Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1061 ggr
Tikzi
2015-11-06 05:06
0

Foder för känslig mage?

Våran ragdoll hane på 5 månader har fått en lite känslig mage. Han har blivit väldigt gasig i magen och även lös i magen till och från under de senaste veckorna. För tillfället så äter han Purina Friskies Junior men vi måste byta till ett foder som är mer anpassat för katter med känslig mage. Har ni några tips på bra foder?
Han är som sagt 5 månader, okastrerad (Ska kastreras när han blir könsmogen) och innekatt.

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma

Lol V Stein
2015-11-06 08:49
2

Börja med att läsa på om hur katter bör äta, jag tycker att kattstatus har bra artiklar: http://www.kattstatus.se/page1.html så är det lättare att skilja på bra och dålig kattmat. Min katt blir dålig i magen av foder med för mycket kolhydrater (Friskies innehåller mycket kolhydrater) så vilket foder du än väljer att byta till, prova ett utan kolhydrater. Helst blötmat om din katts mage tål det. Och vad du än gör, byt foder långsamt, annars kan katten bli dålig i magen av själva bytet! Om du behöver stabilisera kattens mage så kan jag rekommendera FortiFlora. Det är ett pulver man strör över maten som innehåller bra magbakterier. Smakar supergott enligt min katt. Finns hos djuraffärer och veterinärer.

Silvestris
2015-11-06 09:58
1

Vad som passar en känslig mage beror helt på vad det är som orsakar den känsliga magen.

I ditt fall skulle jag tro att det är fodret som är problemet, det är inget höjdarfoder katten får. För lite kött och alldeles för mycket stärkelse och fibrer. Då får de den typen av tarmstörningar. Köp ett kattungefoder med högre kötthalt och lägre kolhydrathalt t.ex. Applaws Kitten.

Tikzi
2015-11-07 07:24
1

#1 Tack för tipset om länken, står mycket bra information där. 👍 Har kollat runt på lite olika alternativ och bestämde mig för att testa Porta 21 Kitten som verkar ha väldigt hög kötthalt och rekommenderad både i närings innehåll och smak. 
#2 Jag läste på lite om Friskies när du skrev att det var bland det sämsta man kunde ge och jösses.. 😮 Nej, aldrig mer det fodret.

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma

[Lilyz]1
2015-11-07 11:19
1

#3 Ska du köpa Porta 21 rekommenderar jag att du väljer Finest Sensible och inte Kitten. Det har mycket bättre innehåll och är spannmålsfritt! 👍

Wony
2015-11-07 15:13
0

Jag instämmer med #4. Porta 21 Finest Sensible är ett jättebra foder!