Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1058 ggr
northmaster
0

Katthatande katt!!

Jag har en katthona på drygt 2,5 år som är på löpen jämt och ständigt, men vid två tillfällen så har hon blivit introducerad för två hankatter MEN då blir hon helt galen, ligger bara och morrar och fräser. även när jag kommer i närheten av henne så fräser hon åt MIG. Jag fattar för det första inte varför hon reagerar sådär när hon alltid annars går med arslet upp i vädret och skriker som att hon VILL para sig. Och sen begriper jag verkligen inte varför hon fräser och morrar åt MIG? Jag är ju lixom ingen katt…Snälla hjälp mig, jag gillar katter och har haft hela livet, men jag tycker det är obehagligt när hon blir såhär och har svårt att slappna av….

Scorpio97
13

Kastrera katten, så är problemet löst.

//Jessie

Ravynsfair
13

Mestadels stress av konstant löpande. 
Kastrera katten för allas trevnad, särskilt kattens.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

northmaster
0

Så ni menar att om jag kastrerar henne så reagerar hon inte på det där sättet mot varken mig eller andra katter?  Men hur kommer det sig då att hon ÄR på löpen men blir helt tokig när det är en hankatt där? vill hon inte para sig?

lollynonna
8

#3 Jo det vill hon, men hon tycker ändå inte om hanen. Våran katt är exakt likadan. Nä kastrerar du så slutar hon löpa, dvs då slutar hon med beteendet.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

northmaster
0

Hm! Det är väl förvisso ganska logiskt, jag menar man vill ju själv inte ligga med vem som helst…För jag har en annan kompis med huskys och dom ligger hon och slickar i örat så hundar verkar inte vara nåt problem haha

Scorpio97
12

Som jag fattar ditt inlägg så är det när hon löper som hon blir så? Att löpa är väldigt jobbigt och stressande för katter, och då händer det att dom får förändrat beteende. Därför bör det försvinna vid kastrering. Oavsett så bör man kastrera alla katter som inte ska gå i seriös avel (alltså katter med stamtavla, som är hälsotestade och att man planerar att vaccinera, id-märka kattungarna). Man kan inte bara ta en kull bara för att, det är oansvarigt. 
Att vara fertil är dessutom en hälsorisk. 

Hennes instinkter säger åt henne att para sig när hon löper". Men det betyder ju inte att hon gillar varje hane hon träffar. Även katter har personlighet, och alla går inte ihop. Bara för att hon löper betyder det inte att hon kommer acceptera vilken hane som helst. 

Så boka tid för kastrering så fort som möjligt (:

//Jessie

northmaster
2

Aah nej det du säger scorpio stämmer ju såklart, och jag har inte planerat att ta kull på henne så jag ska kastrera henne. Du säger att det innebär en hälsorisk att vara fertil, på vilket sätt? Vad kan hända?

Scorpio97
5

#7 Du har inte planerat att ta kull, men du har låtit henne träffa hanar..?

Fertila honkatter kan få livmoderinflammation, men eftersom man tar bort livmodern vid kastrering försvinner den risken helt. Risken för juvertumörer minskar också.

//Jessie

northmaster
1

Ja alltså vi har inte gjort det av det syftet då hankatterna i båda fallen är kastrerade och att det har varit hankatter har faktiskt bara varit en slump då mina vänner har hankatter. Och eftersom hon är ensam katt hos mig så har jag velat introducera henne för dom för att hon ska få träffa andra katter…

Scorpio97
8

Jaha. Det är ju inte konstigt att hon blir irriterad på hanarna då. Hon känner såklart att dom är kastrerade. Om hon då löper och vill bli parad, så vill hon ju inte ha en kastrerad hane.

Vuxna katter har dessutom revir. Man kan inte introducera en vuxen  katt till en annan vuxen katt och förvänta sig att dom ska komma överens och bli kompisar på några minuter, katter fungerar inte så. Speciellt inte när en av dom är fertil, då kan det sluta i allvarliga slagsmål. Dom kan komma överens eller kanske bli kompisar, men då pratar vi om dom får vara tillsammans i veckor eller till och med månader. Vissa katter vägrar acceptera några andra katter alls i reviret, och vissa tolererar bara kattungar. Man kan alltså inte anordna "lekträffar" för katter som man kan för typ hundar. 

Vissa katter föredrar att vara ensamkatt, alla katter har inte ett behov av att träffa andra katter. Tror du att hon mår dåligt av att vara ensam och därför vill skaffa en till katt, rekommenderar jag en kattunge (som bör kastreras så fort som möjligt, helst innan könsmognad). Och då får man som sagt räkna med att det kan ta månader innan katterna verkar acceptera varandra och eventuellt leker med varandra.

//Jessie

Katthemsmatten
7

Northmaster, jättebra att du nu kastrerar din katt. Både hon och du kommer få ett så mycket behagligare liv 🐱Dessutom finns inte risken att hon kommer hem dräktig med en kull som inte går att placera om hon skulle rymma.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Wellcraft
0

Att gå fertil har inte bara fysiska nackdelar för en katt, utan även psykiska.
Psyket kan ta mycket stryk av att gå fertil, det innebär så mycket stress.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund