Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1293 ggr
Dumpuck
2015-04-30 22:09
0

Hantering & Skötsel - sår

Nyss upptäcktes det på min ena katt att han, på baktassen mellan de två innersta tårna, har fått någon typ av svullnad.
Beskrivning av svullnaden, ja, normalt är det ju päls mellan tårna men på honom har pälsen skavts av på ena sidan och det är även där det svullnat upp enormt. Vid första anblicken trodde jag att det var trampdynan som tappat skinnet och slitits loss så den hängde mellan tårna på något vis, han visar tydligt ett obehag när man kollar. Troligtvis har han ont men haltar ingenting och verkar inte påverkad allmänt av det, vi har nyss försökt rengjort med klorhexidin lösning. Detta med hjälp av min pojkvän som håller katten i ett järngrepp.
Det är där jag behöver råd, bland annat.
Denna katt är mycket skygg, han tillåter ingen beröring såvida det inte är på hans villkor. Han visar tydligt att han känner sig hotad, men nu i och med detta så måste vi hantera honom på ett betydligt allvarligare plan.
Någon som har något tips på hur man lättast och trevligast håller fast en katt som är otroligt stark och väldigt skygg?
Ingen veterinär har öppet just nu så kan tyvärr inte vända mig dit förren på måndag… Så tips om hur vi på bästa sätt håller såret rent utan att ständigt behöva vara där mottages med. Just nu är det svullet, rodnad och det är sårvätska där.
Någon som har ett hum om vad det kan vara?
Det här är den närmsta bildförklaringen jag kan hitta:
Här <--- Samma ställe som där det är mest rött, där saknas pälsen, det är en svullnad som följer hela insidan in mot själva tassen, sårvätska kommer det och även lite blodblandat sådant men det är väldigt lite. Det varar alltså inte!

Har ingen egen bild och kommer mest troligen inte ta någon heller då all hantering är mycket stressande för honom, att dryga ut tiden med att ta kort anser jag då som onödigt.

Kronängens
2015-05-01 16:23
3

Har inget bra råd mer än att uppsöka en veterinär så snart det går.

Dumpuck
2015-05-01 22:19
0

#1 Veterinär kommer att kontaktas på måndag oavsett hur läget ser ut, innan går det tyvärr inte.

Therese
2015-11-05 08:31
0
Dumpuck
2015-11-05 11:47
0

Det har gått bra, tvättade med descutan i ett par dagar. Var troligtvis ett litet sår som retats upp och blivit större samt inflammerat. Men helt återställt nu.
Dock fick han en jättestor varböld på ryggen ifrån ingenstans kort därefter, och efter det fick han ett sår i näsan som blev större och större. Nu är han vit av ärrvävnad där istället, allt är återställt men han hade verkligen en sämre period där.
Aldrig varit med om att det skett så mycket olika saker under så kort tid, allt hände under bara 3 veckors tid.