Katten spyr ofta
Hej!
Min katt har spytt väldigt ofta på sista tiden, runt två gånger per dag. Han är både ute- och innekatt, han är ute när ingen är hemma. Han är 14 år och det märks, han är ganska trött av sig. Han äter både torrfoder och blötmat, men det är blötmaten han spyr upp. Är ganska orolig för honom eftersom att han är gammal så jag ber om råd!
Ring veterinären. Ingen fullt frisk katt kräks två gånger om dagen, det kan göra katten uttorkad också.
Det är inte helt ovanligt med åldersrelaterade sjukdomar i den åldern, jag tänker ffa på njurproblem. Även problem med levern kan leda till att katten mår illa och kräks. Jag tycker du ska vända dig till veterinären och be dem göra en s k seniorkoll på katten, där man också kollar njurvärden, levervärden etc. Var även observant på om katten dricker ovanligt mycket, blir kräsen med maten, går ner i vikt eller liknande. Det är viktigt att väga gamla katter regelbundet så att man ser om de plötsligt t ex börjar gå ner i vikt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag kan bara instämma i dom svar du har fått! Låt veterinären undersöka din katt.
Det är omöjligt för oss att säga nånting om vad det kan bero på att din katt kräks. Själv hade jag en katt, 8 år, som hade en tumör i magen, vilket gjorde att han kräktes 1-2 ggr om dan. Tumören gjorde också att han gick över till Katthimlen i förtid.
Men, man kan aldrig veta utan en riktig undersökning. Så, ring direkt och boka en tid hos veterinären för en koll! Har du tur kan det vara mask eller nåt som går att åtgärda. Lycka till och hoppas att det går bra! 🐱
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Som övriga skrivit kan det vara såväl njur- som leverrelaterad sjukdom. I den åldern är njurproblem mer regel än undantag, men det är bara en veterinär som kan ställa en korrekt diagnos så boka in en tid omgående.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Känner igen det du skriver. Min 18åriga katt spyr mycket, det var värre för 8 månader sedan då spydde hon 2 gånger om dagen i flera veckors tid. iom att hon spydde så mycket magrde hon och åt sämre. Jag åkt till veterinären som konstaterade höga njurvärden och akut bukspottsinflamation. Idag mår hon mycket bättre, har gått upp i vikt igen, äter som en häst och spyr några gånger i veckan vilket är stor skillnad från förr. Men det kan finnas en annan orsak till att just in kisse spyr, bara veterinären kan hjälpa dig. Lycka till!
18 år! Imponerande ålder!