Ställ ut mat och vatten på kvällar o nätter (när fåglarna inte tar maten). Använd mat som doftar mkt o gott t ex tonfisk. Placera maten lite skyddat t ex invid en buske eller en husvägg. Genom att mata håller man katten kvar i närområdet och den blir då lättare att hitta. Mat hjälper även katten att hålla värmen. Leta ffa i skymning-mörker-gryning. Var ute MÅNGA timmar i sträck så dags och sök/vänta in katten ffa i husets närhet så ökar chansen att den vågar ge sig till känna. Överväg att låna en s k kattfälla från t ex ett katthem. Be om noggranna instruktioner ang. hur den ska användas, placeras och vaktas.
Oavsett scenario: Sätt upp efterlysningslappar minst 400 m bortåt i varje riktning. Lägg även lappar i grannarnas brevlådor. Annonsera på Facebook-sidor såsom Vi längtar hem, Bortsprungna katter - djur.id, Hittakissen mfl. Annonsera även på mer lokala Facebook-sidor. Många katthem låter en efterlysa sin katt på deras hemsidor/facebooksidor. Är katten id-märkt och registrerad så anmäler ni den som bortsprungen till id-registret. Anmäl katten som bortsprungen även till polisen på tfn 11414. Är katten INTE id-märkt/registrerad så bör ni mejla katthem/veterinärmottagningar i området och höra efter om de har fått in katten (avvakta inte med detta!). Man kan också mejla t ex företagare i närområdet och be dem att hålla utkik efter katten, liksom prata med brevbärare, hundägare, hemtjänstpersonal och andra som rör sig i området på lite "udda" tider. Sätt också ut annons i dagstidningen - alla har inte internet och är inte ute på efterlyst-sajterna. Blocket har f ö också en efterlystsida där man kan annonsera. Kolla också upp lappar på t ex anslagstavlor - ifall ngn skulle ha hittat katten och annonserar där.
Gå också in på idhund.se och kolla om de har ngt sökekipage i er närhet som ev. kan hjälpa till. Idhundar är utbildade på att söka efter bortsprungna katter o hundar, och ska avbryta i tid så att djuret de söker efter inte skräms bort. Jag har följt flera fall på Facebook där idhundar gjort stor nytta.
Berätta mer om katten och om vad som har hänt så kan jag kanske ge bättre söktips när jag kommer hem framåt kvällen. Håller tummarna för att katten snart är hemma igen! ❤️
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Efterlys också katten inne på Kattpolisen i Fokus.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.