Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3968 ggr
Wisby9211
0

Tratt på katt

Jag kastrerade min honkatt igår och hon verkligen avskyr tratten, när hon har den på sig så ligger hon helt still, går inte, äter inte, leker inte eller något men tar jag av den blir hon jätte glad och är normal. Hon har varit utan tratten nu sedan nio i morse och inte slickat på såret nånting, tror ni hon behöver tratten eller kan hon vara utan?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

AnneN
1

En del katter bryr sig inte om operationssåret alls, så om du vet att din katt inte rör stygnen även när ingen ser så kan hon nog vara utan tratt. Är du osäker så kan du låta henne ha tratt på när ni inte kan ha koll på henne.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ellismakaroner
1

Vad jag vet är det väldigt viktigt att vara säker på att hon inte rör såret. Hon kan absolut vara utan tratt så länge du har koll på det. Annars kanske du kan testa något annat. En snällare tratt av papper? En krage av en stoppad strumpa? Själv har jag använt en body, du kan också göra den själv av tex en tröjärm.🙂

Lol V Stein
1

När min katt behövde tratt så köpte jag en uppblåsbar krage istället. Hon blev så rädd när hon gick in i saker med tratten, samt att hon fick svårt att äta och dricka. Nackdelen var att hon blev rätt svettig under kragen men det var att föredra. Köpte den här: http://www.zoo.se/produkter/djurapotek-hemapotek-apotek-hund-katt-smadjur-kanin-marsvin-hamster-ratta-gerbil-fagel-reptil/sar-omlaggning/skyddskrage-katt-hund/petcare-inflatable-collar-flamingo-skyddskrage-bla-xs.html

Wisby9211
0

Tack för svaren!

Igår när jag kom hem hade hon lyckats tagit av sig tratten och det såg inte ut som att hon hade slickat, tack och lov. Men hon verkar ju inte vara intresserad av att slicka på det så nu får hon vara utan tratten lite mer dock inte på natten ifall att :P

OberonsMatte
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När min Ruben blev bukopererad gjorde jag en body till honom av en ärm från en bomullströja genom att klippa av den och bara klipp två hål för frambenen. Man kan även göra ett hål för svansen så sitter tröjan kvar lite längre ner.

Sajtvärd Katter iFokus

KentHjärta
0

Våran honkatt fick aldrig någon tratt dagen hon kastrerades. Veterinären sa att det är sällan katter behöver tratt. Men våran lilla pys drog i stygnen tills det blev infekterat och då åkte vi in med henne igen och de satte på tratt. Du kan ju alltid ta av tratten och märker du att hon petar för mycket så är det bara att sätta på den igen

Scorpio97
0

När min hona kastrerades ville hon slicka på såret och försökte till och med bita på stygnen när hon fick chansen.  Så hon fick ha tratt, men jag tog av den så länge hon höll sig nära mig och lät bli såret. Vilket hon lärde sig ganska snabbt, så veckan efter kastreringen var hon i princip aldrig längre bort än 1-2 meter ifrån mig. 

Men verkar katten ointresserad av såret så måste hon inte ha tratt. Dom flesta katter verkar kunna vara utan. Men annars finns som sagt alternativ till tratt också.

//Jessie

Wisby9211
0

Tog av henne tratten idag och hon började slicka direkt så vet inte om det börjat klia nu. Hon får ha tratten när jag är upptagen jobbigast på natten när hon går och släpar den i golvet, för alla vi här hemma är lättväckta, hahaha 😃

Therese
0

Min tjej kastrerades för två veckor sen och har inte behövt tratten alls :) Hoppas hon slutar väcka er 😃

Wisby9211
0

Vi gjorde en tröja till henne igår som hon fick ha på sig, gick jätte bra tills jag kom hem nu vid nio och såg att hon krupit ur den. Så nu får hon vara utan. Slickar hon överdrivet mycket så får hon ha tratten igen men just nu får hon vara utan.

Sashhi
0

Min katt var helt horribelt ledsen första två dagarna med tratt, vägrade göra nånting om man inte hjälpte honom. Men sedan vande han sig ganska snabbt, kan ju vara en sådan grej. Och tänk på att det kan vara ganska farligt om katten lyckas komma ur tratten då de kan fastna/skada. Då behöver ni antingen knyta den hårdare eller ta av den.

Not your mom, not your milk.

aloizias
1

Det finns speciella bodys för att slippa tratten om det behövs https://www.kattkompaniet.nu/kattvard-halsa/buster-body-suit-till-katt-grasvart

Kajsas matte
2

Mina erfarenheter har visat att de flesta katter avskyr eller är rädda för plastkrattor. Ibland har jag i stället använt engångstallrikar (små) av papp, som jag klippt ett runt hål i mitten och sedan jack utåt ifrån hålet. De har varit lätta att sätta på och sedan kan man ju bara dra sönder den när den ska av. Den största fördelen är att den inte är tung och den gör inget motstånd eller är i vägen när katten äter eller lägger sig.

Kajsas matte
0

Tyvärr rättar datorn själv min stavning men i mitt inlägg skrev jag plasttrattar och uppmärksammade inte att datorn rättade det till plastkrattor! Sorry!

OberonsMatte
0

#14 Hehe..😃

Sajtvärd Katter iFokus