Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1991 ggr
Jessi90
2015-11-08 11:41
0

Bara blötmat?

Jag har en 5-årig kastrerad hane som har problem med magen och kan inte äta alla sorters foder. Han spyr upp torrfoder direkt, förutom det svindyra som man kan köpa hos veterinär. Just nu äter han i princip bara blötmat, pussis på burk, som han älskar och så får han lite foder mot hårbollar och för att stärka tänderna på morgonen. Min fråga är om detta fungerar? Han mår bra och han har ätit detta i över ett halvår nu, men fick höra att det inte är bra för katter att bara äta blötmat. Tacksam för svar!

Rumblebee
2015-11-08 11:51
2

Det går utmärkt stt ge enbart blötmat, dock bör man se till att det är bra blötmat dom inte innehåller socker eller vegetabilier. Vet inte hur det är med pussis blötmat men Bozita och Mjau andes vara bland de bästa blötfoder märkena. Förutom att blötmat oftast innehåller mer animalier så innehåller de även mer vätska vilket minimerar risken för tex urinsten som kan vara vanligt hos katter som äter torrfoder bara i och med att katter inte dricker så pass mycket vatten som de egentligen behöver ha i sig. Vad gäller torrfoder och tandhygien så ger det inte mycket fördelar för en katt att tugga på sådant. Vill man främja god tandhälsa så är råa ben bättre.

Siggebus
2015-11-08 11:53
0

Det finns ju Mush färskfoder nu också som helfoder.
Innehåller inte det lite små malda benbitar precis som till hundarna?
Jag kommer i alla fall att köra på Mush + blötmat när jag skaffar min kisse.
Fast min blötmat blir nog Mjau först och främst + någon annan sort som också har hög kötthalt och inte en massa socker och andra tillsatser, spannmål etc.
Pussi tycker jag verkar sämre med det men vad vet jag? :)
Denna lista hittade jag:http://www.kattstatus.se/sida108.html

Maria
2015-11-08 12:03
0

#0 Mina katter äter bara blötmat och det fungerar hur bra som helst.

Jag brukar variera mellan Bozita, Mjau och Pussi.

/Maria

kattöga
2015-11-08 13:17
0

Det är bara bra att katten äter blötmat. Helst utan socker o kolhydrater som nämnts. Man läser ofta här att all blötmat är bättre än torrfoder.

Mina katter vägrar Mjau o Bozita. Så jag köper spannmålsfri mat på Zooplus (Mac¨s och Grau¨s) som också är utan en massa andra tillsatser. 

Jag har alltid i en eller två matskedar varmvatten (från kranen) i maten, för att dom ska få i sej tillräckligt med vätska, för säkerhets skull. Dom dricker aldrig från vattenskålen, som alltid finns framme i alla fall.
Honan äter lite torrfoder på natten när blötmaten är slut. Fast så länge det finns möss och sorkar ute att fånga så blir det nästan aldrig att hon äter torrfoder.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Ravynsfair
2015-11-08 14:13
0

Min äter huvudsakligen blötmat (Bozitas och Mjaus) men får lite spannmålsfritt torrfoder som "lunch" på dagen. (har även lite under natten om hon blir hungrig)
Gjort det till en vana då det händer att vi inte är hemma hunder dagen och då känns det bättre att ha torrfoder stående framme. Blötfoder blir ju dåligt om det står framme för länge eftersom hon enbart äter lunch om hon är hungrig eller känner för det.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Jessi90
2015-11-12 08:24
0

Tack för era svar allihop! Då kan jag andas ut och fortsätta ge min kisse blötmat som han mår bra av, utan att ha dåligt samvete för att göra något fel! :)