Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6051 ggr
veomi
2015-11-26 01:04
3

Rinner saliv

Hej. Märkte att det rann saliv igår ur munnen på min katt. Har aldrig hänt tidigare. Såg detta när hon låg o sov. Kikade nu I natt för blev så orolig så sprang upp o kikade. O ja de rinner saliv nu med när hon låg o sov. Vad kan detta vara? Vet att katter kan dregla men dehär kom så plötsligt. Hon är 1 år. Jätte tacksam o glad för svar o idér på vad de kan vara. Ska ringa vet imorgon iaf! / orolig matte

" Dont dream your life, Live your dream "

Uppkatten
2015-11-26 07:18
1

Det är ofta något problem i kattens mun när det rinner saliv, så det kan vara värt att kolla upp.

En del katter dreglar när man kelar med dem - DET är däremot helt normalt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

veomi
2015-11-26 12:16
3

Tack för svar! Ja de rinner när hon sover eller ligger ner. Men annars verka de som de rinner hela tiden nästan, för hon liksom slickar sig runt munnen o sväljer rätt ofta. Så är nog inget kel / mys dreggel. Hon är pigg o leker o äter + dricker. Men ska ringa vet nu.

" Dont dream your life, Live your dream "

[Mia-45]
2015-11-27 12:47
0

Min katt dreglar vid gos men även ibland då han sover. 
Tror att det kan vara när han njuter som han gör så..men kolla upp din om du är orolig.

LoAEmma
2015-11-27 12:55
0

Båda mina katter har fått såna episoder, har åkt till veterinär med dem båda gångerna. Det har inte hittats nåt utan gissar på illamående, att de fått i sig nåt inte magen gillat. Den ena hade tagit en näbbmus någon dag innan så säkert var det giftet från den…

Kolla upp det!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

kattöga
2015-11-27 13:54
2

Vår hane dreglade en hel del. Vi åkte till veterinären av en helt annan anledning men dom passade på att kolla tänderna och såg att dom såg dåliga ut och ville röntga dom för att se om det var FORL. Vilket det va! Så det blev stor operation i käken för den lilla stackaren, med många bortopererade tänder.*
FORL kan man bara konstatera genom röntgen har jag förstått.  Och det är en mycket plågsam sjukdom.

Så, som Uppkatten skriver i #1, kan det vara värt att kolla upp munnen och tänderna! För problem där gör ofta att dom dreglar.

Och katterna är mästare på att dölja smärta och särskilt i munnen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

micki78
2015-11-28 12:01
0

Min birma dreglar också när han sover, men bara då han sover. Det stänker dregel när han vaknar och skakar på huvudet. Jag gick till veterinären när han var liten (han har dreglat ända sedan han kom hit) Veterinären kollade hans mun och tänder med hittade ingenting. Jag undrar fortfarande vad som gör att han dreglar när han sover, men dom hittade som sagt inget fel.