Vad kostade katterna?
Vad kostade era katter? Skriv gärna vilken ras det är :)
Vi har tre huskatter, som vi fått gratis av släktingar/bekanta som "råkat" fått en kull.
Hädanefter blir det dock bara raskatter eller från katthem (:
//Jessie

Huskatt 800 kronor Norsk skogkatt 5000 resp 7000 kronor. Resten är egen uppfödning
100kr, räddade henne från avlivning då ägarna trodde att hon och deras andra katt skulle ryka ihop när andra katten skulle få sina ungar.
+ att min katt är döv och då bodde på bondgård vilket inte var så optimalt.
Hon är en huskatt, eller ja, tvättäkta bondkatt eftersom hon är född på bondgård.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
1100 kr för Freya, huskatt, via KKS. Kastrerad, chippad och vaccinerad
5 kr för Findus, huskatt, privatperson, varken chippad, eller vaccinerad eller kastrerad (14 veckor när jag köpte honom) (6 år sedan, kommer aldrig med stödja BYB).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
8500kr, en ragdoll med stamtavla osv, osv. :)
Mina norska skogkatter kostade 4500 kronor/styck för 11 år sedan.
Oberon, ragdoll, kostade 7000 för 7,5 år sedan.
Ruben, helig birma, kostade 6000 för 4 år sedan.
Alla har stamtavla och är köpta enbart för sällskap (ej avel eller utställning).
Sajtvärd Katter iFokus
Spencer, huskatt, 0 kr (hittekatt), Stella, huskatt 1000 kr (adopterad från katthem), Disney, huskatt, 600 kr (adopterad från katthem)
Mysan var gratis, hon föddes hemma hos min kompis. Hon är en långhårig huskatt.
Gimli, perser, chippad, vaccinerad och doldafelförsäkrad -7000kr.
Saphira, exotic, chippad, vaccinerad och doldafelförsäkrad -7000 (bara tingad just nu. 1000kr)
Haft några perser tidigare som vi köpt som vuxna/omplaceringar, 1000 kr.
Nu har vi tingat en Neva masquerade och hon kostar 10 000 kr.
Kenai (S*KungsgardenCats Origin of Zakouma) Brunspotted bengal - 10000kr (2012) - stamtavla, chippad, vaccinerad och dolda felförsäkrad.
Milo (S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo) Lynxspotted bengal - 10000kr (2012) - stamtavla, chippad, vaccinerad och dolda felförsäkrad.
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
# 10 Men du har dem väl inte dolda felförsäkrade. Det är en försäkrings som uppfödaren kan ta ifall det visar sig var något dolt fel på katten som denna ska ersätta.
#13 Ja, dolda -fel-försäkringen är uppfödarens eftersom denne enligt lag är skyldig att ersätta eventuella dolda fel inom en viss tidsperiod, oavsett om försäkring finns eller inte. Vad katter med stamtavla har med sig är däremot ett veterinärbesiktnings-intyg som visar att katten vid köpet inte har några synliga fel eller sjukdomar.
Sajtvärd Katter iFokus
#13 Katten är doldafelförsäkrad. Sa inte att försäkringen står på mig?
# 14 I 3 år gäller det ifall det är ett dolt fel på katten som uppfödaren ska ersätta.
Ragdoll. 5500 kr. Sju år sedan. Från en seriös uppfödare naturligtvis med allt som medföljer därtill.
Fritz kostade en blomsterbukett😉
Moritz 300 kr
Lorentz 500 kr
Lakritz 800 kr.
Numera vet jag bättre än att stödja buskavel så sista katten är adopterad från katthem.
/Maria
Molly, ragdoll, 7000 kr, halvbrorsan Tusse. ragdoll, 7000 kr.
Jag planerar köpa en Ragdoll och den uppfödaren jag haft kontakt tar 8000:- för en katt som ska agera sällskap till sin ägare.
2 huskatter som jag betalat 500 kr/katten för. Däremot kommer jag köpa raskatt eller från katthem nästa gång. Skulle gärna köpa en ragdoll och en maine coon i framtiden.., alternativt två ragdoll eller två maine coon.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Huskatt för 12 år sedan, 0kr.
Huskatt för 6 år sedan, typ 200 eller 500 eller något däremellan.
Kommer skaffa raskatt eller från katthem i framtiden.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Betalade 2000 kr för min perser, hon var då 3 år gammal och alltså en omplacering.

Vi har 5 huskatter. Två st kostade 500kr st. En kostade 20kr, hon ville ha en liten summa och accepterade bara 20. Sen räddade vi två kattungar.
Har två bondkatter som jag fick gratis av kompisar. Sen har jag en blandning av norsk skogskatt och Bondkatt som kostade 500.
1 huskatt på 2 år.
0 kr räddades från ett dåligt "hem" tillsammans med några syskon, kusiner och vuxna katter.
Han är avmaskad, vaccinerad, kastrerad o öronmärkt samt försäkrad.
Stödjer ingen form av avel på katt så länge det finns hemlösa samt misshandlade katter i behov av kärleksfulla bra permanenta hem.
Nästa katt blir från katthem eller räddning.
Har fyra huskatter. Nr 1 fick jag gratis. Kom ifrån en gård med inavel där katterna parade sig fritt. Nr 2 betalade jag 100kr för, kom till mig lite hastigt då han var i behov av ett hem. Nr 3 kostade 800kr och är adopterad ifrån ett katthem. Nr 4 kostade också 800kr. Köpte honom från jourhem mer som fångat in honom. Kommer ursprungligen från en kattkoloni. Kommer aldrig att stödja BYB igen och endast adoptera ifrån katthem/seriösa jourhem.
No time to waste, only time to treasure.
Vad är BYB? 🤔
#28 Back yard breeding
10.000 var för våra två neva masquerade grabbar.
Not your mom, not your milk.
Huskatter, 1.500.- styck: kastrerade, vaccinerade, id-märkta och registrerade vid leverans. Från ett Katthem.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Huskatter, 100, 300 och 500 kr. De två som kostat minst tog vi över från personer som definitivt inte skulle ha katt, men de ville inte lämna ifrån sig dem gratis så vi gav (mycket) symboliska summor, och sen betalade vi 2000 hos veterinär båda gångerna direkt efter.
Den senaste är också omplacering, men de omplacerade för att deras grupp av katter inte fungerade längre. Och han var både kastrerad, ID-märkt och vaccinerad när vi hämtade honom, så i slutändan är han den som kostat minst (men fortfarande för lite, kan man tycka).
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Har 4 huskatter, har inte betalat någonting för dem då de är hittekatter allihopa.
Burma, runt 3000kr då han var en lite äldre kattunge.
Siames, 7000kr.

från 6000:- till 25000:-
Har en helt renrasig Norsk Skogkatt (dock utan stamtavla, därav priset). 2800 :- betalade vi för honom.
MVH Lovisa och kaninerna.
#36 Nu är jag ingen expert på raskatter, men jag har för mig att utan stamtavla så räknas det inte som en renrasig katt då man inte kan bevisa familjebanden. Så i praktiken har du en fin huskatt.
#35 Oj! Vad var det för katt som kostade så mycket?

En Bambino som importerades från Litauen (och då tillkom resan på det ^^ )
Minerva, 3500 kr. På pappret huskatt, i verkligheten klassisk perser utavlad med norsk skogkatt!
#40 Alltså huskatt i verkligheten också.
Huskatt 500 kr
Cornish rex (var 2,5 år) 1500 kr
Cornish rex (halvfodervärd) 3500 kr
2kr blandras eller bondkatt
Men lika mycket katt för det😃
Vad varierande priser, från 0 kr till 25 000 kr! Har aldrig köpt en katt, men min pappas kompis betalade 8 000 för sin katt🙂
En huskatt 2013 för 500:- Två Norska Skogkatter 2014 för 700:- styck.
Huskatter och de kostade 1500:- tillsammans, de är syskon.
Frasse 100kr
Balder gratis/100kr (kattunge från min mosters kull, så jag vet faktiskt inte)
Sheldon 0kr, hittekatt
Helig Birma 7.000kr och Ragdoll 6.000kr
mellan 5000-30 000
alla perser/exotic
Sajtvärd på Perser iFokus
Huskatt (enligt uppfödare Helig birma men ej reg), 3000kr
Ragdoll 7000kr.
Ragdoll, import från Finland: 12500kr.
SE*Astinis Ragdoll

Jag har 3 huskatter. Lukas och Frankia kommer ifrån Stockholms katthem och kostade 1100 kr vardera när jag köpte dem för 5- respektive 4 år sedan. De var då vaccinerade x2, ID-märkta och Frankia, som var ca 2 år när jag köpte henne, var även kastrerad.
Tore, som är 12 år, kostade 100 kr och han köpte jag av min granne när han var en kattunge. Jag har själv betalat för hans vaccinering x2, kastrering och ID-märkning. Tore är världens goaste gubbe, men jag tänker aldrig mer köpa en katt på de premisserna.
Oj vad feel jag skrev i min kommentar, 7000:- kostade Skogkatter styck.
Två heliga birmor med stamtavla etc 6500 respektive 5000
Honan flyttade hem till oss, efter att ha flytt ifrån sin boendesituation hon hade. Hon bodde hos en granne en bra bit ifrån men mådde inte bra där. Vi kom överens med "grannen" och tog över henne kostnadsfritt.! ;) Tack och lov! För där mådde hon inte bra alls! Dom såg henne som en 5-kronas katt, en krona per tass och en för svansen……
Hanen är en hittekatt från ett katthem utanför Sverige. Hans kattmamma dog av att bli påkörd. Min man (som inte var min man då) fick honom som en liten, liten kattunge. I Sverige hade det varit olagligt, men inte där (i annat land i Europa) och då. Han fick katten "gratis".
Så ingen av våra katter har kostat nåt i inköp…..
Jag har haft andra hittekatter (som har hittat mej) och min första katt fick jag gratis från en bonde när jag var 9 år.
Jag har alltså aldrig betalat något för en katt…..
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Oj… det är länge sen… första tror jag var 500 kr, andra 340 kr och sista 900 kr… alla huskatter
Tre huskatter, 10, 10 och 350kr styck, samt perserhona med stamtavla, Gratis.
6000 (siames med stamtavla), 1100, 800 :)
Tycker man gott och väl kan ge en slant för att få en katt precis som med alla andra djur. En fisk kostar mer än de flesta katterna i dagens läge.. skandal.
Maine Coon 7500 kr
Somali 8000 eller 8500 kr … minns inte längre
Båda är köpta från katthem och kostade 500 kr per katt.
Bondkatt (är det samma som huskatt kanske?) 400 kr
Huskatt och betalade inte ett öre för honom. En vän till mig gav bort honom pga flytt. Vi betalade istället 1451:- till veterinären för honom :)
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
Har 2 huskatter. Båda kom till mig som jour katter och jag valde sen att låta de stanna. Gav 1000kr för de totalt. Egentligen är det adoptionsavgiften för 1 katt hos den föreningen men då de båda var skyggisar och föreningen då ser till att de får ett bra hem fick jag båda för den summan.
#37 precis, han är en huskatt. Ville bara förtydliga att man kan få en fin katt för en mindre peng. Sen menar jag verkligen inte att t.ex. Bondkatter inte är fina katter! :)
MVH Lovisa och kaninerna.
#64 Din katt är ju en bondkatt/huskatt. Varken mer eller mindre.
Klart man kan få fina katter för lågt pris och till och med gratis.
Problemet är att utan stamtavla har man ingen koll.
#64 Alla katter är fina, men för att hjälpa till att höja kattens status ska man bl.a. inte stödja s.k. uppfödare som annonserar raskatter utan stamtavla eller X% si och Y% så och sedan tar hutlöst betalt för katter som inte ens är vaccinerade, avmaskade och id-märkta. Däremot ska man som säljare se till att ta skäligt betalt för att minimera risken att katten blir en slitochsläng produkt. Jag är helt emot avel på huskatter!
Huskatten från katthem 1000 kr Cornish rex 9000, två styck